At bliver iværksætter i dag, er ikke så svært. Man kan oprette et CVR-nummer på 5 minutter på Virk.dk med sit NemID, og så er man egentlig klar til at fakturere, afregne moms osv. Danmark er faktisk ét af de lande, hvor det er allernemmest at komme i gang. Det betyder, at der er mange, der kaster sig ud i livet som iværksætter – nogle på deltid ved siden af almindeligt arbejde og andre på fuld tid.

Men hvad så, når du har fået så mange kunder eller så mange ordrer, at du ikke selv længere har tid til at klare det hele? her står valget mellem at skære ned på tilgangen og holde et niveau, hvor du selv kan følge med, eller at ansætte din første medarbejder.

For mange virker det som en skræmmende proces at skulle have ansatte. Men faktisk er det ikke så slemt som det virker ved første øjekast. Her kommer de tre vigtigste ting, du skal have styr på inden din nye medarbejder starter.

KONTRAKT

En ansat skal have en ansættelseskontrakt. Dette er yderst vigtigt, for det er den kontrakt der beskriver samtlige vilkår for personens ansættelse. Og det er dén der sikrer både dig og den ansatte, skulle der opstå nogle som helst uenigheder eller udfordringer. For langt de fleste er en standard-funktionærkontrakt mere end rigeligt. De kan findes gratis på nettet som skabeloner. Har du brug for mere avancerede vilkår, kan du med fordel alliere dig med en advokat, der er specialiseret i ansættelsesret.

FORSIKRINGER

Du har måske ikke overvejet erhvervsforsikringer, hvis du bare har været dig selv, man skal du have en ansat, er der én forsikring, der er lovpligtig. Det drejer sig som en arbejdsskadeforsikring.

En arbejdsskadeforsikring gælder for skader en ansat kommer ud for når hun eller han er på arbejde. Du tænker måske, at det kun er relevant for farlige jobs som stilladsarbejder eller politibetjent, men faktum er, at mange også får skader af kontorarbejde. Heldigvis koster en sådan forsikring kun omkring 2.500-3.000 kroner om året og dækker gerne op til 3 medarbejdere. Det vil sige også dig selv.

LØNSYSTEM OG SKAT

Måske er du slet ikke vant til at skulle udbetale løn hver måned, hvis du blot har kørt med udbytte til dig selv. Men en ansat skal have løn sådan helt officielt. Til dette har du brug for et lønsystem. Der er flere på markedet. Ledende på markedet er Dagløn, men bruger du systemet Dinero til bogføring, så har det sit helt eget lønsystem tilknyttet.

I lønsystemet opretter du din medarbejder, og kan betale løn hver måned, indberette til SKAT mv. Efter opsætningen er det blot en enkelt gang om måneden du skal ind og udbetale løn til den ansatte.