Digital Darwinisme

Nogle af Danmarks store mastodonter har hørt godt efter i Biologitimen og lært, at “survival of the fittest” kan trækkes direkte fra skolebænken til erhvervslivet. Digitale startups udfordrer de etablerede virksomheder med entreprenante mindsets og fokus på vækst. Det har været et call-to-action for Danske Bank og Tryg om at tilpasse sig gennem hybrider, hvor startups og corporates arbejder side om side. Eventyrene om Danske Bank og Spiir samt Tryg og Undo ser ud til at have en lykkelig slutning, og alle parter opfordrer nu til, at flere af Danmarks iværksættere og corporates omskriver deres egne fortællinger.

 

Danmark trækker i den gule førertrøje i EdTech-ræset

Digitale læringsteknologier – eller EdTech som det også kaldes – har vundet indpas blandt danske startups. Nu går EdTech-toppen i Danmark sammen om at skabe foreningen “EdTech Danmark”, så vi i fremtiden kan beholde førertrøjen. Målet er at opfylde et udtalt ønske om at samle dialogen og bygge en bro mellem forskning og praksis, der kan gavne både dansk uddannelse og erhvervsliv.

 

Vejle er Danmarks e-sportscentrum

Danmarks digitale rejse udfolder sig i høj grad blandt de nye generationer. For få år siden var det uhørt at anerkende e-sport som værende en sportsgren, men nu lancerer Campus Vejle en helt ny digital talentfabrik for at fremelske kreativitet og iværksætterånd blandt unge e-sportstalenter. Initiativet er stablet på benene i samarbejde med iværksættermiljøet Spinderihallerne, der skal lære de unge om tekniske og innovative færdigheder, så de kan videreudvikle deres passion med stærke kompetencer.

 

Impact-startup forlod Løverne uden penge men har til gengæld fordoblet brugerbasen

Det danske impact-startup Tiimo, der tilbyder en app, som skaber struktur i hverdagen for blandt andre børn med ADHD, var på kort visit i Løvens Hule, men måtte til trods for fascination og positive ord forlade hulen med tomme lommer. Til gengæld har Tiimo sidenhen fordoblet deres brugerbase fra 500-1000 brugere svarende til 2% af nichemarkedet for ADHD-patienter i Danmark. Virksomheden har endda formået at tage de første skridt uden for det danske marked og vil i fremtiden forsøge at skalere til de udenlandske markeder, mens de forsøger at udnytte det positive momentum i Danmark.

 

Danske vækstiværksættere bryder med stereotypen

Forestillingen om den unge rockstar-iværksætter, der fuldstændigt uprøvet opbygger et startupimperium drevet af intet andet end passion, er måske billedet på superiværksætteren i Silicon Valley. Men sådan forholder virkeligheden sig ikke i Danmark. Meget langt fra faktisk. En undersøgelse foretaget af Copenhagen Economics viser nemlig, at den typiske succesfulde vækstiværksætter er en 40-årig mand med en videregående uddannelse og masser af erfaring fra den pågældende branche. Måske burde vi revurdere vores forestilling om rockstar-iværksætteren?

 

Hjulene kører hurtigere, end vi kan nå at følge med

Antallet af nystartede virksomheder er på sit højeste siden finanskrisen, men til gengæld er forventningen til vækst i virksomhederne faldende, viser en ny analyse fra Iværksætterbarometer 2019. Men manglen på vækst skyldes ikke markedet, men derimod mangel på kapacitet eller ønsket om ikke at vokse hos virksomhederne. At markant flere iværksættere er udfordret mere på kapacitet end på efterspørgsel viser en situation, hvor markedet simpelthen har mere fart på end virksomhederne. Ifølge eksperter er det også en almindelig stopklods i Danmark, at iværksættere simpelthen ikke ønsker at vokse.

 

Danske iværksættere er hyppigt repræsenterede blandt globale succeshistorier

IKEAs acceleratorprogram booster lovende iværksættere fra den globale startupscene.  Blandt det tredje kuld af skalerbare iværksættervirksomheder fra hele verden, udgør danske startups næsten en fjerdedel. Blandt de danske vækststjerner er bæredygtige Flow Loop og Freemi samt læskedrikproducenterne The Syrup Company og Laesk. IKEAs mål med bootcampen er nemlig både at identificere vækstpotentiale til gavn for potentielle samarbejder samt løsninger, der ændrer verden til det bedre.

 

“Vi skal vækste de kreative og kulturelle erhverv!”

Mere adgang til risikovillig kapital til virksomheder inden for kreative og kulturelle erhverv. Sådan lød erhvervsministeriets Vækstteams forslag til regeringen i 2018, og nu bliver forslaget til en realitet gennem en ny aftale mellem Vækstfonden og Den Europæiske Investeringsfond. Både Danmark og resten af EU har en lang tradition baseret på kulturel rigdom, men potentialet i disse erhverv er stadigvæk uudnyttet. Med den nye aftale kan Vækstfonden yde lån på yderligere 300 millioner kr. til kommercielle virksomheder og iværksættere inden for kreative og kulturelle erhverv i Danmark.

 

Iværksætter i millionhandel: “Jeg kommer ikke til at gå sulten i seng på noget tidspunkt”

Den kendte, danske iværksætter, Toke Kruse, har efter syv år solgt den amerikanske del af sin virksomhed, regnskabsprogrammet Billy. Billy Inc. er solgt til lånevirksomheden Lendio i en “sindssygt attraktiv aftale”, som Toke Kruse selv beskriver det. Ifølge stifteren selv, skal millionerne fra licensaftalen bruges til at vækste Billy til endnu flere markeder globalt efter succesen i USA.

 

Så grønne er de populære el-løbehjul alligevel ikke…

De populære el-løbehjul vinder indpas i flere af Danmarks store byer, og de hyldes samtidig for deres bæredygtighed i hele Europa. Men efter en gennemgang af operatørerne, foretaget af det svenske medie Break It, viser det sig, at de “grønne” løbehjul skal skrottes efter kun to måneder. Det giver et helt nyt syn på det bæredygtige aspekt af forretningen, hvilket ledelsen i VOI, en af de mest prominente udbydere i skandinavien, ser et massivt problem i.

 

Investeringsrobotter trækker nye kunder i land

Investeringsrobotter er blevet bankernes nye yndlingsværktøj til at tiltrække særligt det yngre kundesegment. Danske Banks investeringsrobot, June, har i høj grad været udslagsgivende for, at kundesegmentet også omfatter yngre brugere. Gennemsnitsalderen for en investor, der bruger June, er 39 år, mens gennemsnitsalderen for en investor i Danske Bank er 60-75 år. Investeringsrobotterne gør det først og fremmest meget nemmere at investere, og så muliggør de også investering for helt ned til 100 kr., så alle kan være med.