Alle taler om vigtigheden af, at flere af vores virksomheder skal skalere. Men alt for få iværksættere gør det i praksis. Her er listen over måder, du kan vækste din virksomhed – skrevet af og skrevet til medlemmerne af Dansk Iværksætter Forening. For hvis du skal vækste din virksomhed succesfuldt, handler det i høj grad om at få styr på det helt fundamentale og så at have styrken til at holde ud, når det bliver hårdt i længden. Du kan lige så godt acceptere det. Det er svært at vækste en virksomhed. Det kræver meget arbejde, og i begyndelsen kræver det, at man ifører sig forskellige masker. Man skal håndtere både salg og marketing. Forstå skat, afgifter og lovgivning. Man skal stå for kundekontakt hver eneste dag. Og mange, mange flere ting end det. I bund og grund tærer vækst på virksomhedens medarbejdere. Men hvis du kæmper med at vækste din virksomhed, er der lys for enden af tunnellen. Ja, selvfølgelig er det svært, men hvad er alternativet? Et dødssygt ni-til-fem arbejde? Helt sikkert ikke. Måske længes du efter trygheden ved en fast lønseddel, men hvilken mental eller følelsesmæssig pris har det? Sandheden er, at hvis du sætter dig ned, samler tankerne og sætter tingene i perspektiv, kan du nemt finde måder, hvorpå du hurtigere kan vækste din virksomhed og øge din omsætning. Der findes hundredvis af vækststrategier, men her kan du læse 15 af dem, der helt sikkert tager din virksomhed til næste level hurtigt og effektivt. Som med alt andet i livet og i virksomheden, er man nødt til at yde, før man kan nyde. Man skal ikke fokusere på den kortsigtede effekt af sit arbejde. Se i stedet mulighederne på den lange bane. Det er mere specifikt mulighederne ved at skabe signifikant værdi og hjælpe kunderne – i bund og grund handler det jo om at værne om kunderne. Det bør altid være fundamentet. Derefter er det blot et spørgsmål om at tage handling og lægge det nødvendige arbejde i, for at virksomheden kan vækste.   Byg en salgstragt Den første vækststrategi omfatter at bygge en salgstragt. Hvis du endnu ikke har en salgstragt, begår du en fundamental fejl. Salgstragten kan nemlig hjælpe med at automatisere din virksomhed. Den kan sørge for, at virksomheden vækstes hurtigt og nemt. Naturligvis kræver den en del front-end arbejde i begyndelsen, men så snart de processer er på plads, er det lige ud ad landevejen. Men uanset hvilken form, man ender med, er det vigtigt at bygge en automatiseret salgsmaskine, hvis man hurtigt vil vækste sin virksomhed.   Brug et CMS Det bliver hurtigt en tidskrævende process, hvis man skal holde øje med sine transaktioner manuelt. Det er der ingen, der har lyst til at kaste sig ud i, og med tiden bliver det simpelthen uhåndterligt, når virksomheden vokser. Hvis din virksomhed skal vækstes hurtigt, er et CMS-system din nye bedste ven. Og der er masser at vælge imellem. I virkeligheden handler det jo blot om virksomhedens behov. Selvfølgelig er en cloud-baseret software altid en god mulighed, men der findes også systemer, der kan hjælpe dig med regnskab, salg, markedsføring og meget mere. Rækken er endeløs, og det vigtigste er altid at finde den kombination, der passer til din virksomheds specifikke behov.   Undersøg konkurrenterne Når virksomheden skal på markedet, og du virkelig vil skubbe dit produkt ud til kunderne, er det vigtigt, at du undersøger konkurrenterne. Undersøg dine konkurrenters online strategi. Undersøg hvordan dine konkurrenter bruger landingssider, reklamer og andre af  salgstragtens stadier. Hvis noget er afprøvet og har fungeret for dine konkurrenter, vil det højst sandsynligt også virke for din virksomhed.   Lav et kundeloyalitetsprogram Loyalitetsprogrammer er gode til at øge salg. Det koster op til tre gange mere at sælge til en ny kunde end til en eksisterende kunde, og i nogle tilfælde koster det endda op til 10 gange mere. Uanset hvordan man ser på det, er det i alle tilfælde dyrt at få en ny kunde. Loyalitetsprogrammer er i høj grad med til at fastholde eksisterende kunder, men de kan endda også tiltrække helt nye kunder. Hvis kunderne har et betydeligt incitament til at bruge flere penge, vil det betale sig for virksomheden på længere sigt. Ved at bygge et loyalitetsprogram og gøre det tilgængeligt for dine eksisterende kunder, kan du godt forvente at se dine salg skyde i vejret.   Identificer nye muligheder En bedre forståelse for dine brugere/kunder giver dig en bedre analyse af virksomhedens muligheder. Forståelsen får du ved at undersøge alt fra distributionskanaler til dine direkte konkurrenter og endda også fremmede markeder og potentielle industrier. Der er sandsynligvis stribevis af nye muligheder, du kan forfølge med det samme, hvis du blot foretager den rette analyse.   Lav et interessant og informativt nyhedsbrev En af de bedste og mest effektive måder at vækste en virksomhed er at bygge en email-liste. Det betyder naturligvis, at du skal have en såkaldt “lead magnet”, som giver dig adgang til kunders emailadresser. Hvorfor skulle folk ellers tilmelde sig din email-liste? Giv noget af dig selv og virksomheden. Storytelling frem for alt.   Lav strategiske partnerskaber Strategiske partnerskaber med de rigtige virksomheder kan uden tvivl gøre en verden til forskel. Det giver dig rækkevidde til en bred gruppe af kunder. Det er nok nemmere sagt end gjort at stable sådanne partnerskaber på benene, men det gælder om at holde udkig efter virksomheder, der komplementerer din egen virksomhed. Når den rigtige virksomhed lokaliseres, gælder det bare om hurtigt at række ud og foreslå et muligt samarbejde.   Udnyt globale platforme Uanset hvilken branche eller industri, virksomheden opererer i, findes der er en global platform, som kan bruges til din virksomheds fordel. Sælger din virksomhed f.eks. en service? Hvorfor så ikke prøve Upwork? Her kan du sælge din service globalt. Er din virksomhed i udlejningsbranchen? Så kan du udnytte AirBnB.   Licensaftaler Licensaftaler er en god vækststrategi, der ikke kræver alt for meget ekstra arbejde. Hvis du har et produkt, som du kan bygge licensaftaler på og dermed få en


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind