Iværksætterne Mik Strøyberg og Jacob Knobel er dette magasins profiler. Begge er de bannerførere for to fremadstormende virksomheder, og begge har de tidligere haft vellykkede exits. Nu er de startet forfra, fordi de kan. For sulten for iværksætteri overvinder trangen til magelighed. De er begge eksempler på iværksættere, som vores politikere lovpriser og ikke mindst eksempler på, at iværksætteri kan have mange ansigter. Af Alex Randrup   I den nyligt overståede valgkamp var det ikke mange gange vores politikere debatterede, hvordan vi skaber heltefortællinger i stedet for offer-fortællinger i vores velfærdssamfund. Der manglede en klar fortælling om, at det ikke er nok at have noget at leve af; vi skal også have noget at leve og kæmpe for. Det blev for mange glemt, at velstand fordrer velfærd, lyder kritikken fra erhvervsdanmark.   Der blev delt velfærdsløfter fra højre og venstre. Her skal vi huske, at iværksættere kan være svaret på vores velfærdssamfunds udfordringer. De besidder kreativiteten, opfindsomheden og evnen til at udvikle nye ideer. Iværksætterne Mik Strøyberg og Jacob Knobel har hænderne helt nede i bolledejen. De er begge iværksættere med stort i. De er eksempler på, dem vi alle elsker at hylde og ønsker os så inderligt flere af. Begge har de oplevet det de fleste iværksættere drømmer om: Et vellykket exit. Nu er ambitionen at starte forfra, gøre sig uafhængig og starte på ny. Mik Strøyberg har tjent et ukendt antal millioner på virksomheden Lemonsqueeze, som blev etableret i 2011 for at hjælpe danske iværksættere ind på det amerikanske marked. Jacob Knobel solgte sit første teknologiselskab i en alder af 28 år og har vundet utallige priser herunder Forbes 30 Under 30. Med vellykkede exits i bagagen drømmer de ikke om at læne sig tilbage, men har begge sulten til igen at finde på the next big thing.   Same same – but different Vi satte Mik Strøyberg og Jacob Knobel i stævne i det Indre København til et Growth Hacker arrangement i midten af maj. Her er de talere til et arrangement på Matrikel 1 i København, hvor gæsterne er nogle af de mest fremtrædende figurer fra det danske iværksættermiljø. Her deler erfarne iværksættere ‘growth hacks’ – konkrete erfaringer, der kan hjælpe andre iværksættere med at vækste deres virksomheder. Arrangementet er blevet holdt tre gange årligt siden sin fødsel i oktober 2014 og foregår i København.  Begge iværksættere skal indtage scenen for at tale om at være ‘growth-hacker’. Et af tidens mest hypede iværksætterebegreber. Det er særligt dem vores politikere efterspørger, når de ønsker sig flere iværksættere. Med andre ord er det en iværksætter, der formår at sammentænke markedsføring og produktudvikling. En udbredt antagelse i de store tech-mastodonter i dag er, at hvis du som moderne tech-virksomhed ikke “growth-hacker”, kan du ikke vinde. Opskriften på en growth-hacker er ikke entydig. Det ses tydeligt i mødet med Mik Strøyberg og Jacob Knobel. Ingen tvivl om at de begge har iværksætteri i dna’et, men forskellighederne træder tydeligt frem. Mik Strøyberg har en kandidatgrad i økonomisk markedsføring fra Copenhagen Business School i skuffen, og efterfølgende har han taget de første karriereskridt hos Berlingske Media, hvor han blandt andet har været marketingschef. Efterfølgende consumer sales-chef og som grundlægger af e-commerce-platformen Sweetdeal. Mik er uden tvivl en mand med ambitioner og drømme. Det førte ham over Atlanten i 2011. Han rejste til New York, hvor han først arbejdede som salgschef i USA for Issuu, der er en online publiceringsplatform, inden han i 2011 etablerede virksomheden Lemonsqueeze. I dag er han tilbage i København og har kastet sig ind ud på et hidtil uopdyrket marked, nemlig markedet for online office management. Han drømmer om at revolutionere kontorlivet i Danmark med virksomheden Good Monday. Jacob Knobel har på under 10 år bygget to selskaber, der kæmper mod Google og Facebook. I 2013 forlod han sit matematikstudie på Københavns Univsersitet. Dengang havde Jacob kun haft et studenterjob. Da startede han sit første selskab. I august i fjor solgte han selskabet, og måneden efter startede han AI-konsulentfirmaet Datapult AI Consultancy, som rådgiver flere danske virksomheder, statslige organer og politikere, der arbejder for etisk og strategisk tilpasning af AI i Danmark.   “I Danmark går iværksætterne på listefødder” Det interessante ved iværksættere, der har “nailet” den, er ikke, hvor mange millioner, der er gået ind på kontoen – men snarere, hvordan de nåede dertil. Opskriften på en iværksættersucces kommer gennem hårdt arbejde, og selv den bedste iværksætteridé kan lykkes, hvis du kan eksekvere, indleder Jacob Knobel i vores interview. “Man kommer ikke udenom, at jeg har arbejdet meget. Som alle andre iværksættere har jeg nok arbejdet 80 timer om ugen og taget flyveture ugentligt i et år. Det er bare hårdt, hårdt, hårdt arbejde. Det gør de fleste iværksættere nok. Men jeg savner alt for mange iværksættere med markedsforståelse. De sidder på et eller andet studie – det kunne være CBS – og siger, vi laver blomster på abonnementsbetaling. Der er ikke nogen idéer, der er dårlige eller gode, men det handler om eksekvering. Og markedsforståelsen er en stor del af eksekvering. Hav international udsyn fra første dag. Det kan godt være, at du opfinder noget nyt i Danmark, men så er det nok højst sandsynligt set et andet sted,” siger Jacob efterfølgende. I disse tider er det uden tvivl let at kaste beskyldninger mod politikere om rammevilkår, om adgangen til talent og manglen på risikovillig kapital. Med udfaldet af ens eget arbejde og succes, udspringer ofte hos iværksætteren selv. Ens mulighed for at lykkes handler om forståelse for markedet, og store exits kræver ofte andet end eksekvering af ens idé på andre markeder end hjemmemarkedet. Særligt Mik Strøyberg pointerer, at man som iværksætter i Danmark skal kigge ud over egen andedam for at åbne ens muligheder for at lykkes som iværksætter. “I Danmark kan det være svært at rive sig fri. I USA er potentialet meget større. Her kan du gå ud og dumme dig uden, der sker noget, fordi folk har glemt det et sekund senere. Herhjemme bliver iværksætter lidt mere påpasselige, for hvis man siger noget,


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind