Om at gå egne veje, tage shit ‘up front’ og om at tage de svære beslutninger i hverdagen. Manglende tiltro til Frederikke Schmidts bachelorprojekt lagde kimen til skovirksomheden Roccamore. Nu med små fire år på bagen leverer Roccamore flotte milliontal i omsætning, og giver danske kvinder pondus og komfort i høje hæle skabt af overskudsmaterialer fra store modebrands. Alt sammen fordi Frederikke har turdet at gå egne veje. Af Alex Randrup “Vi skal turde være ærlige og simpelthen sige, at iværksætteri også kan være svært og nederen! Men tør du gøre noget, som andre endnu ikke har gjort, kan det være første skridt mod blive en succes.” Sådan svarer Frederikke Schmidt på, hvad der har været vendepunktet i hendes relativt korte iværksætterkarriere. Selv er hun tilbageholdende med at kalde sig en succes. “Vi er stadig under opbygning”, som hun siger. Men det har været afgørende og udslagsgivende for iværksættervirksomheden Roccamore, at Frederikke stoppede med at kopiere og gøre det samme som alle “de andre” fra iværksættermiljøet, påpeger hun. For Frederikke Schmidt, der er uddannet skodesigner fra Polimoda i Firenze, lå det ikke i kortene, at hun skulle springe ud som iværksætter. Før hun tog springet har hun været kreativ direktør, haft ansvar for flere ansatte i Italien og i Ungarn og så har hun styret produktionsteams i både Kina og Italien. En dag fik hun nok. Grænsen var nået. Hun ville gå egne veje og nu bryde med måden, som de store modebrands arbejder på. “For mig var det et arbejde, og jeg lærte meget. Men da jeg var færdig, havde jeg det sådan, at nu skulle der fanden gale mig nye boller på suppen. Jeg ville lave en virksomhed, der skulle være så transparent og bæredygtig som overhovedet muligt. Nok er nok. I Roccamore skulle vi ikke have spild,


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind