Virksomheden Blue Lobster, der er skabt af Nima Tisdall og Christine Hebert, kobler små fiskere tættere sammen med danske forbrugere via en app. En slags tinder for fisk er det blevet kaldt. Blue Lobster er på alles læber, nylige vindere af  iværksætterkonkurrencen Venture Cup, og fremhævet af Barack Obama som unge nytænkere, der kan være inspiration for resten af verden. 

Af Alex Randrup

De hviler ikke på laurbærene i virksomheden Blue Lobster.

På under et år er de gået fra etablering til at blive rost, udvalgt og trukket frem som et globalt forbillede af den tidligere amerikanske præsident Barack Obama. Endda udvalgt blandt hundredvis af unge talentfulde nytænkere og iværksættere fra hele Europa.

Nogle mennesker brænder bare for at gøre en forskel. De jager den gode idé. Fordi de ikke kan lade være. Ofte oplever mange, at den gode idé ikke bare dumper ned fra himlen. Derfor må man gå systematisk til værks og udvikle grundideen i samarbejde med andre, og fra starten stille sig selv de vigtige spørgsmål. Det kræver research, research og atter research.

Og det er netop, hvad Blue Lobster er et eksempel på. De to stiftere lavede grundig research, før de foretog sig springet ud i iværksætteriet.

Sammen har Nima Tisdall og den amerikanske makker Christine Hebert skabt Blue Lobster på deres afsluttende år på studiet. Virksomheden kobler ganske enkelt små lokale fiskere tættere på de danske forbrugere. Ved hjælp af en app får forbrugerne at vide, hvornår de kan købe frisk fisk på havnen. Væk er de dyre mellemled. Fiskerne får et større udbytte af deres fangst og slutbrugerne får det billigere, end hvis de selv skulle på auktion eller til den lokale fiskehandler. Samtidig er det muligt at se præcis, hvor og hvornår fisken er fanget via appen.

Ingen af de to iværksættere har tidligere erfaring med fiskeri. Men med en systematisk research har de begge fået blik for, at et koncept som Blue Lobster mangler på det skandinaviske marked.

Man er jo aldrig langt væk fra kysten i Danmark. I USA er det jo noget helt andet. Vi kan nemt cutte de dyre mellemled i Danmark. Når man sidder på restauranter langs kysten i Danmark, så kan du vitterligt følge fiskerne sejle ind med frisk fisk. Vi ved fra en undersøgelse, at danskerne vil spise mere frisk fisk, hvis det ikke var så dyrt. Derfor gav vi det en chance. Vi startede egentlig bare med at eksperimentere med ideen,” siger Nima Tisdall.

Udviklede virksomheden på universitet
Nima er fra Snekkersten nord fra København. Christine er fra Massachusetts i det nordøstlige USA. Tilbage i 2016 mødte de to iværksættere hinanden for første gang til en konference i København. I dag er de partnere, foundere og rigtig gode veninder. Begge er de nyudklækkede fra det akademiske system. Den førstnævnte fra Copenhagen Business School og sidstnævnte fra Københavns Universitet. 

Inspirationen til Blue Lobster stammer til dels fra fiskerlejet i nordsjælland, hvor den sidste fisker forlængst har forladt kutteren og fra det nordøstlige USA, hvor salg af frisk fisk er helt almindeligt mellem fiskere og slutbrugere.

Det var oprindeligt Christine, der pitchede ideen til Nima. Sammen har de videreudviklet på ideen, mens de stadig var studerende.

Modsat manges opfattelse så har det været dejligt at studere og starte virksomhed. Vi har jo ikke så meget ansvar og ingen ansvar over for andre ud over os selv. Så vi var ikke nervøse for, at det kunne gå galt,” siger Nima Tisdall om opstarten af Blue Lobster.

Begge siger de tilmed om opstarten, at det var “nice to play around, less risky”. Med tanke på at de som studerende havde muligheden for at eksperimentere med konceptet, og prøve det af uden ansvar for andre end sig selv. De havde deres kandidat at falde tilbage på.

I foråret deltog Blue Lobster i Venture Cup. En national startup-konkurrence, hvor studerende kan deltage og videreudvikle deres ideer i fællesskab med mentorer. Her løb Blue Lobster med titlen ‘årets bedste og mest lovende startup’.

Svært at være sin egen chef
Både Nima Tisdall og Christine Hebert har snuset til iværksætteri tidligere. Christine Hebert har arbejdet i et par startups, og Nima Tisdall startede som 16-årig en servitricevirksomhed med ’positive og løsningsorienterede tjenere’ sammen med en veninde.

Men ingen fra duoen har haft særlige forudsætninger for at springe ud som iværksættere i fiskeindustrien. De erkender dog begge, at der var meget at lære i de første mange måneder.

