Hussam Mansour er co-founder af WasteHero, en tech-startup med fokus på affaldshåndtering gennem AI/ML, Big Data og IoT. Iværksætterne bag troede, de skulle vokse hurtigt med eksterne penge. Men stifterne valgte i stedet at bootstrappe. Her deler de startup-tricks og overvejelser for og imod ekstern funding. Af Hussam Mansour Co-founder, WasteHero Vi startede WasteHero, mens vi endnu var studerende på vores kandidat fra Aarhus Universitet i juli 2017. I dag, to år senere, er vi, udover de to co-founders, fem fuldtidsansatte på Navitas i Aarhus med et suverænt produkt på markedet, og uden at vi har givet afkald på vores ejerskab. Da vi startede WasteHero, var mentaliteten, at vi skulle få en investering så hurtigt som muligt, uanset hvem det var fra. I dag er det stik modsat. Vi forsøger hele tiden at forlænge vores runway så meget som muligt, indtil vi har ramt de nødvendige milepæle. Samtidig finder vi nu de helt rigtige partnere, der skal være en del af vores rejse. Det kan vi selv stå i spidsen for og styre, fordi vi stadig sidder på ejerskabet. Samtidig er det gået op for os, at der er rigtig mange måder at bootstrappe på, hvilket gør det meget sjovere at drive virksomhed.  God timing Vi kom ind i branchen for smart waste collection, hvor der allerede var veletablerede globale spillere, som havde rejst en del funding. Den første konkurrent på markedet var Enevo, som startede i 2010. De havde allerede modtaget $48M i funding. Det var den gang IoT teknologien endnu ikke var moden, hvor et IoT device kostede flere tusinde kroner, og batterilevetiden kun var 2-3 år. I dag kan man opnå 10 års batterilevetid til en tiendedel af prisen, derfor er nu et genialt tidspunkt at komme ind på markedet på. Second-mover fordel Fordi vi ikke var


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind