SEO (søgemaskineoptimering) er en vigtig trafikkanal for de fleste web-baserede virksomheder… Og linkbuilding er en vigtig del af SEO.

Kort fortalt handler linkbuilding om at skaffe links ind til dit site. For når dit website får links, sender dette et signal til Google om, at det er et troværdigt site. I hvert fald hvis det er de rigtige links!

… Men hvordan kommer du som nystartet iværksætter så igang med linkbuilding? Det vil jeg give nogle tips til her.

1. Find linkmuligheder: Via søgninger

En god start til at komme igang med at lave links er lave søgninger på relevante fraser i Google. To typer søgninger, som jeg selv bruger i stor stil er:

-“Produkt”/”service” + “Forum”. Eksempelvis “senge forum” hvis du sælger senge… Med denne søgning ville du med stor sandsynlighed kunne finde fora, hvor folk snakker om senge – og hvor du så selv kan deltage i debatten (med dit link når det er relevant).

– “Produkt”/”service” + “kommentar”. Eksempelvis “senge kommentar”. Med denne søgning finder du højst sandsynligt en række indlæg om senge, hvor det er muligt at lægge en kommentar (med dit link når det er relevant)

2. Find linkmuligheder: Via lister
Mange bureauer i Danmark har allerede udfærdiget lister med sites, du kan få links fra. Disse lister kan du uden videre trække ned… Søg eksempelvis på “gratis linkbuilding”, og du vil finde en masse af sådanne lister.

Her er nogle eksempler på sites, jeg selv har fundet via linkbuilding-lister… Og lavet links fra – ganske gratis:

– Butiksiden.dk, eks: https://butiksiden.dk/overblik/sengeguruen/

500px.com, eks: https://500px.com/admin1018

Unsplash.com, eks: https://unsplash.com/@sengeguruen

Ello.co, eks: https://ello.co/sengeguruen

About.me, eks: https://about.me/sengeguruen/

Hotfrog.dk, eks: https://www.hotfrog.dk/company/1232104710672384

3. Uddan dig
Linkbuilding er en kæmpe discplin, som du bør gøre noget ud af at lære mere om, hvis du skal arbejde seriøst med SEO… Både hvis du selv vil stå for det, eller hvis du vil have andre til det.

… For selv om du får hjælp af andre, er det jo en god ting at vide, om det de laver er fornuftigt – især fordi det er et område, hvor det er meget nemt for smarte sælgere at sælge katten i sækken.

Fire ting du i hvert fald bør tænke over er:
Hvad du linker til. Et link styrker domænet som helhed, mens den specifikke side, du linker til, får mest værdi – derfor kan der være god ræson i at linke lidt taktisk til de sider, du satser mest på ift. Google.
Hvad du bruger som ankertekst. Ankerteksten er teksten på dit link. Sørg gerne for, at den indimellem indeholder søgeordet, du går efter på siden, som du linker til. Pas dog på med at gøre det for meget, da det kan signalere spam, som vil kunne få dig straffet.
Hvilke lande du linker fra. Hvis dit website er dansk, bør du have en overvægt af danske links (+75% er en god tommelfingerregel).
Om linket er nofollow eller dofollow. Hvis linket i HTML-koden indeholder følgende kodebid betyder det, at det er NoFollow: rel=”nofollow”. Et nofollow link overfører som udgangspunkt ikke værdi til dit site. Det er dog meget omdiskuteret, om de stadig kan give mening at lave, da de vil kunne bidrage til en mere naturlig linkprofil, som af den vej kunne tænkes at styrke, hvordan Google ser dit website. Brug dog under alle omstændigheder ikke får meget tid på dem.

Jeg håber, at denne lille guide har været en hjælp til at komme i gang med linkbuilding. Linkbuilding er et kæmpe område, og jeg har kun skrabet i overfladen her. Jeg kan derfor kun anbefale dig at læse videre på egen hånd, hvor eksempelvis bloggen ahrefs.com/blog/ vil være et godt sted at starte.