For enhver iværksætter er det vigtigt at hit the ground running med alt, hvad der hedder markedsføring. Du skal blive synlig i en fart. Få spredt ordet om, at dét, du tilbyder, dækker et behov hos folk. Og signalere, at I er eksperter indenfor jeres område.

Desværre er der ikke så få, der tror, at tekstforfatning er noget, alle kan mestre: “Så længe du kan taste ord ned på papiret, så kan du skrive”, mener nogen.

Samtidig har jeg også stødt på misforståelsen om, at du kan leve helt uden tekstforfatning – fordi det visuelle udtryk på din hjemmeside taler for sig selv.

Faktum er dog det modsatte. Med værdifuld, velformuleret og søgemaskineoptimeret tekstforfatning:

1) Bliver du mere synlig på Google

2) Kan du klart og tydeligt kommunikere, hvordan du kan hjælpe dine potentielle kunder

3) Sender du et professionelt signal til dine besøgende

Lad mig forklare hvorfor.

Hvordan hænger tekstforfatning sammen med synlighed på Google?

Når den googlende har et bestemt behov, et spørgsmål eller en udfordring, og taster ord ind i verdens største søgemaskine, får han serveret en liste af søgeresultater. Hver af disse resultater leder ind til en landingsside. Det er en side, som Google har vurderet, er relevant, aktuel og værdifuld for sine kunder – de googlende.

Denne side er ikke kommet på side 1 grundet det flotte design, hjemmesiden har. Nej – der ligger (i langt de fleste tilfælde) meget andet arbejde bag. En SEO-strategi. En content-plan – og en dygtig tekstforfatter.

For at kunne rangere på side 1 skal du netop kunne levere et af de bedste bud på, hvad en googlende leder efter, når de tyr til tasterne. Og det involverer i alle tilfælde en tekstoptimeret side til det pågældende emne.

Godt tekstindhold er lige så vigtigt for digitale annoncer, Google Ads, som de organiske søgeresultater. For at en annonce skal have en høj kvalitetsscore, uden at du betaler et afsindigt højt beløb for at ligge dér, skal du i de fleste tilfælde have en landingsside at lede læseren hen på.

Derfor vil jeg faktisk vove at påstå, at du mister penge ved at spare penge (eller tid) på tekstforfatning.

Hvorfor er tekstforfatning ellers vigtig?
“The clearest communicator always wins” har jeg hørt et par gange. Den dygtige kommunikatør Donald Miller mener, at det ikke er den bedste idé, der vinder – men den idé, der bliver kommunikeret mest tydeligt.

Tænk over det. Kan der være noget om det?

Er du iværksætter, VED du i hvert fald, hvor vigtigt det er at kunne forklare klart og tydeligt, hvorfor lige netop din idé er noget særligt. Hvorfor dit projekt ikke går i vasken. Hvorfor DIT produkt skaber værdi, ikke er som de andres, og har en hungrende målgruppe.

Både til investorer – potentielle kunder og potentielle medarbejdere.

Kan du ikke forklare dét, kan du netop ikke sælge dit produkt. Samtidig føler vi alle, at vi har travlt, og vi bliver bombarderet af indtryk og information på det store world wide web. Derfor skal budskabet være klart, tydeligt og forståeligt fra start. “If you confuse, you´ll lose”, som man siger.

Til sidst, men ikke mindst, er velformuleret tekst, der fanger, hjælper og guider læseren også med til at give din virksomhed et professionelt udtryk.