Som iværksætter er du vant til at have mange bolde i luften, og en af disse bolde handler om, hvordan du skal markedsføre dig selv online. Her er SEO (søgemaskineoptimering) en af de mange discipliner, du skal kende til, hvis du vil have succes på Google. Søgemaskineoptimering er ikke kun relevant for dig, der arbejder med e-handel. Uanset om din startup-virksomhed er en app, en tøjforhandler, en VVS-virksomhed eller en madbod, kan søgemaskineoptimering blive din allerstørste kilde til at få kunder. Det tager lang tid at blive mester i disciplinen, og derfor kan det være en fordel for dig at få hjælp af et SEO bureau. Plutonic MediaPlutonic Media er et online marketing bureau, der specialiserer sig inden for både SEO optimering, Google Ads annoncering, SoMe optimering og e-mail markedsføring. Udover at få hjælp af et SEO bureau, kan du gøre dig klogere på nogle af de tre vigtigste discipliner inden for søgemaskineoptimering, som du kan læse om herunder.

Disciplin 1: Den tekniske SEO tjekliste
Når Google skal vurdere, hvilket website der leverer det bedste søgeresultat for det enkelte søgeord, er det først og fremmest vigtigt, at du giver både Google og dine brugere en god oplevelse, når de besøger din side. Sørg for at købe et SSL certifikat, hvis du ikke allerede har et, sådan at din webadresse starter med https:// og ikke http://. Sådan fortæller du både Google og dine brugere, at din side er sikker at handle på.
Sørg desuden for, at layoutet på din side er responsivt til mobil, da størstedelen af al e-handel i dag foregår via smartphone. Sørg for, at din side er hurtig og har et minimalt antal af fejlsider, som ikke er blevet omdirigeret til en landingsside med indhold.
Ovenstående er nogle af de vigtigste punkter til din tekniske tjekliste, men tjeklisten kan være uendeligt lang, og derfor vil det være en fordel for dig at få hjælp af et SEO bureau, som er eksperter på området. Den tekniske tjekliste er vigtig at have styr på, og derfor kan det være afgørende for dig at få hjælp af et online marketing bureau, hvis du ikke selv er teknisk stærk.

Disciplin 2: Velskrevet, relevant indhold på dine vigtigste landingssider
Uanset om du driver en webshop eller en madbod, vil Google vurdere det bedste søgeresultat efter sidens relevans for søgeordet. Sørg derfor for at skrive en masse tekst af høj kvalitet, der fortæller om dine produkter eller dit koncept, så den både er informativ og relevant for brugerens hensigt. Google læser også alle dine tekster, og jo flere gange du nævner dine vigtigste søgeord, des mere relevant vil den specifikke landingsside være for det givne søgeord. Pas på med at bruge dit søgeord for meget i din tekst, kopier aldrig tekster fra andre sider og forsøg ikke at optimere flere forskellige landingssider mod det samme søgeord.
Du kan få et SEO bureau til at hjælpe dig med udarbejdelsen af alt indhold på din side. Et SEO bureau kan hjælpe dig med at udvælge de rigtige søgeord til de rigtige landingssider og udarbejde SEO optimerede tekster af høj kvalitet, som både vil være relevant for forbrugeren og i Googles øjemed. Med hjælp fra et professionelt SEO bureau som Plutonic Media skaber du det bedste udgangspunkt for at nå til tops på Google inden for dine vigtigste forretningsområder.

Disciplin 3: Opnå anerkendelse fra andre via linkbuilding
Online anerkendelse af din hjemmeside kender vi i dag som linkbuilding. Linkbuilding er endnu en disciplin inden for søgemaskineoptimering, der kan være afgørende for dine resultater. Men linkbuilding er muligvis også den sværeste disciplin at mestre, fordi det er ude af dine hænder. Du kan arbejde aktivt med linkbuilding ved at opsøge anerkendelse fra andre anerkendte websites og bede dem om at linke til din side, gerne med et bestemt søgeord som ankertekst (den tekst, der er synlig og klikbar i et hyperlink). Du kan ikke vide dig sikker på, at andre vil gå med til at linke til din side uden at få noget igen, men der findes også lister over sider (fora, blogs, virksomhedsdatabaser mm.), hvor du kan registrere dig gratis og selv lave dit link. Disse links vil dog sjældent være ret stærke, da de ofte vil blive tildelt en ”nofollow”-attribut, der fortæller Googles robotter, at de ikke skal følge linket.
Du kan med fordel få hjælp fra et SEO bureau til linkbuilding, da et SEO bureau helt sikkert vil have en række samarbejdspartnere, der kan bygge stærke links til din side, som kan hjælpe dig med at nå til tops på Google.