Har du dine kunders tillid?

Dit budskab kan være enestående og dit produkt ligeså, men har du ikke din målgruppes tillid, så er det ekstremt svært at sælge det.

Hvordan får du dine kunders tillid gennem dit website?
Det er en udfordring som er forskellig fra website til website, men der er nogle helt enkle tanker som du bør gøre dig, når du vurderer hvordan netop din virksomhed vælger at fremstå online og dermed hvordan I vil vise målgruppen at de kan stole på jer.

Føler du allerede at du har styr på det?

Ellers er det godt givet ud at læse med de næste 1-2 minutter, hvor jeg deler nogle effektive metoder.

Klassikeren – Fremhæv kundeanmeldelser
Klassiker… Men der er stadig mange der absolut ikke har styr på det. Enten fremhæves de slet ikke eller så er de overhovedet ikke tilgængelige på hjemmesiden. Der findes efterhånden et væld af nemme metoder til hurtigt og enkelt at implementere kundeanmeldelser på din hjemmeside. Implementér dem gerne mere end ét sted.

Hos NB Digital har vi implementeret anmeldelser på både forside, undersider, blogindlæg mm.

Men hvorfor så mange steder?
Vi vil sikre at besøgende ser dem og er klar over at ikke alle besøgende bevæger sig til andre sider end den landingsside de ender på, og samtidig ved vi at kundeudtalelser på landingssiden kan været grundlaget for yderligere interesse og dermed fastholdelse af brugerne.

Et godt B2C webshop eksempel ses, når jeg på Google søger efter en rød racercykel på Google, så ser jeg Cykelexperten som tydeligt, allerede på produktsiden, fremhæver deres Trustpilot-anmeldelser til ethvert produkt. Det er iøjnefaldende og skaber troværdighed uden at potentielle kunder skal lede længe.

Vis at der er mennesker bag.
Skab tryghed hos din målgruppe ved at vise at der rent faktisk er mennesker bag. Læg det kommercielle en smule til side og vis et billede af dig og de andre mennesker bag virksomheden. Udbyg også gerne med en beskrivelse af hvem i er, samt hvorfor i laver det i laver. Læg vægt på de elementer hvor du/i især er meget hands-on og fortæl gerne en historie.
Sæt det hele i et personligt perspektiv og pointer alt der kunne være relevant.

Et godt eksempel er Rito som i deres “om os” sektion fremhæver alle medarbejderne og de faciliteter der arbejdes under. Helt simpelt setup, som betyder virkelig meget.

Skab relevant og sprogligt korrekt indhold.
Sørg for at din hjemmeside indeholder alt relevant information – og helst på dansk, hvis du henvender dig til personer i Danmark.
Mange finder også ukorrekt korrektur (stavefejl, kommafejl, sammensatte navneord mm.) utroværdigt, så få en tekstforfatter eller lignende til at læse korrektur på hjemmesiden, så den står helt skarpt.

Implementér en chatfunktion – Lev i år 2019.
Vi lever i en tid, hvor folk har meget travlt. Vi har ikke tid til at vente på at din hjemmeside indlæses langsomt og vi dropper ofte at henvende os selvom vi har relevante spørgsmål, hvis vi skal til at skrive en mail. Lad det gå tjep! Desuden kan en chatfunktion senere eller med det samme erstattes med en chatbot, som automatisk besvarer de mest stillede spørgsmål og vupti, så sparer du en helt masse tid – Det er effektivt! Men husk at brug det med måde. Vi lever stadig i en tid, hvor chatbots kan irritere kunder, hvis ikke de fungerer korrekt. Fortæl eventuelt dine kunder at det er en bot og skab gennemsigtighed ved at lade dem vide hvilke spørgsmål den kan besvare, samt hvordan de bør henvende sig for at få besvaret yderligere spørgsmål.

Installér en chat funktion på din hjemmeside, hvor folk helt enkelt kan sende dig en besked, som de måske endda efterfølgende kan få svar på i deres Facebook Messenger. Hold den gerne til manuel besvarelse i begyndelsen, hvis muligt som livechat, og noter de mest stillede spørgsmål, som du senere kan få en automatisk chatbot til at besvare. Det er smart! Lev i nuet.

To forskellige eksempler på dette er Cityway og Rahbek Media.

Synliggør handelsbetingelser og personpolitik.
Fremhæv handelsbetingelser, personpolitik og andre sikkerhedsmæssige oplysninger vedrørende behandlingen af persondata. Vi er i høj grad som mennesker blevet gjort opmærksomme på at vi skal passe på personfølsomme oplysninger, så ved at vise at i har styr på det, kan i nemt score endnu et nemt point i troværdigheds-bogen.