Det er en svær, men urørt industri. Der er jo mange lovkrav, der skal overholdes. Vi brugte et halvt år på bare at tale med alle, som vi kunne komme i nærheden af, for bare at forstå, hvad vi må og ikke må. Egentlig er vi jo bare formidlere mellem fiskere og forbrugere. Vores forretningsmodel minder om så mange andre, man kender inden for andre brancher. Tænk på Årstiderne med grøntsager. Men lige med fisk er det uset herhjemme,” siger Nima Tisdall.

Studiebøgerne er for længst røget på hylden og de er nu fuldtidsiværksættere. Med deres kandidatgrader i baghånden kunne de egentlig begge nemt gå ud og skaffe sig et job, men en hverdag som iværksættere trækker mere i dem, selvom det nogle gange er svært at være sin egen chef, erkender de.

Vi kan ikke lade være med at tænke i løsninger. Vi kan begge kan godt lide at arbejde med projekter, der har et eller andet socialt eller bæredygtigt aspekt. Det er mega svært at være sin egen chef somme tider. Man vågner jo hver morgen og tænker på de beslutninger, man skal tage i løbet af dagen. Man får ikke så megen afslutning på mange af de ting. Det skal man ligesom selv vurdere. Her hjælper det så virkelig at være to, og at vi kan sparre,” påpeger Nima Tisdall.

Et turbulent år
Der hersker ingen tvivl om, at iværksætteriet og virksomheden tager det meste af Nima Tisdalls og Christine Heberts tid. I det sidste år er Blue Lobster gået fra at være streger på et whiteboard til at blive anerkendt af Obama Foundation.

Det er noget af et skifte og en ny hverdag. Det har været uforståeligt at blive kontaktet af Obama Foundation i løbet af foråret,” erkender de begge.

Efter sin tid som præsident har Barack Obama oprettet en fond, der har til formål at profilere nytænkere, så de kan tjene som inspiration for hele verden. Det overordnede mål er at løse nogle af verdens største udfordringer, herunder at skabe større bæredygtighed.
Med i denne anerkendelse var en stor fotofortælling af virksomheden, der viste den nyskabende virksomhed fra Danmark.

Det er nærmest selvsagt, at når man bliver sat i forbindelse med den tidligere amerikanske præsident, så slår presse fra både ind- og udland øjnene op for ens business. Blue Lobster er blevet hyldet som globale forbilleder og begge erkender de to iværksættere, at det har været en vild overgang at gå fra at være ukendt til at blive kontaktet af amerikansk presse.

Lige pludselig ringer en journalist fra Washington DC, så tog det fart. Der blev åbnet en masse døre. Det er klart, at al den mediedækning er en validering af vores projekt. Folk tror nu på, at vi kan løse noget med vores app, men det har været en turbulent tid, for vi har skulle navigere efter vores egen mission stadigvæk,” siger Nima Tisdall om det forgangne år.

Nu er planen, at Blue Lobster appen skal udbredes. Her drømmer de to iværksættere stort. Hidtil har de satset på restauranter i og omkring København. Senere på året skal de private forbrugere med. Herefter skal der større geografisk spredning i projektet og ambitionen er at vokse ud over Danmarks grænser. Først med Skandinavien og senere med flere lande i Europa.

Brænder for at bevise Blue Lobsters værd
Der hersker ingen tvivl om, at Blue Lobster har fået medvind med det sidste års presseomtale. Begge iværksættere er også klar over, at de fremadrettet kommer til at løbe stærkt, for nu står de over for at skalere virksomheden og leve op til omverdenens forventninger.

Drømmene er store og begge tror på, at projektet kan blive stort. Dog uden at sætte tal på. For som de begge siger, så er målet med virksomheden også at gøre noget godt for andre. Det med at udvikle og få noget til at lykkes er mere dragende, end at være chef for en af de helt store virksomheder, lyder det fra Nima.

Vi kan begge godt lide at udvikle ting. At få noget til at vokse. Lige nu er planen og fokus på at få virksomheden til at fungere godt og vokse. Vores drøm og mål er at bygge en virksomhed op, som skal hjælpe fiskerne til bedre forretning og forbrugerne til billigere og friskere fisk. Som må vi se, hvor stort vi kan gøre det til om nogle år,” slutter Nima Tisdall.

Vindere af National Startup Competition

Blue Lobster vandt i foråret stor anerkendelse, da de deltog i national startup competition. Den afholdes årligt af universiteternes fælles entreprenørskabsplatform Venture Cup. De bedste entreprenante studerende fra forskellige studieområder og universiteter dyster om at have den bedste idé eller startup. Venture Cup har eksisteret siden 2000, og foruden de nationale konkurrencer står NGO’en også for University Startup World Cup med startups fra hele verden, Skandinaviens største mentorprogram for universitetsstuderende Startup Mentors støttet af Hempel Fonden og et acceleratorprogram støttet af Novo Nordisk Fonden Nordic HealthTech Talents.