Om at gå egne veje, tage shit ‘up front’ og om at tage de svære beslutninger i hverdagen.

Manglende tiltro til Frederikke Schmidts bachelorprojekt lagde kimen til skovirksomheden Roccamore. Nu med små fire år på bagen leverer Roccamore flotte milliontal i omsætning, og giver danske kvinder pondus og komfort i høje hæle skabt af overskudsmaterialer fra store modebrands. Alt sammen fordi Frederikke har turdet at gå egne veje. Af Alex Randrup “Vi skal turde være ærlige og simpelthen sige, at iværksætteri også kan være svært og nederen! Men tør du gøre noget, som andre endnu ikke har gjort, kan det være første skridt mod blive en succes.” Sådan svarer Frederikke Schmidt på, hvad der har været vendepunktet i hendes relativt korte iværksætterkarriere. Selv er hun tilbageholdende med at kalde sig en succes. “Vi er stadig under opbygning”, som hun siger. Men det har været afgørende og udslagsgivende for iværksættervirksomheden Roccamore, at Frederikke stoppede med at kopiere og gøre det samme som alle “de andre” fra iværksættermiljøet, påpeger hun. For Frederikke Schmidt, der er uddannet skodesigner fra Polimoda i Firenze, lå det ikke i kortene, at hun skulle springe ud som iværksætter. Før hun tog springet har hun været kreativ direktør, haft ansvar for flere ansatte i Italien og i Ungarn og så har hun styret produktionsteams i både Kina og Italien. En dag fik hun nok. Grænsen var nået. Hun ville gå egne veje og nu bryde med måden, som de store modebrands arbejder på. “For mig var det et arbejde, og jeg lærte meget. Men da jeg var færdig, havde jeg det sådan, at nu skulle der fanden gale mig nye boller på suppen. Jeg ville lave en virksomhed, der skulle være så transparent og bæredygtig som overhovedet muligt. Nok er nok. I Roccamore skulle vi ikke have spild, dårlig produktion og lortelim. Og så skulle der ikke være nogen hemmeligheder for medarbejderne,” tilføjer Frederikke Schmidt. Afvisning kickstartede Roccamore Ret skal være ret. Idéen til skovirksomheden Roccamore stammer egentlig fra Frederikkes bacheloruddannelse i marketing. Da hun forlod Italien, startede hun på en PBA i Marketing på KEA i København. Her skabte hun Roccamore som sit afslutningsprojekt. En afvisende bedømmelseskomite mente ikke, at man i Danmark kunne sælge så dyre sko og i det hele taget stiletter med komfort. Produktet harmonerede simpelthen ikke med virkeligheden og efterspørgslen, var begrundelsen. Er der én ting, der kendetegner Frederikke, så er det, at hun ikke lader sig afvise eller begrænse af dårlig feedback. Det var også tilfældet her. “Jeg blev simpelthen trodsig og nærmest 12 år gammel. Jeg skulle vise dem. Nu skulle jeg føre Roccamore ud i livet. Jeg lavede en kickstarterkampagne og finansierede på den måde mine første sko. Man kan sige, at jeg lidt blev provokeret til at lave virksomhed,” siger Frederikke. Det lykkedes Frederikke Schmidt at samle 330.000 kr. ind via kampagnen. Faktisk var hun den første kvinde i Danmark til at finansiere en forretning gennem crowdfunding. Det var i 2015. I dag fire år senere forventer Frederikke Schmidt at lande en omsætning på over 15 millioner kroner i år. På fire år har hun bevist, at en bæredygtig produktion kan kombineres med farverige hæle med komfort i højsædet. Roccamore har i dag 7 ansatte og har år for år øget omsætningen markant. Roccamore har triplet omsætningen hvert år fra 2016 til i dag. “For mig er det afgørende som iværksætter, at Roccamore er så bæredygtig og transparent som overhovedet muligt. Vi skal ikke lave masseproducerede sko. Vi skal ikke have folk, der dør under produktionen. Jeg laver kollektioner og ikke sæsoner. Jeg laver sko, når der er behov for det,” siger Frederikke Schmidt. Lader kunderne være med-designere De fleste iværksættere kender til udfordringerne