Selvom du starter en virksomhed med kun få medarbejdere, behøver multitasking ikke nødvendigvis være lig med kaos. Ved at følge få simple principper kan du skabe et stærkt fundament, der sikrer funktionalitet og effektivitet i din virksomhed.

Af Laura Hönig & Alex Randrup

 

“Hvordan kan jeg bidrage til at sikre effektivitet i virksomheden, når mit team er lille, og vi alle kæmper med at holde mange bolde i luften med både opgaver og ansvar?”

 

Hvis du sætter 10 iværksættere sammen i et lokale, så vil du med sikkerhed høre de samme mantraer om og om igen: “Hustle”. Fokusér. Få mere ud af mindre. Overlev!

Men selvom det kan lyde inspirerende, giver det trods alt ikke opskriften på succes. Der er en grund til, at mere end 50% af startups ikke overlever de første fem år….

At skabe et effektivt arbejdsmiljø betyder at skabe en infrastruktur, der kan hjælpe din virksomhed i mange forskellige situationer. Fiasko er ikke nødvendigvis et biprodukt af en dårlig idé eller et dårligt team. Nogle gange går alting helt rigtigt, indtil det går galt: websiden der får for meget trafik og crasher, eller et produkt med en så høj efterspørgsel, at lagerbeholdningen ikke er tilstrækkelig. Vi har endda læst om en restaurant, som, efter at være blevet udnævnt som bedste burger i Amerika, mødte så stor efterspørgsel, at den måtte lukke ned…

Der findes eksempler overalt på at vækst kan blive et (succes)problem, men fællesnævneren er altid den samme. Alle virksomheder – uanset størrelse eller livsstadie – har brug for et system, der tillader deres teams at handle hurtigt uden at ødelægge (for mange) ting undervejs.

Enhver succesfuld grundlægger af en startup, der ønsker deres forretning at vokse, kommer til en ret stor skillevej på et tidspunkt. De skal nemlig vælge, om de vil blive ved med at være alene, eller om der skal ansættes et hold.For at få et lille team til at performere til perfektion, kan du følge fem vigtige principper.

 

Vi har samlet de fem vigtigste principper for et kick-ass teamarbejde:

1) Forventningsafstem med medarbejderne

Når du sætter dit team, er det vigtigt, at nye medarbejdere forstår, at jobbet medfører arbejde uden for deres sædvanlige ekspertiser. Velfungerende teams har et koordineret syn på virksomhedens store mission, og de har en forståelse for, hvordan yderligere ansvar er knyttet til succes. Gør det klart over for dine ansatte!

2) Lær af andre

Folk er mere villige til at give tilbage, end du går og tror. Find nogen, der har prøvet at være i dine sko, forklar dem ét af dine problemer, og se, hvad deres råd er. Hvis du fokuserer på et specifik bump på vejen, er der større chance for, at du får et konkret svar.

3) Ansæt projektledere

Hver del af din virksomhed bør have en tovholder. Én der holder alle brikkerne på brættet. Du kan tildele forskellige tovholdere på kundehåndtering og interne funktioner, som hver har det forkromede overblik over alle opgaver og alt ansvar. Du kan med fordel bruge apps som Asana eller Slack til at skabe et ekstra lag af transparens i tilfælde af, at noget ikke går som forventet.

4) Ugentlige tjek

I mange virksomheder samles medarbejderne i begyndelsen og slutningen af ugen. Om mandagen gennemgår mange medarbejdernes primære mål for ugen i løbet af en 30-minutters session. Om fredagen sætter mange en time af til at evaluere status på målene. På den måde sørger man for, at hvis målene ikke bliver nået, har man tid til at diskutere, hvorfor de ikke blev nået og finde en løsning.

5) Daglige tjek

Ja, mødekultur kan helt sikkert være et problem. Men hvis du holder daglige tjek til kun 15 minutter, føles det ikke som at holde et møde. I stedet kan de være hurtige samtaler, som handler mere om support og opbakning end om taktik og strategi. Når bølgerne går højt, er det nemlig vigtigt at sikre sig, at medarbejderne har det godt og føler sig støttet.

 

Husk, at multitasking ikke behøver at betyde ineffektivitet. Men det kræver transparens, planlægning og backup-systemer. På kort sigt vil det forbedre virksomhedens funktionalitet. På lang sigt vil det hjælpe dig med at identificere, hvor virksomheden har mest brug for support, når den fortsætter med at vokse.