Der skal ikke være nogen tvivl om, at der findes mange måder at markedsføre sig på nettet. Det er ikke alle, der er lige effektive, og det er ikke alle måder, der egner sig til alle typer forretninger. Én af de discipliner af online marketing, der både er effektiv og egner sig til alle typer forretninger er affiliate marketing.
På trods af dette, så er det faktisk kun et fåtal af danske virksomheder, der udnytter denne type marketing. Det er en skam, da mange forretninger går glip af stor vækst som følge af dette. Er det ikke noget, du bruger i din forretning? I så fald kan det kun gå for langsomt med at sætte dig ind i det og sætte det i gang.

Affiliate marketing kan tilpasses alle forretninger

Du kan være helt sikker på, du også kan bruge affiliate marketing i din forretning. Det handler blot om at finde ud af, hvordan du bedst vinkler det. Det er nemlig en form for marketing, der kan bruges i alle former for forretninger. Det gør sig gældende, uanset om du sælger produkter, ydelse, oplevelser eller noget fjerde.
Det er også ensbetydende med, at hvad end du beskæftiger dig med lån af penge eller du derimod sælger din egen tid som konsulent, så kan du bruge affiliate marketing til at skaffe flere kunder. Det handler blot om at finde en god struktur, der passer til din forretning, så du er sikker på, du faktisk får nogle nye kunder.
Som udgangspunkt, så har du to muligheder; du kan enten vælge at betale en provision eller betale en fast pris pr. lead. Begge løsninger kan være gode, men det handler selvfølgelig om at regne på, hvad der bedst kan betale sig for din forretning. Som alt andet markedsføring, så skal din ROI nemlig være højest mulig.

Hvorfor giver affiliate marketing altid god ROI?

Der er op til flere årsager til, at du altid får god ROI, når du arbejder med affiliate marketing. Det er dog i høj grad noget, der handler om, at du ikke skal betale for din annoncering, før der er blevet skabt et reelt salg eller en kundekontakt. Det er ikke noget, der gør sig gældende for annoncering på fx Facebook eller Google.
Der er mange, der tror, det er svært at komme i gang med. Der skal dog ikke herske nogen tvivlo om, at det faktisk ikke er tilfældet. Tværtimod, så er det relativt simpelt. Du skal blot tilmelde dig et affiliate-netværk som f.eks. PartnerAds eller AdService. De står nemlig for at hjælpe dig i gang med dit eget affiliate-program.
Den primære årsag til, at der ikke er flere danske firmaer, der arbejder med affiliate marketing er, at de tror, at der er en stor teknisk barriere. Det er dog vigtigt, at det gøres klart, at det ikke er tilfældet. Det er nemt at komme i gang. Det svære består i, at motivere dine publishers (dem der laver reklame for dig) til at skabe trafik.