ved at slå igennem på et marked. At opbygge et brand kan tage tid. Stadig alt for mange iværksættere opnår aldrig lydhørhed over for deres målgruppe og overlever ikke de første tre leveår. Frederikke Schmidt har fra Roccamores begyndelse været ekstremt aktiv på de sociale medier for at interagere med Roccamores kunder. Her går hun i dialog med kunderne, spørger ind til deres ønsker og bruger dem aktivt i produktudviklingen af nye kollektioner. “Alt kommer fra markedet, ikke fra mig eller Roccamore. Jeg lytter til mine kunder og baserer mine designs på, hvad folk gerne vil have. Der er så meget community omkring virksomheden. Flere gange om året inddrager jeg kunderne og spørger til, hvad de gerne vil have. Sidste gang kom der 4800 svar og her scroller jeg dem igennem for nøgleord. Så tegner jeg nogle bud på baggrund af deres kommentarer og laver prototyper. Og så stemmer vi om de forskellige designs på de sociale medier,” tilføjer Frederikke Schmidt. I dag er 70% af Roccamores forretning og salg online og 30% er offline. Skoene bliver solgt i en forretning i København og flere gange om året tager Frederikke Schmidt og virksomhedens medarbejdere på en Roccamore-tour. Fem gange om året besøger de fem danske byer med 500 par sko. “Man skal som iværksætter komme mere ud i markedet. Møde kunderne. Jeg ser mange iværksættere bag lukkede døre, der tror, de skal løse alting selv. Vi ved fx, at syv ud af ti kvinder, der kommer til de her arrangementer, køber et par sko, og at 64% går online for at købe deres næste par,” siger Frederikke Schmidt. Næste skridt for virksomheden er, at Roccamore forsøger sig på de udenlandske markeder. “Tag de svære beslutninger up-front og just-do-it” Som iværksætter skal man turde at tage de svære beslutninger. Det er for nemt at gemme sig og undgå konfrontationen med kunder eller potentielle investorer. Sådan lyder Frederikkes råd til andre iværksættere. Selv forsøger Frederikke Schmidt at leve og arbejde ud fra mantraet: Hard Choices, Easy Life. Easy Choices, Hard Life. Man skal turde at tage de svære beslutninger, for så bliver alting lettere efterfølgende. Også bare gøre det. Have en “just-do-it-tilgang” til at møde andre og til at konfrontere andre. Du ved aldrig, hvornår du møder en fremmede, der potentielt kan gøre et eller andet for dig og din virksomhed i fremtiden. “Hvis man tager shit up front, så bliver alting bare lettere for dig som iværksætter. Det er nemmest bare at løbe væk fra problemerne. I Danmark er det ikke svært at møde folk fra startup-miljøet. Du skal bare turde tage kontakt til dem,” siger Frederikke Schmidt. Frederikke Schmidt, der er enebarn af en enlig mor, har altid har været klar på at springe ud, hvor hun ikke kunne bunde. Som hun selv siger, har hun stået i mange ‘fuck-situationer’, der gør, at hun har lært at navigere i kaos. Men ingen er overmennesker, og hun kan stadig blive slået ud af kurs. Det vigtigste er dog, at man er sig selv, og bare tør at gøre noget. For at have mod er de første skridt på vejen mod at lykkes, lyder det igen. “Det vigtigste, du kan gøre som iværksætter, er at være dig selv. Hav modet og sådan en just-do-it tilgang. Du skal ikke gøre det, de andre gør. Du skal ikke sparke døren ind på samme måde. Du skal gøre det anderledes. Det er virkelig vigtigt for iværksættere at huske på,” slutter Frederikke Schmidt.

Tre råd fra Frederikke Schmidt om at starte virksomhed

1. Du må gerne være mere direkte. Hav modet til at tage de svære beslutninger og gribe fat i dit netværk. Har du ikke et netværk så skab det! 2. Tro på dit eget produkt, og sælg noget helhjertet. Hvis ikke du gør det, så kan du ikke forvente, at andre gider at bruge tid på dig. 3. Gør noget! Gør det anderledes end andre. Du skal bryde med noget. Tør man ikke, så lad være.