I løbet af de seneste år har LinkedIn udviklet sig til at være meget mere end en online CV-database. LinkedIn er i stigende grad blevet en platform for personlig branding, markedsføring, virksomhedskommunikation og salg. Der er rig mulighed for at gøre sig synlig, både i forhold til kunder, netværk og samarbejdspartnere. Hvis du vel og mærke ved, hvordan du skal gribe det an.

Af Camilla Kjærsgaard Pedersen, Kommunikationschef Kursusfabrikken

1. Tænk før du taler
Regel nummer 1 på LinkedIn er simpel. Og så alligevel ikke.

Du skal altid starte med at spørge dig selv: Hvorfor LinkedIn?

Hvad vil du opnå? Hvad er dine mål? Giver det overhovedet mening at sætte ind på LinkedIn? Måske der er platforme, der er mere oplagte i jeres virksomhed? Måske jeres potentielle kunder i stedet skal fanges på Facebook, Google eller offline? Det kan også være, at LinkedIn er den helt rigtige platform for jer. Er I f.eks. en niche B2B-virksomhed, kan LinkedIn være en oplagt mulighed til at brande både medarbejdere og virksomheden. Her er det mere accepteret at parkere janteloven og markere sig som ekspert inden for netop jeres område.

Men ligesom alt andet kræver LinkedIn tid. Og det kræver kontinuerlig aktivitet. Du skal være aktiv, seriøs og social. Ellers kan du lige så godt lade være.

2. Lav en professionel og aktiv virksomhedsside
Det første, du skal sikre dig, er, at I har en professionel virksomhedsside, som kan skabe tillid og troværdighed.

På virksomhedssiden skal du sørge for, at det er så nemt som overhovedet muligt at finde den relevante information. Du skal derfor huske at udfylde informationer om produkter/ydelser, virksomhedstype, -størrelse, branche m.m. Men sørg for at holde det kort, præcist og relevant. Med tryk på relevant.

Når virksomhedssiden er opdateret, kan du begynde at lave virksomhedsopdateringer. Når følgere engagerer sig i dine opdateringer, ved enten at kommentere eller like, vil deres netværk automatisk blive præsenteret for dine opdateringer. Derfor er opdateringer et effektivt markedsføringsredskab til at øge kendskabet til din virksomhed.

Når du planlægger dit indhold, skal du blandt andet overveje:

  • Hvad synes din målgruppe er spændende?
  • Hvordan skal dit indhold fremstilles?
  • Hvordan vil du producere og vedligeholde dit indhold?
  • Hvornår skal dine opdateringer udgives?

3. Dine medarbejdere kan være nøglen til succes
Det er langt fra kun virksomhedens egen LinkedIn-side, der er afgørende, hvis du vil opnå succes på LinkedIn. Dine medarbejdere er nemlig virksomhedens ansigt ud ad til.

Når medarbejderne optimerer deres profiler, er det først og fremmest vigtigt at fremhæve, at de ord, de bruger på deres LinkedIn-profil, har afgørende betydning for synligheden. Ordene fungerer nemlig som en række søgeord, som de kan blive fundet på.

Du skal sørge for, at de vigtigste søgeord er inkluderet i din faglige overskrift. Både nuværende og tidligere titler bliver vægtet højt i LinkedIn’s søgefunktion.

Det er en fordel, hvis du bruger de vigtigste søgeord/kompetencer flere gange, så du fortæller LinkedIn, at netop disse ord er vigtige. Men husk på, at teksterne også skal læses af mange forskellige mennesker, og at de derfor gerne skal give mening for alle.Ud over medarbejdernes egne profiler er der også brug for medarbejderne til at øge rækkevidden af virksomhedens budskaber.

Det kan, for de fleste virksomheder, være svært at få tusindvis af følgere, og derfor er det vigtigt også at bruge medarbejdernes netværk. Eller sagt med andre ord: At gøre medarbejderne til ambassadører – hvis de selv er med på den. De behøver ikke nødvendigvis at dele indhold. Et like har i sig selv stor værdi på LinkedIn. Fordelen for medarbejderen, på det mere personlige plan, er, at en aktiv LinkedIn-tilstedeværelse kan skabe et stærkt personligt brand, et større netværk – og forhåbentlig et professionelt omdømme i branchen.

En god måde, at gøre sig ekstra bemærket på, er ved at skrive indlæg.

