Det bliver mere og mere populært at tage et standpunkt i forhold til klimaet. Især blandt virksomheder. Der er kommet mere fokus på at sælge økologiske produkter, som giver et indtryk af færre kemikalier og bedre dyrevelfærd, og store organisationer som Coop er begyndt at gøre en indsats for at fjerne ting fra deres butikker, som kan være skadelige for klimaet – for eksempel plastiktallerkner og -bestik.

Det kan være svært at virke bæredygtig for en virksomhed. Mange virksomheder har fabrikker, de fragter deres varer over store afstande via lastbiler og fragtskibe, og deres ansatte kører til og fra arbejde i bezinslugende biler.

Hvis det i sidste ende er umuligt for en virksomhed at være fuldstændig bæredygtig, hvorfor prøver de så stadig at fremhæve bæredygtige aspekter af firmaet?

Lidt kan også gøre en forskel
Først og fremmest er det værd at gøre en forskel, hvor det er muligt. Virksomheder kan næppe blive fuldstændig CO2-neutrale lige foreløbigt, men de kan tage små skridt i den retning. Det større fokus på bæredygtighed viser, at virksomheder i stigende grad forsøger at påtage sig et moralsk ansvar i samfundet.

Virksomheder er lige så afhængige af Jorden og dens ressourcer, som deres forbrugere er. Derfor er det uundgåeligt, at flere virksomheder begynder at søge efter bæredygtige løsninger på deres produktion og salg. Det betyder også, at der er kronede dage for de iværksættere, der er i stand til at udvikle disse bæredygtige løsninger, som større virksomheder kan købe og implementerer i deres produktion.

God bæredygtig branding
Det er en sød tanke, at virksomheder forsøger at påtage sig et moralsk ansvar, men det gør de ikke kun for Jordens skyld. De gør det for din, forbrugerens, skyld.

Bæredygtighed sælger. Forbrugere kan godt lide at fremstå som folk, der går op i miljøet, så vi køber ting, der markedsføres som bæredygtige. Ting der er økologiske, CO2-neutrale, kan genbruges og så videre.

Virksomheder er i konstant konkurrence med hinanden. Det gælder om at sælge de samme produkter, men at gøre det på en måde, så det samme produkt fremstår forskelligt alt efter, hvor det købes. Tænk på Apple og Microsoft, eller X-box og Playstation. Der er tale om produkter, der gør det samme. I teorien bør det ikke gøre en forskel, hvilket produkt, du køber. Men det gør det.

Virksomheder brander sig selv. Branding handler om at skabe en personlighed for virksomheden og sælge denne personlighed til forbrugeren. ’Hvis du køber X, betyder det at du er en sjov og udadvendt person!’.

Du sidder måske med en tanke om, at det er irriterende, hvis virksomheder kun går op i bæredygtighed, fordi de vil sælge bedre. Det ene udelukker dog ikke det andet. Virksomheder går op i bæredygtighed, fordi det sælger, hvilket er en god ting.

Det er et tegn på, at bæredygtighed spiller en større rolle i forbrugernes valg af produkter. Derfor er det også vigtigt, hvis du overvejer at starte din egen virksomhed, at du gør dig nogle tanker om emnet: Lær mere om bæredygtighed.