Der er mange veje til Rom, men naturligt nok er der bare de veje, som er en tand hurtigere og derfor dem, du skal fokusere på. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan du får succes med dine placeringer i søgemaskinerne – nærmere bestemt Google. Den vej, vi kommer til at bevæge os ned af, er content marketing-stien, og vil du vide mere om, hvordan du skal begå dig på denne snoede og en smule farefulde vej, så læs med her i artiklen, hvor vi kommer med råd til, hvordan du skal gribe det hele an.

Find de rette søgeord

Inden du kaster dig ud i at skulle forfatte bevingede ord, hvad enten det er til en blog, webshop eller anden form for hjemmeside, skal du have kortlagt de rette søgeord. Har du ikke en værktøjskasse fyldt med de begreber, udtryk og nøgleord, kommer du til at skyde i blinde, og det færdige projekt opnår aldrig sit fulde potentiale.

At kortlægge de rigtige søgeord er hårdt arbejde, og det kræver, du har de rette værktøjer samt kompetencer i bagagen. Du skal nemlig tage højde for, hvad folk søger på, hvad konkurrencen er, antallet af søgninger, hvordan skal du prioritere de enkelte søgeordsgrupper, søgeordstætheden m.m. Der er kort sagt mange aspekter, som spiller ind, hvis du skal helt i mål. Er du ikke selv ekspert i det tekniske, men har du færdighederne til at skrive, kan vi hos texta.dk hjælpe med en søgeordsanalyse, så du kan komme bedst fra land. Søger du endvidere nogle råd omkring skrivearbejdet, står vi også klar, men ellers kan du læse videre her.

Fokuserer på det gode indhold – undgå keyword stuffing

Engang skulle du mase det ene søgeord ind efter det andet, og det har i tidens løb resulteret i mange tekster, som kort sagt har været ulæselige. Glem denne tilgang. Selvfølgelig skal du have søgeord med, men det er blot omkring 1-2% af den samlede tekst, hvis du har brug for en tommelfingerregel. Dit store fokus skal være på at lave kvalitetsindhold, hvor fokus er på at fastholde læseren samt få ham/hende til at læse det hele og naturligvis konvertere. Når du fastholder din læser, er det ikke kun, så han læser mere af selve teksten – nej, det handler i lige så høj grad om, at det medvirker til en bedre placering hos søgemaskinerne. At fastholde sine besøgende sker kun gennem godt indhold, og hvis du benytter dig af keyword stuffing, hopper læserne hurtigt fra, da teksterne mister sammenhæng og bliver mindre flydende. Kort sagt skal du altså have fokus på at lave velresearchet indhold, som både er interessant og sælgende.

Hav fokus på at lave lange tekster

Content is king. En sætning, der sikkert hænger dig langt ud af halsen, men det er bare vigtigt at få det understreget. Der er hård konkurrence på digitale platforme, og du kommer aldrig til tops på Google, hvis du ikke har fokus på dit indhold.

Når du skriver dine tekster, skal de være så lange som overhovedet muligt – naturligvis uden at gå på kompromis med kvalitet. Skriv om alt, hvad der overhovedet rører sig inden for området, da du på den måde rammer flere keywords med din lange tekst, ligesom alle de forskellige søgeord vil nyde godt af den lange tekst, der gavner alle.

Skal du gøre dig nogen forhåbninger om at ranke på Google, er tekst et nødvendigt fokusområde. Og selvom det hele kan virke lidt trivielt, skal du sætte meget tid af til det, så du kommer i mål og dermed ranker på alle de søgeord, der har betydning for din forretning.