Et godt indlæg indeholder:

  • Relevant og brugbar information
  • Gerne konkret viden/redskaber, som læseren kan bruge direkte
  • Ny viden/overraskende information

Hvis du har svært ved at finde emner, eller finde tiden til selv at skrive indlæg, kan du med ”Indholdsforslag” på din virksomhedsside finde populært indhold/artikler, som du kan dele.

Du kan også bruge værktøjet Buzzsumo.com til at finde artikler, der er blevet delt. Her kan du selv vælge sortering, blive inspireret og opsætte notifikationer på relevante emner.

4. Udvid dit netværk og find vej til virksomhederne
Netværk kan ofte være vejen til nye kunder og mulige samarbejdspartnere. Det gælder også på LinkedIn. Du skal udbygge dit netværk ud fra kvalitetsprincippet frem for kvantitet.

På virksomhedssider på LinkedIn vil du i højre side kunne se, hvordan du er forbundet med ansatte i virksomheden. Hvis der er en virksomhed, I gerne vil have som kunde, kan en mulig indgang være gennem medarbejderne. Det er derfor altid en god idé at undersøge forbindelsesmuligheder.

På LinkedIn er der også et hav af grupper og netværk, du kan melde dig ind i. Sørg for at gøre dig synlig i branchen på en positiv måde gennem aktiv deltagelse.

Pak janteloven væk og profilér dig som den ekspert, du er.

5. Annoncering
Når det kommer til annoncering, har du mange muligheder. Uanset hvilken metode du vælger, kan annoncering på LinkedIn øge kendskabet til din virksomhed i et professionelt miljø. Du kan f.eks. oprette tekstannoncer, InMails og videoannoncer.

Skal du sende trafik til din hjemmeside, er det en fordel at oprette en unik URL, så du har mulighed for at skelne mellem forskellige kampagner i Google Analytics. Du opretter en unik URL ved at bruge en URL Builder.

En af de helt store fordele ved LinkedIn-annoncering er, at brugerne generelt har oplyst mange informationer om dem selv, herunder uddannelse, nuværende arbejdsplads, branche osv.

De oplysninger kan du udnytte, når du skal igangsætte din annoncering på LinkedIn.

En god tommelfingerregel er, at en målgruppe i Danmark skal være på min. 50.000 brugere. Grunden er, at LinkedIns algoritme bedre kan optimere annonceringen, hvis den har en større målgruppe at arbejde med.

Du kan bruge funktionen ”Similar Audiences” til at finde brugere, som ligner din målgruppe. På den måde kan du udvide segmentet.

6. Test, test, test – stop op og mål
Det er meget nemmere at træffe de rigtige beslutninger, når du har fastsat formål og værdi.

Derfor skal du altid fastsætte mål eller KPI’er. Derefter skal du sætte den store testmaskine i gang.

Du skal blandt andet teste typen af statusopdateringer, informationsmængde, billeder, formuleringer osv. Test alt, hvad du overhovedet kan. Og stop så op og mål effekten af din indsats.

Du skal som minimum måle på:

  • Hvor mange brugere ser dine opslag?
  • Hvordan interagerer brugerne med dine opslag?
  • Hvilke kommentarer får du?
  • Fører de sociale medier til direkte salg?
  • Fører de sociale medier til opmærksomhed, som på sigt giver salg gennem andre kanaler?

For at kunne måle effekten af dit arbejde, kan du f.eks. bruge Google Analytics. Men du kan også bruge funktionerne ”Nøgletal” og ”Aktivitet” på din virksomhedsside på LinkedIn. Her kan du få indblik i interaktion, besøgstal, oversigt over opdateringer, følgere m.m.

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det faktisk er at sætte tid af til at dykke ned i de tal, du har til rådighed. Kun sådan kan du finde ud af, hvad der virker og – måske endnu vigtigere – hvad der ikke virker.

Om forfatteren og Kursusfabrikken

Camilla Kjærsgaard Pedersen er kommunikationschef ved Kursusfabrikken og medforfatter til bogen ”Online markedsføring – Den store grundbog” (2018).

​Kursusfabrikken afholder dagskurser inden for online markedsføring, grafisk design, Office og webudvikling. De tilbyder også skræddersyede kurser, hvor virksomheder kan sammensætte deres eget kursusforløb. På Kursusfabrikkens hjemmeside kan du desuden downloade guiden ”LinkedIn for virksomheder”.