På Sydfyn satser man på at udvikle fremtidens maritime løsninger og teknologier ved at hjælpe åbenlyst innovative startups med at komme fra idé til succesfuld virksomhed. Vi dykker ned i Svendborgs maritime nichebrand og viser endnu et eksempel på en udkantskommune, der satser og drømmer stort om at udvikle spin-out virksomheder.

I Svendborg satser man stort på at blive et maritimt nirvana for iværksættere, der beskæftiger sig med søfart. Hvad der for mange andre kommuner vil være et sats, er det ingen tilfældighed i det sydfynske. For Svendborg har en maritim historie og styrkeposition inden for det maritime miljø.

Beliggenheden er ideel. Svendborg ligger tæt ved Svendborgsund i kort afstand til den vestlige Østersøs øvrige havnebyer. I de seneste år er styrkepositionen blevet udbygget med investeringer og nye tiltag. Sidste år åbnede dørene til et splinternyt maritimt start-up hub kaldet Sharefifty5. Bag projektet står blandt andet de fire sydfynske kommuner Svendborg, Ærø, Langeland og Faaborg-Midtfyn.

Svendborgs borgmester Bo Hansen er ikke i tvivl om, hvad den maritime start-up hub kommer til at betyde for Svendborg.

I disse år udbygger vi Svendborgs maritime styrkeposition med forskellige målrettede investeringer og tiltag. Placeringen af den maritime startup hub her i byen er en del af denne strategi. Målet er at skabe synergi mellem hubben og vores stærke maritime miljø, så vi sikrer, at Svendborg og Sydfyn også er førende, når det gælder udvikling og test af nye maritime teknologier. På sigt skulle det gerne generere vækst og arbejdspladser til vores område, sagde Bo Hansen i forbindelse med åbningen i 2018.

Iværksættervirksomheden Scoutbase er flyttet til Svendborg

Iværksættervirksomheden Scoutbase er et eksempel på én af de virksomheder, som Svendborg sigter efter med deres maritime profil. Scoutbase udvikler et digitalt værktøj, der skal forbedre sikkerheden til søs ved at skabe ’real time’-indsigt i skibspersonalets daglige udfordringer med sikkerhed og produktivitet, og så dele dem med organisationen.

Oprindeligt er virksomheden stiftet i København, men har taget turen over Storebælt til Svendborg. I front for virksomheden er Mads Ragnvald Nielsen, som kender Svendborg efter at have gennemført en maritim uddannelse i det sydfynske. Mads har sammen med tre kammerater stiftet firmaet, som er langt fremme i udviklingen af software, som skal hjælpe rederier og andre i den maritime branche med at nedbringe antallet af ulykker og sikkerhedsbrister i havne og ombord på skibe verden over.

For Mads Ragnvald Nielsen er Svendborg og Sharefifty5 det perfekte match for Scoutbase for at drive virksomheden videre.

Hvis man gerne vil noget inden for søfart, så er det afgørende, at man udnytter sit netværk. Vi er født til at være internationale, men her i Svendborg bliver der gjort noget for os. Der er nogle ret tunge profiler tilknyttet projektet. Vi får ny viden og nye kontakter. De rette kontakter inden for branchen”, siger Mads Ragnvald Nielsen.

Sharefifty5 er ikke bare endnu et kontorfællesskab, der er poppet op og et forsøg på branding for kommunes side. Sharefifty5 har ambitionen om at være et knudepunkt for maritime danske og internationale iværksættere. Man vil give iværksættere de allerbedste rammer for produkt- og forretningsudvikling og skabe en stærk fødekæde af spin-out virksomheder. Hubbens virksomheder får også fri adgang til at bruge professionelt udstyr, værktøj, maskiner og 3D printere til udvikling og test af prototyper på Svendborg Erhvervsskole, SIMAC og en række andre virksomheder og kontakt til investorer er også en del af forløbet.

Scoutbase sigter efter større markeder

Søfart er en nichepræget branche og langt størstedelen af de virksomheder, der beskæftiger sig med branchen er født til at være internationale, det erkender Mads Ragnvald Nielsen fra Scoutbase.

Derfor kan det både været dyrt og tidskrævende for iværksætterne at give sig i kast med søfart. For Scoutbases vedkommende kan de nikke genkendende til problemstillingen med tid. De er i fuld gang med at teste deres prototype i et live-miljø i samarbejde med deres udviklingspartner DFDS, der er et af de førende rederier i Nordeuropa. DFDS skal afprøve og teste løsningen ombord på deres skibe såvel som på kontoret. KMD har investeret i Scoutbase via koncernens KMD Venture samtidig har Scoutbase også modtaget støtte fra Den Danske Maritime Fond.

Mads Ragnvald glæder sig over, at prototypen er i test og at der er opbakning til firmaet. Det giver lys for fremtiden.

“Vi har en helstøbt prototype og den er i test. Vi må vente på resultaterne. Men vi har fået penge og en udviklingspartner. Tidligere arbejdede vi jo både på at finde penge og samarbejdspartnere. Der sad vi et vakuum, for vi kom ikke rigtigt videre. Vi skulle gerne blive klar inden for det næste halve år til at have et produkt og proof of concept,” afslutter Mads Ragnvald Nielsen.

 

Om projektet:

Sydfyn bliver knudepunkt for en ny maritim start-up hub, som skal give iværksættere de allerbedste rammer for produkt- og forretningsudvikling og skabe en stærk fødekæde af spin-out virksomheder

  • Startups med gode, innovative idéer søger om plads og udvælges af advisory boardet.
  • En plads i hubben giver adgang til et struktureret acceleratorforløb med milepæle undervejs.
  • Desuden fri adgang til at bruge professionelt udstyr, værktøj, maskiner og 3D-printere til udvikling og test af prototyper på Svendborg Erhvervsskole, SIMAC og en række erfarne virksomheder.
  • Forløbet indebærer sparring med fagprofessionelle, erfarne forretningsudviklere, kontakt til investorer og adgang til test‐ udviklings‐ værksted‐ og kontorfaciliteter.
  • En plads i hubben er gratis, og hubben kræver ikke ejerandele.
  • Fyns Maritime Klynge leder og driver hubben.
  • Maritime Startup Hub er finansieret gennem Syddansk Vækstforum og EU Socialfondsprojektet Sharefitfy5.
  • Sharefitfy5 skal skabe vækst og job i gennem fem målrettede indsatser for iværksættere og små og mellemstore virksomheder i IT og maritime erhverv på Sydfyn

Kilde: Fyns Maritime Klynge

Om Svendborg:

Svendborg har tidligere været meget stor inden for skibsindustrien og forskellige industrier der leverede hertil. Jernstøberiet L. Lange & Co. eksistede frem til 1984 og skibsværftet Svendborg Værft frem til 2001.

I øvrigt så har Danmarks største virksomhed sin oprindelse i Svendborg, idet kaptajn Peter Mærsk Møller og sønnen Arnold Peter Møller i 1904 købte et brugt dampskib og efterfølgende dannede A/S Dampskibsselskabet Svendborg. I 2003 blev det fusioneret med Dampskibsselskabet af 1912 A/S og fik navnet A.P. Møller-Mærsk A/S. Dette selskab er i dag kendt i de fleste havne verden over.