Der er ingen tvivl om, at antallet af nyetablerede virksomheder i Danmark er i positiv fremgang. Alene i 2018 blev der etableret 36.400 nye virksomheder, ifølge tal fra Experian. Der svarer til intet mindre end 3.033 om måneden.

Tallene understreger, at konkurrencen spidser mere og mere til, da nye spillere hele tiden kommer til på markedet. Men hvad er nogle af de ting, som man kan gøre for at få en god start, når man vil begynde et nyt projekt? Der er ingen tvivl om, hvor mange “10 gode råd” blogindlæg man falder over, når man vil starte virksomhed. Modsat denne type indlæg, så får du her ét råd, som har været den røde tråd i alle de projekter, som serieiværksætteren, Martin Bay, har kastet sig ud i.

Kunsten at kende sit fokus

Martin har været selvstændig i mange år, og kender om nogen til dét at føre sine idéer ud i livet. Om han vil det eller ej, så har den røde tråd i hans projekter været at have et klart og tydeligt niche-fokus. Fartkontrol er et af eksemplerne – måske har du allerede selv brugt appen, som har hjulpet adskillige danskere med at undgå fartbøder.

Det kan også være, at du kender til firmaet Shopstart – det er et af hans nyeste firmaer, der skal gøre det lettere at starte sin egen webshop. Niche-fokuset har Martin desuden haft i alt fra brancher såsom sociale medier, madspild m.m. og i kombinationen med et godt produkt, erfaring og hårdt arbejde, så har han fået foden godt ind på markedet i alle projekterne.

Der er flere fordele ved at fokusere på en mindre og mere specifik del af markedet. Du kan ramme din målgruppe mere præcist ift. de behov, som de har. Du gør det tydeligt, hvordan du skiller dig ud på markedet ift. dine konkurrenter. Og du kan specialisere dig ift. én specifik kerneydelse.

Med andre ord, så er det vigtigt at finde ud af, hvordan du adskiller dig fra dine konkurrenter. Hvis man derfor vil styrke sin konkurrenceevne og skille sig ud fra de mange virksomheder, som hvert år starter op, så kan et niche-fokus være en af måderne, det kan gøres på.