En ny rapport med fokus på impact-investeringer gør op med myten om, at investering i impact-virksomheder udelukkende filantropi.  Flere og flere investorer sætter deres penge i iværksættere, der lever af at gøre en forskel og gøre vores planet til et bedre og ikke mindst renere sted. Det er langt fra kun for investorernes blå øjne og samvittigheds skyld, men også for profit, konkluderer rapportem, der kortlægger nordiske impact investeringer. Investorerne udvider i disse år deres portefølje med impact-startups som aldrig før. For jo større impact, desto større økonomisk afkast,  erkender den erfarne Business Angel, Gregers Kronborg.  Af Alex Randrup  Iværksættermiljøet har fået nye helte: Purpose-virksomheder, impact-virksomheder, socialøkonomiske virksomheder og corporate activists. Kært barn har mange navne. Det mest hypede buzzword i iværksættermiljøet i disse år må være impact.  Det er hot som aldrig før at være en social- og impact-iværksætter. Vi ser i øjeblikket flere af disse nye typer virksomheder etablere og beskæftige sig med at løse klodens virkelige problemer – alt lige fra klima til plastik-øer i havene, madspild, integration, sundhed og byudvikling. Det er virksomheder med et dobbeltsidet formål.  Den traditionelle virksomhed med et ensidigt fokus på profit er i højere grad under afvikling, hvis man udelukkende ser på, hvad der driver de yngre generationer. I fremtiden skal man vænne sig til, at alle er bevidste om klodens begrænsede ressourcer, og den ubegrænsede rovdrift på samme er forlængst forbi.  Også hos store, etablerede virksomheder står impact højt på agendaen, og mange bruger store ressourcer på at forstå, hvordan de bedst integrerer bæredygtighed, så det ikke kun bliver et add-on eller mediestunt. Ørsted, der har omlagt stort set hele sin produktion til grøn energi, er et af de mest markante eksempler. Nok spiller FN’s 17 Verdensmål en rolle i denne sammenhæng. Vi lever i en tid, hvor vi skal


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind