Foreningslivet i Danmark er fortsat under forandring. DGI fortsætter derfor sidste års succes og gentager DGI Impact. De søger igen nye ideer og idemagere, som vil reformere foreningslivet. Flere danskere skal nemlig i bevægelse, så vi kan forme fremtidens fællesskaber.

Af Alex Randrup

Aldrig har der været så mange udbydere af aktiviteter og nye metoder til at dyrke motion på. Vi kender allesammen app’en Endomondo, hvor man kan dele sine træningsmålinger med et netværk af andre. Nye teknologier, der gør træning mere socialt er med til at ændre foreningslivet, som vi kender det. Men der skal endnu flere gode ideer på bordet, for at skabe et solidt fundament for fremtidens træningsfællesskaber.

DGI Impact er for alle med en god idé
DGI – Danmarks næststørste idrætsorganisation – har i 150 år arbejdet for, at få danskerne op af sofaen og ud i foreningerne. I dag tæller DGI flere end 6000 foreninger og mere end 100.000 frivillige. Sidste efterår løb iværksætterkonkurrencen DGI Impact af stablen for første gang med stor succes. 

Konkurrencen er for alle med en god idé. En idé, der kan blive til virkelighed, hvis den bidrager til at få flere i bevægelse og forme fremtidens fællesskaber. Og så er der økonomisk støtte på højkant, som kan hjælpe de gode ideer på vej.

Iværksætterpakken
Om man er garvet eller helt ny inden for iværksætteri er underordnet. Det vigtigste er, at ens idé styrker idræts- og foreningslivet. I konkurrencen udvælges op til 8 ideer, der alle belønnes med DGI Iværksætterpakken. Vinderne får et seks måneders forløb med økonomisk støtte, sparring og den rådgivning, som skal til, for at de kan komme videre i udviklingen af deres idé eller startup.

Motivu.dk løb med sejren sidste år
Sidste år var projektet Motivu blandt vinderne i DGI Impact. 

Motivu.dk løser et universelt problem for langt de fleste foreninger i Danmark. Nemlig medlemsrekruttering. Ganske enkelt så er det en hjemmeside, hvor alle sportsinteresserede kan finde de lokale foreningers træningstider. Rekrutteringen til træninger sker på den måde online. 

Målrettet annoncering fylder de halvtomme idrætslokaler
Med en målrettet annoncering mod potentielle nye sportsudøvere fylder Motivu de halvtomme hold rundt omkring i danske idrætslokaler. 

Iværksætter Morten Nørsten står, sammen med tre andre partnere, i spidsen for projektet. Med hjælp og viden fra DGI har de fået øjnene op for, at der er et kæmpe marked at indtage bare i Danmark.

I Danmark er der ca. 11.500 foreninger. Omkring 80% af dem tilkendegiver, at de gerne vil have nye medlemmer. Vi ved, at hvert medlem i gennemsnit er medlem i fire år. Der er altså en økonomisk gevinst for foreningerne ved at lade os hjælpe dem med at rekruttere nye medlemmer. Vi ved fra undersøgelser, at et medlem i gennemsnit er medlem i fire år i en forening. Hvis den gennemsnitlige kontingentbetaling er 1000 kroner om året, så giver det en livstidsværdi på 4000 kroner for et nyt medlem,” siger Morten Nørsten.

DGI som sparringspartner 
Som vinder af DGI Impact får du – udover iværksætterpakken – adgang til relevant data så projekterne får medvind fra start. For Motivu betød sejren først en validering af deres ide. Herefter har Morten & Co. kunne trække på DGI som sparringspartner. Dørene er blevet åbnet til de rigtige mennesker, og det har påvirket processen med at træffe de rigtige beslutninger, påpeger Morten Nørsten. 

Siden vi har været med i DGI Impact er der sket meget. Vi har ændret en del på vores setup. Foreningerne betaler en fast pris pr. tilmelding. De betaler ikke for kliks og eksponeringer. Nu er målet at gøre forretningen rentabel og gøre det hele større. Jo mere volume, jo bedre hjælper vi foreningerne,” siger Morten Nørsten. 

En win-win situation for Motivu og DGI 
For Morten Nørsten og resten af Motivu har DGI Impact betydet, at vejen fra idé til praksis har været betydeligt kortere og nemmere. For DGI betyder det, at man har været med til at forme et initiativ, der får flere danskere i bevægelse, hvilket passer med de helt grundlæggende værdier hos DGI.

Det er en win-win situation for begge parter, som får udbytte af innovationskonkurrencen ved at flere får en lettere vej ind i foreningernes fællesskaber. 

12 ud af 80 gik videre – 6 projekter gik hjem med penge på lommen
Sidste år var der 80 tilmeldte projekter. Her blev 12 projekter nøje udvalgt til at pitche deres idé. Og heraf gik hele seks af projekterne hjem med penge på lommen og med en billet til et forløb på over seks måneder, hvor DGI stiller professionel rådgivning samt adgang til relevant viden og data til rådighed for vinderne.

Tilmeldingen er åben
Tilmeldingen er åben for dette års DGI Impact. Måske du har ideen, der kan få danskerne i bevægelse og være med til at gentænke fremtidens fællesskaber? I så fald kan du tilmelde dig på dgi.dk/impact.

Deadline for tilmelding er 28. oktober.

DGI søger iværksættere, som har:

  • Engagement. DGI er på udkig efter engagerede iværksættere og erfarne teams.
  • Skalerbarhed. Selvom du måske stadigvæk er i en tidlig udviklingsfase, så skal du være klar til at køre tests over hele Danmark.
  • Impact. Din løsning og værdiskabelse skal tage fat på en eller flere af DGI’s udfordringer, med ønsket om at få flere danskere i bevægelse.

Vinderne af DGI Impact 2018

De seks vinderprojekter, der tilsammen har modtaget to millioner kroner, er:

Flat Mountains vil ændre det at løbe fra at være en personlig aktivitet til en social aktivitet. Flat Mountains er en motions- og løbeapp, hvor de sædvanlige løbestats er udskiftet med udfordrende bjerge i en samlende lydfortælling. Flat Mountains holder styr på vejen til næste basecamp og ultimativt toppen i takt med at deltagerne bevæger sig rundt.

Natureventyr er eventyr for de mindste fortalt som skattejagt i naturen og parker nær dig. De henvender sig blandt andet til børnefamilien, børnehaven og folkeskolen. Eventyr udfoldes i fem dele gennem bevægelse rundt i landskabet via en app.

Motivu er en platform til markedsføring af foreningernes åbne hold, tilbud og prøvetræninger. Med en skalerbar annonceringsmodel, kan de præcist målrette budskabet og tilbyde en no cure, no pay løsning. 

WannaSport Multisport vil minimere barriererne for at deltage i sport og motion. Via en app findes og bookes ledige banetider i idrætsfaciliteter på tværs af kommuner, klubber og institutioner. WannaSport har udviklet en ”multisport”-udvidelse, hvor brugeren vælger et grundsted, hvor brugeren bliver medlem. Derudover får brugeren adgang til resten af byen på et klippekort, hvor brugeren kan få adgang til eksempelvis svømmehal, fitness og badmintonbaner.

Jabii Social gør op med forestillingen om, at unges begejstring for digitale spiluniverser er lig med inaktivitet bag skærmen. De har udviklet en boksegadget, som gør det muligt at ”bokse” med sine venner. Der er tilknyttet en social platform med elementer af gamification.

GripFixer hjælper badminton- og tennisspillere til at holde det rigtige greb – både baghåndsgreb og forhåndsgreb – ved at guide fingrenes placering til den helt præcise, korrekte stilling. GripFixer monteres direkte på ketcherens greb.