Alle virksomheder starter fra bunden. Men kunstig intelligens og IT kan være elevatoren til toppen.

Af Michael Zink, Regional VP og Country Manager hos Salesforce

 

Enhver rejse starter med det første skridt. Det lyder enkelt og ligetil – men det gør det ikke nødvendigvis mindre svært i praksis. Særligt ikke hvis det betyder, at man giver afkald på følelsen af sikkerhed, der er forbundet med at være ansat og i stedet blive selvstændig.

Jeg er ikke selv iværksætter, men sidder som VP Nordics hos Salesforce der, til trods for sin aktuelle størrelse, for ikke så mange år siden, selv var et startup. Måske det er det, der gør, at vi som virksomhed fortsat har et stort fokus på at holde produkterne relevante og opnåelige for alle virksomheder – ikke mindst startups. Det er det, vi kalder at demokratisere IT.

Og i min optik, er det nemlig aktuelt netop brugen af IT og AI-teknologi [red.: kunstig intelligens], der kan give små virksomheder et stort boost i de tidligere år.

I forhold til at der ved Salesforce’ store event “Dreamforce” med 170.000 deltagere har været rig lejlighed til at høre mere om, hvad der er på vej, tør jeg godt give et indspark til, hvor det kan betale sig at fokusere som startup – i forhold til IT.

De bedste løsninger er ikke forbeholdt de store

Der er behov for iværksættere og heldigvis er det nu muligt at bedre konkurrenceevnen og få adgang til de samme værktøjer som de store virksomheder.

Cloud og SaaS gør det endeligt realistisk og økonomisk overkommeligt at arbejde med de samme CRM, ERP og  andre systemer, der gør de store virksomheders hverdag lettere og giver bedre styr på, hvordan det går med virksomheden, hvem der skal sælges til, og hvad der går bedst.

Og det er vigtigt. Ikke mindst set i forhold til tid, ressourcer og råd til fejlskud, hvor mange af de indsigter, der kan hentes frem af de store mængder data, selv små virksomheder genererer, ofte næsten er mere afgørende for startups og iværksættere end deres større konkurrenter.

Som iværksætter har man behov for al den support, man kan få. Og cloud-løsninger er afgjort en vej til at komme op i fart og få professionaliseret sin tilgang til salg, kunder, styring af processer og projekter. Det overblik er ikke kun nice to have, det er i dagens og fremtidens marked et need to have.

Den helt store nyhed når det gælder overblik, er at man ikke længere behøver et tastatur – man kan nu tale med sit CRM-system og blot bede om at hente de oplysninger, analyser og data frem, der er behov for.  

I samspil med kunstig intelligens kan det hjælpe til at gøre alle virksomheder mere effektive. Uanset størrelse.

Giv mig opmærksomhed, eller jeg er gået

Salesforce gennemfører løbende en række analyser, bl.a. om forbrugeradfærd, og tallene er ikke altid opmuntrende. For kunderne forventer mere og mer, og oplever de ikke at blive taget seriøst, eller føler de at dialogen med dem ikke er unik og relevant, så er de videre. Og det bliver ikke lettere.

I bund og grund er kunderne jo ligeglade med, om det er en stor virksomhed eller et startup med kun en enkelt person. Men kan ikke se det ud fra f.eks. webshoppen.

Så kunderne vurderer den lille virksomhed ud fra samme kriterier som den store. Og det handler i afgørende grad om kundeoplevelsen.

Den del kan kunstig intelligens og de rigtige IT-løsninger i vid udstrækning heldigvis hjælpe til at bringe godt på vej i havn. Men det kræver stadig, at man gør sit benarbejde og ikke ser kunstig intelligens som den nemme genvej. Gør man det, bliver man skuffet – og det gør kunderne også

Hårdt og kontant måske – men det er fakta, at sådan er det. Samtidig er det jo heldigvis også sådan, at enhver udvikling i markedet – og potentiel trussel – også indeholder muligheder. Hvis ikke man troede på det, var man nok ikke blevet iværksætter.

Viden er grundlag for alt

Men hvad er vejen frem? En retning er hurtigt at få styr på sin kundedialog og processer i forhold til salget. Her gælder naturligvis også at få inkluderet kunstig intelligens, der giver mulighed for at opnå dyb indsigt i kundernes adfærd – på websitet og langt mere mere end det. Indsigt fører til bedre og relevante kundeoplevelser, der fører til salg og mersalg.

Et andet område hvor AI allerede nu tilbyder store muligheder er kundeservice, hvor chatbots i dag ofte udgør det første kontaktpunkt for kunden. Her er der mulighed for at indhente indsigt, viden og data, der gavner virksomheden langt ud over det individuelle opkald – samtidig med at den enkelte kunde oplever, at de bliver taget godt hånd om.   

Det er guld for enhver virksomhed

Men lad mig runde af med tre ting, jeg i mit arbejde oplever vil gøre en forskel på vores arbejdsliv og om en virksomhed vækster eller ej:

Parathed.Er du mentalt klar til og forberedt på at omfavne de muligheder, der kommer eller allerede foreligger? Det handler ikke altid om at være “first mover”, men i det mindste om at være parat til at følge med ind i fremtiden.

Udnytter du teknologien? Her er det særligt kunstig intelligens, der ligger øverst på listen og er et element, der skal implementeres hurtigt – både strategisk og i praksis. Det er ikke længere dyrt og uopnåeligt. Det er heller ikke en trussel, det er en hjælp.

Fokus på kundeoplevelsen.Kundeoplevelsen er afgørende – på tværs af alle kanaler. Kunderne er blevet mere krævende og er i deres eget univers. Hvis du ikke får sat dem i fokus er de hurtigt på vej til konkurrenten.

God arbejdslyst og held og lykke!

 

 

 

Blå bog

Michael Zink er uddannet økonom fra Århus Universitet, men har de seneste 20 år arbejdet i ind- og udland med IT-ledelse, forretningsudvikling, innovation og salg. Han er Regional VP og Country Manager hos Salesforce og aktiv debattør i forhold til teknologi, udvikling og ledelse.