Fra Svaneke til Scale-up: Én af årtiets mest omtalte iværksættere gør status Johan Bülow har gjort dét, rigtig mange iværksættere drømmer om. Han har taget turen fra idé til virkelighed og er blevet én af årtiets mest omtalte iværksættere i Danmark. Det skyldes først og fremmest hårdt arbejde, søvnløse nætter, og så har han om nogen været med til at rykke hele opfattelsen af, hvad lakrids også kan være. Vi har mødt ham til en status og forudsigelser om, hvad fremtiden byder på. Af Alex Randrup Selvom Johan Bülow for få år siden solgte 75 pct. af sit lakridsimperium til den svenske kapitalfond Valedo Partners, der også har købt Joe & The Juice, er ambitionerne intakte hos den bornholmske iværksætter. Han arbejder fortsat med at udvikle og promovere lakridserne, der bliver fremstillet på en fabrik i Avedøre Holme uden for København. Nu er planen, at lakridserne skal slå igennem på det globale marked. Nye markeder skal erobres med flagskibsbutikker i Dubai, London, Paris og New York. Drømmen er, at ’Lakrids By Bülow’ bliver til et verdensomspændende brand på niveau med Bang & Olufsen. For selvom Johan Bülow har solgt dele af virksomheden og sit navn for 470 millioner kr., bruger han stadig massevis af timer på livsværket. Fra barnsben har han lært at drive forretning – som indlejret i sit DNA, har han det med i rygsækken hjemmefra: at opbygge og drive egen business. “Jeg har været så privilegeret, lige fra jeg var ung, at min familie har haft tendens til at lave egne forretninger. Jeg har et eller andet sted aldrig rigtig troet, at jeg skulle lave andet end at stifte min egen forretning. Det kunne sagtens være blevet alt muligt andet end lakrids, men jeg tror på, at hvis man kan få lov til at pege på et eller andet i verden, som man har interesse i eller smag for, og drive sin tilværelse ud fra det, så har man fået lov til at vælge selv, og den filosofi kan jeg godt lide. Jeg arbejder stadig meget. Selv med at finde denne naturlige balance, man skal finde mellem arbejde og fritid. Jeg er slet ikke færdig med at finde den balance, men jeg er godt på vej til det,” siger Johan Bülow. Ihærdighed, selvstændighed og kreativitet løber i årerne Lakridseventyret startede for godt 12 år siden i et køkken på Bornholm. Johan, der er født og opvokset på Bornholm, stammer fra en familie, hvor det har været normalt at lave forretninger. Han var privilegeret, som han selv siger. For han lærte at tænke som en iværksætter allerede som ung, og aldrig har det faldet ham ind, at han skulle lave andet, når han blev voksen. Hans mor startede sin egen grillbar, da hun var bare 16 år, og i dag er søsteren også sprunget ud som iværksætter. Emma Bülow står bag slikvirksomheden The Mallows. Men det stod ikke skrevet i kortene, at det skulle være eksklusive lakridser, der skulle gøre Johan til én af det seneste årtis mest omtalte iværksættere. I den spæde start stod han selv, i samarbejde med kæresten, for udviklingen af produktet. Sammen kogte de lakridsen og rullede den med deres bare næver. Igen og igen. Det tager altså mere end bare et par Google-søgninger at finde frem til opskriften, der giver mere end smagen af en Gajol. Først da to erfarne herrer inden for faget kontakter parret, accelererer produktudviklingen og forretningen. I den mellemliggende periode frem til i dag har virksomheden forladt Svaneke for at placere hovedsædet og lakridsfabrikken tæt på hovedstaden. Der er åbnet yderligere 19 forretninger i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland. I dag er Johan landet på den helt rigtige hylde, mener han selv. For én ting er at stå på en ølkasse og drive en lille iværksættervirksomhed. En helt anden ting er at stille sig i spidsen og lede en virksomhed med 300 ansatte. For at opbygge en virksomhed kræver hårdt arbejde. At lede 300 medarbejdere gør det samme, og i 2012 oplever Johan bagsiden af iværksætter-medaljen. Johan gik ned med stress. Det blev et afgørende vendepunkt i hans tilværelse. For første gang nogensinde måtte han tage sit liv op til revision og én gang for alle prioritere, hvad han gerne ville bruge sin tid på. “Der er sket et sceneskift, men jeg har stadig overblikket. Jeg kender virksomheden og produkterne helt ud i krogene. I dag er jeg landet dér, hvor jeg absolut elsker at være. Hvor jeg ved, at jeg er rigtig god. Det er på mit produkt og mit brand. Jeg er kreativ direktør i dag. Der sidder jeg selv med alt ansvar over produkterne og brandet. Det gør, at jeg kan gå på arbejde hver eneste dag og gøre det, jeg synes er sjovt og det, jeg er god til”, tilføjer Johan Bülow. Lærer udlandet at spise eksklusiv lakrids Selvom Lakrids By Bülow har redet på en bølge i det seneste årti, så har man skulle overveje vækststrategien nøje udenfor Danmarks grænser. Hvor danskerne er kendt for hive lakrids ned fra hylderne, så står det anderledes til med de udenlandske markeder. Visse steder har man skulle lære folk at spise lakrids og den endnu sværere disciplin at genkøbe produktet. “Du får ikke folk til at give 10 euro for en dåse lakrids i Tyskland flere gange, hvis de ikke kan lide det, de får. Det er bare fakta. En stor del af det, vi sælger i Tyskland, er for eksempel chokoladeglaseret lakrids. Det gør det selvfølgelig nemmere. I vores nye butik i Dubai, som er en af de bedst performende butikker i hele koncernen i februar, har favoritten jo heller ikke været stærk salmiaklakrids. Det er primært de chokoladeglaserede varer”, siger Bülow. Samtidig har en del af vækststrategien været at skabe motivet for genkøb for de udenlandske forbrugere. Opskriften har været at bruge lakrids som en underdefinerbar differentiering af emnet sort lakrids, og på den måde stille og roligt forsøge sig med de kraftigere og mørkere produkter. I den nye rolle som kreativ direktør har Johan Bülow


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind