Flere og flere virksomheder bliver struktureret omkring en abonnementsmodel også kaldet recurring billing. Nogle af de mest succesfulde virksomheder i verden som Netflix, Amazon og Google benytter sig af recurring billing, hvilket er det der gør disse virksomheder så stærke og nytænkende. De har nemlig mulighed for at forudsige deres omsætning, og kan på den måde være mere risikovillige ift. at være innovative og skabe nye produkter.
Der er kæmpe fordele ved recurring billing og de kan inddeles i to overordnede kategorier:

Kunder
– Nutidens forbrugere forlanger flexibilitet og personlige løsninger. Ved at betale for et produkt over en månedlig betaling betaler kunden kun for det reelle forbrug, da de kan opsige ydelsen den dag de ikke længere har behovet.

Økonomi
– Recurring billing giver økonomiafdelingen mulighed for at forudsige omsætningen så langt ind i fremtiden som bindingsperioden varer. På den måde kan en virksomhed komme periode med lav omsætning i møde ved at skrue op for salget i god tid før.

Så spørgsmålet er, om din forretning vil kunne struktureres som en abonnementsmodel, og svaret er højst sandsynligt ja. De fleste produkter kan nemlig sælges over abonnement, det er blot et spørgsmål om kreativitet. F.eks. kan sund mad sælges over abonnement ved at skabe en medlemsplatform. Et andet eksempel er the, som virksomheden Tea Box, sælger over abonnement.