Der findes bøger om hvordan iværksættere skal gøre, men der manglede en om dem som gør det, så den satte jeg mig for at skrive. Jeg havde en fornemmelse af at det var en god idé, for det er det altid at skrive om folk med drive og energi.
Men jeg havde ikke drømt om hvor underholdende og lærerigt de mange historier viste sig at være.

Der er rigtig meget fokus på iværksættere i medierne lige nu, og lad os bare kalde det “Løvens Hule”-effekten, for der findes dem som tror, at det bare handler om at få en genial idé og komme i fjernsynet, hvorefter Jesper Buch klarer ærterne og millionerne begynder at rulle ind Sådan går det meget sjældent, for som alle iværksættere ved, er der stort set aldrig noget der bliver, sådan som man tror. Det er rejsen mod et mål, som forandrer sig hele tiden, og den som vinder, er den som finder de bedste løsninger undervejs.

Som da Son of a Tailor skulle skabte en algoritme, der kunne regne størrelsen ud på deres custom made t-shirts, for indtil da krævede det både at man rejse sig fra sofaen og havde en kæreste. Eller da Be My Eyes skabte en viral succes, men ikke kunne finde en forretningsmodel.

De medvirkende strækker sig fra den lille selvstændige til den potentielle unicorn, fra Peter Schjødt der arbejder med digitale løsninger til alt fra Anders Matthesen til LEGO, og til Tattoodo med 300 millioner brugere – samt Biotrino, Hedia, Goodiebox, Drive Studios, Heartbeats, Aryze, roccamore, Bloggers Delight og mange mange flere.

At sige de var inspirerende at skrive deres historier, vil være en underdrivelse, for som en af de første som læste manuskriptet sagde, så burde den bog komme med en advarsel som på cigaretpakkerne. Det kender jeg kun alt for godt, for jeg endte faktisk med at sige min forlagskontrakt op, og starte mit eget forlag, for det var den eneste måde at udgive netop denne bog på!