D. 25. maj 2018 trådte de nye GDPR regler i kraft. I korte træk handler GDPR om at beskytte private personer fra, at deres data bliver benyttet i sammenhænge, som de ikke selv har kontrol over. Heriblandt sætter det krav til hjemmesideejere om at informere præcis og korrekt om, hvilke data af deres besøgende de ligger inde med. Heriblandt hvilke 3. part værktøjer du bruger i forbindelse med dataindsamling heriblandt Google analytics, mailchimp og Facebook. I kan læse mere om den nye Cookie lov her Du – og alle der har med dine (kunders) data at gøre – skal bl.a. kunne redegøre for, hvilken type data, I ligger inde med og hvorfor den opbevares. Du skal desuden sikre, at din virksomhed kun sender data til andre, der overholder GDPR forordningen. Det kan være en stor administrativ opgave for mange hjemmesideejere og derfor kan det være en god ide at bruge smarte Cookie software tools og lignende værktøjer, der kan være med til at sikre, at alt spiller indenfor de nye GDPR regler. Et af de værktøjer der gør det hele lidt nemmere er værktøjet: Cookiebot. Man kan sige med korte træk, at Cookiebot består af tre hovedelementer: cookiesamtykke, cookie-monitorering og cookiekontrol. Først bliver der udarbejdet et brugersamtykke til din hjemmeside. Dette brugersamtykke er i fuld overensstemmelse med GDPR. Derefter bliver der kigget på selve cookie-monitoreringen, her bliver der lavet en automatisk rapportering af alle typer af tracking på dit website. Det sidste og tredje område der bliver kigget på er cookiekontrol. Her kan du få kontrol over både egne og tredjeparts cookies på din hjemmeside med et enkelt Javascript API. Med et værktøj som Cookiebot kan du få ro i sindet og være sikker på, at din hjemmeside lever op til de nye GDPR regler.


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind