Af Christian Fuglsang, CEO og co-founder af VIGILANT Stort set alle virksomheder har i dag fokus på online markedsføring og med god grund. Facebook Ads og Google Ads er ofte “go-to” for mange virksomheder store som små. Disse kanaler kan være en livskilde for din virksomhed, men kan også være et sort hul, hvor pengene forsvinder ned, hvis du ikke mestrer brugen af disse. Et element som flere virksomheder, herunder start-ups, ofte glemmer er vigtigheden af presseomtale – den gode slags. Denne disciplin kan være svær at mestre, men hvis det lykkes, kan den som ved online markedsføring være en vigtig ressource for netop din virksomhed. Uanset hvilke kanaler du i dag bruger til din markedsføring, så er der som udgangspunkt to veje at gå. Du kan kaste dig ud i det selv og dermed håndtere det hele internt, eller du kan få eksterne eksperter til at hjælpe dig. I denne kommentar vil jeg komme ind på, hvordan du selv kan håndtere din PR og lave din egen PR-strategi. Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt at sige, at ligesom ikke alle virksomheder er ens, er der heller ikke kun én måde at gribe din PR-strategi an på. Det er en kompleks størrelse og din strategi skal selvfølgelig tilpasses din virksomhed. Der er dog en række overvejelser du med fordel kan gøre dig, uanset hvilken størrelse virksomhed du sidder i og hvilken branche. 1. Hvad er din kernefortælling? Det første du bør overveje er, hvad din kernefortælling er? Altså hvordan er dit brand defineret og hvordan er det du gerne vil have dit brand til at fremstå for dine kunder og andre interessenter. Du har helt sikkert gjort dig overvejelser omkring dette, men er du også tro mod dette i din kommunikation? Ønsker du at være kendt for god kvalitet? Ønsker du være kendt for markedets billigste priser? Ønsker du at være kendt for markedets bedste service? Din kernefortælling kan være mange ting, men det er vigtigt, du ved, hvad du skal kommunikere udadtil. Hele din PR-strategi bygger på netop dit brand og din kernefortælling. 2. Planlæg din PR-strategi fremadrettet Efter du har styr på din kernefortælling, bør du med din PR-strategi planlægge fremadrettet. Eller sagt med andre ord, tænke og agere proaktivt. Det betyder, at du som udgangspunkt er på forkant med din PR-strategi. Hvis du planlægger fremad, ved du med stor sandsynlighed, hvornår der er mulighed for at sende en relevant nyhed ud til medierne. Du har måske en produktlancering, som finder sted om 3 måneder? Måske har du et nyt og spændende tiltag op til Black Friday? Der kan være mange nedslagspunkter, hvor du har mulighed for at skabe en god historie og hvis du planlægger disse forud, vil du have større mulighed for at opnå succes. 3. Opbyg tillid – det tager tid! Selvom du planlægger din PR-strategi fremadrettet og at agere på din strategi i god tid, er det ikke givet du opnår succes med din strategi. Det viser sig måske at den gode historie, du troede du havde, ikke var så god alligevel? Eller måske var der tale om dårlig timing? Måske noget helt tredje. Uanset hvad er det vigtigt ikke at give op. Det kan være svært at få omtale i pressen og det kan tage lang tid før det lykkedes. Det handler ofte om at opbygge tillid til de rette medier og de rette journalister. De har måske aldrig hørt om dit produkt og højst sandsynligt heller aldrig om dig. Derfor tager det helt naturligt tid at opbygge en god og sund relation. 4. Prøv dig frem Du kan sagtens forsøge at kaste dig over dit PR-arbejde selv. Hvis du følger de ovenstående tre råd, så kan du se at det bestemt er muligt at håndtere selv, så længe du er godt forberedt. Det kan dog være tidskrævende og det er op til dig selv at vurdere, hvordan du bruger din tid bedst muligt. Men hvis du vælger at forsøge selv, så er det ikke værre end du kan prøve dig lidt frem. Du behøver ikke sende din historie af sted til alle potentielle medier samtidig, men du kan prøve dig frem. Måske et medie og en journalist ad gangen. Blot for at se hvordan de reagerer. Hvordan du griber håndteringen af journalister an, er dog en helt anden snak. Hav tålmodig og være ydmyg. Held og lykke!   Om Christian Fuglsang Christian Fuglsang har arbejdet intenst med iværksætteri og entreprenørskab de seneste 8 år. I 2015 blev Christian færdiguddannet Cand. merc, hvorefter han startede konsulentvirksomheden Fuglsang&Co, som han har drevet siden. Her har fokus været undervisning og rådgivning i netop iværksætteri og entreprenørskab. Efterfølgende har Christian arbejdet med folkeskoler, gymnasier, små og store private virksomheder samt diverse offentlige organisationer. I dag er Christian involveret i 3 virksomheder, hvoraf den primære tid bliver brugt i PR og kommunikationsvirksomheden VIGILANT. VIGILANT hjælper danske startups og scale-ups, med at skabe presseomtale.  


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind