Af Nille Skalts, Sustainable Business Advisor & Nicoline Olesen Sustainable Business Change Advisor   Vi lever i en ny æra, hvor virksomheder engagerer sig i samfundsdebatten og påtager sig ansvar for den verden, de er en del af. Som samfund kæmper vi med store udfordringer: klimamæssigt, økonomisk, socialt og sundhedsmæssigt. Ingen kan løse udfordringerne alene. Men vi kan skabe positive forandringer sammen – og det har flere og flere virksomheder fået øjnene op for. Problemerne er ikke bare udfordringer, men bliver til forretningsmuligheder, når ambitiøse virksomheder verden over skaber progressive og bæredygtige løsninger på verdens udfordringer og sætter handling bag FN’s 17 Verdensmål. Vi ser flere og flere virksomheder, der sætter handling bag ordene – frem for at demonstrere udvikler de forretningsmodeller, der forener profit og samfundshensyn, så det skaber den nye dynamik, vi skal leve af. Virksomheder, som gør en forskel i det samfund, de er en del af, fordi det giver mening for alle, skaber impact – og ikke mindst har en positiv effekt på bundlinjen. De mest ambitiøse tør italesætte uretfærdigheder, kriser og politiske dagsordner og sætter sig selv i spidsen. Vi kalder dem virksomhedsaktivister eller corporate activists. Aktivistiske virksomheder er de, der med hele deres væsen og væren stræber efter forandring. De italesætter uretfærdigheder og står i spidsen for aktivt at ændre de tilstande, der går mod deres grundlæggende værdier. De taler højt om deres call to action – også når det gør ondt forretningsmæssigt. De skaber tydelige anledninger til at aktivere og mobilisere medarbejdere og kunder til handling. Alt sammen for at vi kan accelerere udviklingen på vej til en endnu mere bæredygtig verden, der hænger sammen – socialt, økonomisk og miljømæssigt. Lyder det som noget for dig? Hvis ja, hvad kræver det så, og hvordan bliver din virksomhed aktivistisk? #1 En markant stillingtagen til virksomhedens ’raison d’être’ Corporate activism er ikke en ’kampagne’. Det er ikke en CSR-politik. Det er en del af virksomhedens eksistensgrundlag. Aktivistiske virksomheder har et radikalt anderledes verdenssyn, hvor virksomhedens kerneforretning bliver en løftestang for samfundsengagementet. Aktivistiske virksomheder tager grundlæggende stilling til den forandring i samfundet, de ønsker at være med til at drive. De stiller skarpt på det, de mener, er fundamentalt forkert i verden, som de vil bidrage til at løse. Aktivistiske virksomheder vælger dagsordener, der ræsonnerer med deres værdier. De tør tage favntag med det, der virkelig betyder noget for dem. Med udgangspunkt i denne stærke overbevisning skaber de engagerende og radikalt modige visioner, mennesker kan relatere til. Hos Märk kalder vi det en samfundsambition. #2 En modig ejer og ledelse, der er parat til at sætte kortsigtet brand- og aktionærværdi på spil Den aktivistiske fiber skal være en del af ejerkredsen og ledelsens DNA, så det er muligt at tage svære beslutninger omkring vægtningen mellem den aktivistiske ageren og forretningen. Corporate activism stiller nogle helt nye krav til ledelsens indre moralske landkort. Det kræver mod og stærke overbevisninger at turde dyrke den rene intention og det lange perspektiv – nogle gange på bekostning af den kortsigtede forretningsmæssige logik. Det kræver, at man tør tænke ud over det kommende kvartalsregnskab,og at man lever og ånder for den samfundsambition, man har valgt at påtage sig. Og ikke mindst, at man måler sin virksomheds succes på mere end økonomisk bundlinje. #3 Inviterer til mobilisering, der skaber håb, styrket handlekraft og driver bevægelse Corporate activism udfordrer doktrinen: “Den der lever stille, lever godt”. Derfor taler virksomhedsaktivister højt, topcheferne melder markant ud som meningsdannere og virksomhedens kommunikation og branding fokuserer på holdningsskift og mobiliserer til handling, som fx Call Me’s ”Tal Ordentligt” eller Patagonias ”Don’t Buy This Jacket”. Succesfulde aktivister har ikke blot har et ’point of view’ men også et ’point of action’. De veksler holdning til handling. Alene har virksomheder begrænset indflydelse, men de kan skabe bevægelse og markant skalere kapaciteten til at forandre ved at involvere og mobilisere. Aktivismen kalder på følgere – ellers er du bare ’en enlig særling’ og ikke en bevægelse. Derfor handler virksomhedsaktivisme meget mere om at invitere sine kunder og samarbejdspartnere inden for og skabe rum for fælles handling end om at markedsføre sig på traditionel vis. #4 Vær transparent og ’godt selskab’ Forudsætningen for at være en aktivistisk virksomhed er, at virksomheden er ’godt selskab’. Kerneforretningen bruges til aktivt og synligt at bekæmpe samfundsmæssige udfordringer, og grundforudsætningen for reelt at have en stemme i den offentlige debat er, at virksomheden gør sig fortjent til legitimiteten. Mange aktivistiske virksomheder vælger at lade sig B Corp certificere. Virksomheder er nødt til fuldt at forpligte sig til aktivisme eller holde sig væk. Når idealer kun bliver et værktøj for økonomisk vinding, devaluerer de sig selv. Når aktivismen bliver et reklamegreb, taber virksomhederne. At have orden i eget hus er ikke det samme som, at alt skal være perfekt, men at man er transparent og ærlig om, hvor på forbedringsrejsen, man er. Skriv dig op til Märks aktivistskole, hvis du er blevet nysgerrig, vil have mere viden og konkrete værktøjer.   Faktaboks om Märk Märk er et værdibaseret konsulenthus med det formål at være med til at ændre verden til det bedre – én virksomhed ad gangen. Et formål født ud af en stærk overbevisning om, at vi har behov for nye forretningsmodeller og for, at virksomheder bruger kerneforretningen til at løfte samfundsmæssige udfordringer. Vi hjælper start-ups og virksomheder med at finde, formidle og forløse deres samfundsambition og arbejder særligt dem, der er nysgerrige på og ambitiøse i forhold til den forskel, de ønsker at skabe for verden. www.maerkcph.dk


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind