Iværksætteri er blevet et erhverv som flere og flere vælger at kaste sig ud i. Ifølge Danmarks Statistik startes 30.000 nye virksomheder hvert år.

Desværre oplever en stor gruppe af iværksætterne, at eventyret ikke ender, som de havde drømt om. Derfor ser vi også, at over 25 % af nye virksomheder går konkurs inden udgangen af det første år.
Der hersker ingen tvivl om, at iværksætteri ikke er en dans på roser. Der er mange faldgruber, som du skal undgå for at opnå den succes, du stræber efter. Derfor får du her ni typiske fejl, som nye iværksættere ofte begår, og som du skal undgå at lave.

Fejl som unge mennesker i dag har større muligheder end os andre for at undgå lige fra start. Unge med en iværksætterdrøm har nemlig mulighed for at komme på iværksætter efterskole – en glimrende ide. På den internationale efterskole Odsherreds Efterskole får de unge mennesker endda mulighed for at prøve kræfter med at drive, og nogle gange endda at blive medejere af, rigtige virksomheder i vækstmarkeder.

1. Fejl i regnskabet
Mange nye iværksættere laver fejl i deres regnskab, hvilket koster tid og penge. Hvis du ikke har 100% styr på det, bør du søge professionel hjælp fra virksomheder der lever af at føre regnskaber for virksomheder. På den måde får du mere tid til at lave det, du er god til.

2. Tager for mange hatte på
Det sker alt for ofte, at iværksættere tager for mange hatte på og tror, at de kan klare alting selv. Gør i stedet det, du er bedst til og få nogle til at klare resten.

3. Sælger først produktet, når det er helt færdigt
Man siger, at man ikke skal sælge skindet før bjørnen er skudt. Sådan er det ikke, når du er iværksættere. Her skal du sælge dit produkt, førend du er færdig med det. Få afdækker om der er efterspørgsel og behov i markedet for det du gerne vil lave, så sparer du dig selv for mange unødige ægrelser.

4. Glemmer kundens behov
Mange iværksættere glemmer, at deres produkt eller service skal sælges til en kunde. Husk at have kunden i fokus! Det er deres behov, der skaber din forretning. Hav altid øje for hvilke løsninger din ydelse eller dit produkt kan tilbyde, ikke nødvendigvis på hvor fantastisk selve ideen er.

5. Glemmer at opsætte målbare succeskriterier
Nye iværksættere glemmer ofte at opsætte målbare succeskriterier for deres forretning. Dette er skidt, da du på den måde ikke kan følge med i udviklingen og få glæden af at opnå dine mål. Sæt dig nogle ambitiøse men også realistiske delmål, så du har noget at styre efter.

6. Glemmer at tage højde for konkurrenter
Når man starter sin første virksomhed, har man ofte en tendens til at tro, at man har opfundet den dybe tallerken i et fuldkommen uberørt marked. Sådan er det stort set aldrig. Husk at du har konkurrenter og flere, end du aner. Prøv at differentier dig fra mængden, fremhæv dine særlige fordele.

7. Bruger tid på alt mulig andet
At blive iværksætter kan ende med at tage al din tid. Ofte bruger iværksættere flere år på at få deres forretning op at stå,med en 80 timers arbejdsuge. Du skal gøre dig klart, inden du starter, hvad formålet med dit iværksættereventyr er, og om du har passionen til at fuldføre. Det er hårdt arbejde at starte noget op fra bunden, og belønningen kommer kun hvis du ikke alene er dygtig men også er vedholdende og fokuseret.

8. Ser sig blind på sit produkt
Mange nye iværksættere ender med at blive smaskforelsket i deres produkter. Det kan være rigtigt farligt, eftersom 9 ud af 10 produkter, der bliver introduceret, bliver pillet af hylderne igen. Du skal være omstillingsparat og klar til at ændre dit fokus, hvis det bliver nødvendigt. En død idé er ikke værd at holde fast i.
9. Mangler en konkurrencemæssig fordel
En virksomhed har brug for konkurrencemæssige fordele. Det er en af de vigtigste pointer i strategisk ledelse Imidlertid glemmer mange nye iværksættere, at deres forretningsmodel bør indeholde nogle klare planer for hvorfor kunderne skal ende op med at købe dit produkt.

Held og lykke med din iværksætterdrøm.