Marie Schulz - Foto: Sylva Bocsa (C)

Køb mindre, men bedre. Schulz by Crowd er på en vigtig mission om at ændre vores forhold til fashion

I det danske tøjbrand Schulz by Crowd vil de gøre op med fast fashion. Tøj skal være bæredygtigt, af god kvalitet og holde i mange år. Siden 2015 har brandets founder og CEO Marie Schulz knoklet for at få en forretning op at køre uden at gå på kompromis med sin overbevisning om, at mode kan skabes med en bevidsthed om både klima og arbejdsvilkår.

Grundstenen i Schulz by Crowd er bæredygtighed, og der arbejdes ud fra devisen med miljø og mennesker i fokus. I stedet for at hoppe med på bølgen med fast fashion, hvor tøj produceres efter tendenser, er Schulz by Crowd et slow fashion brand, som kun har to kollektioner om året (fast fashion brands har cirka otte). Derudover er der fokus på bæredygtige materialer såsom økologisk bomuld, silke, uld og Tencel. “For os handler det om ”buy less but better”, hvorfor kvalitet er key”, fortæller Marie. Den høje kvalitet skal sikre en lang levetid, også derfor er de fleste designs også tidsløse. 

Respekt for håndværket og personerne involveret
Det handler ikke kun om bæredygtighed, men også om en social bæredygtighed, som betyder, at der skal sikres ordentlige forhold for alle som er involveret i Schulz by Crowds arbejde. Derfor samarbejder Marie og co. med danske Sourcing House, som hjælper med at finde leverandører med ordentlige vilkår, hvad angår løn mv. Derudover består virksomheden også af et crowd af designere (som pt. består af omkring 100 designere), som krediteres økonomisk i form af royalties og deres navn i de enkelte styles, hvis deres design bruges i en kollektion. 

Ønsket om at gøre ting anderledes
For Marie har det at opbygge en bæredygtig virksomhed været en helt bevidst strategi, som skal gennemsyre hele virksomheden. “Hvis man gerne vil arbejde bæredygtigt skal man tage et kig på hele sin værdikæde. Det nytter ikke noget kun at sige, vi vælger bæredygtige materialer at arbejde i, eller vi sorterer vores affald. Det skal komme fra en grundlæggende ønske om at gøre ting anderledes og ikke kun være små justeringer hist og her”, fortæller Marie. Netop derfor har Schulz by Crowd også introduceret et pre-loved koncept, hvor kunderne kan aflevere deres brugte Schulz by Crowd tøj tilbage mod et gavekort på 200 kroner til et nyt køb. Herefter sælges det indleverede tøj videre så de kan få nyt liv.

Bæredygtighed er altid en god investering
Det kan selvfølgelig ikke undgås, at det har en højere pris at være bæredygtig. Det er slet og ret dyrere at købe kvalitetsmetervarer og minimumskravet for indkøb af de bæredygtige materialer er høje, også derfor ligger Schulz by Crowds produkter i den dyre ende. Modeindustrien er en af de største klimasyndere. Industrien står for op mod ti procent af de menneskeskabte drivhusgasser. Schulz by Crowd har derfor fat i den lange ende, hvis der skal gøres op med overforbruget og overproduktionen, som har store konsekvenser for klimaet. Der er brug for brands som Maries i modeverden, hvis forbrugerne skal vænne sig til at genbruge, købe kvalitet og betale lidt ekstra for god kvalitet. Det betaler sig nemlig i det lange løb. 

Det er forfriskende at se et dansk modebrand, der tager ansvar og som oplyser forbrugerne om, hvorfor bæredygtighed og garderobe bør gå hånd i hånd. Jo flere der følger trop, desto større bevidsthed får forbrugerne om, at det skal koste lidt mere, hvis vi skal give en sund planet videre til de kommende generationer. Marie og Schulz by Crowd har Dansk Iværksætter Forenings fulde opbakning. Vi glæder os til at følge rejsen mod en mere bevidst og bæredygtig industri. 

 

Foto: Marie Schulz af Sylva Bocsa (C)

 

Bliv gratis medlem af Dansk Iværksætter Forening

Del indlægget

Del på facebook
Del på linkedin
Del på email