“Influencer” er et forholdsvist nyt ord, som vi ikke kendte for bare få år siden. I dag er det både noget de fleste under en hvis alder kender til og også en reel karriereveje for iværksættere, der ikke er bange for at lægge sig selv ud i verden.

Kylie Jenner er vel den mest kendte influencers i 2019. Hun er mere end 900 millioner dollars værd. Et sindssygt beløb i danske øjne. Pengene stammer fra bl.a. hendes eget parfumemærke, men Kylie blev kendt som en af søstrene i Kardashian-familien. Dvs. ikke kendt for noget specielt talent, men kendt for at være kendt.

I Danmark har vi ikke nogle influencers i Jenner-klassen, men efter egne forhold har vi også masser af influencers. Folk som Mascha Vang, Fie Laursen og Albert Dyrlund.

Kunne du tænke dig at blive influencer på sociale medier, så læs med her.

1. Find din niche. Noget du virkelig er interesseret i, og hvor du kan bidrage med noget nyt og friskt. Bliv eksperten på dit område. Mulige emner er mad eller stil.

2. Vælg din(e) kanal(er). Nu skal du vælge hvilke sociale medier, du vil dække. Det kan være 2, 3 eller max 4. Er du god på video og god til at skabe flotte og spændende videoer, så er det nok Youtube du skal fokusere på. Er du mere til flotte billeder, så skal du kigge på Instagram.

3. Lav en “content-strategi”. Hvad vil du gerne formidle og hvad vil folk gerne høre om. Hvem er dit publikum, og hvordan skaber du mest værdi for dem? Måske er det unge kvinder du gerne vil tale til, måske er det et mandligt publikum.

4. Lav en plan for de næste 3-4 måneder. Lav en redaktionel kalender og kom i gang med at publicere godt indhold.

5. Vær konsistent. Du skal lægge en masse godt indhold ud. Og være konsekvent. Hold dig til det budskab du gerne vil formidle, samtidig med at du hele tiden fornyer dig.

6. Kontakt andre mennesker og brands. Det er af stor værdi for dig at skabe netværk i din egen niche. Så snart du er bare den mindste smule kendt i din niche, er det en god idé at række ud til andre influensers i samme space. På den måde kan I samarbejde og hjælpe hinanden med at promovere jer overfor målgruppen og jeres fælles publikum.

7. Byg dit community. Invitér nye mennesker. Deltage i fora, grupper og fansider. Gør dig selv kendt som en kapacitet på dit område.

8. Promovér dig selv. Dette er en fin balancegang. Du skal ikke være pralende eller stor i slaget, men du er nødt til at lede folk hen til dit gode content.

9. Altid giv god værdi til dit publikum.

10. Sørg for at skabe opmærksomhed til dit content. Og til dig selv. Alle de forrige råd er ligegyldige, hvis du ikke har lyst til at blive en kendis eller berømthed.

Følger du disse råd og skaber indhold over tid, vil folk begynde at lytte til dig og følge dig. Jo flere følgere du har, jo stærkere bliver din position.

Du kan ikke selv beslutte at du er en influencer. Det er dit publikum, der dikterer at du er det.