Bedtime Digital Games udvikler, producerer og sælger digitale spil til alle platforme. Virksomheden startede som et studieprojekt, men rykkede hurtigt fra skolebænken til verdensmarkedet. I dag sælger de deres spil på alle kontinenter, og med et Vækstlån til iværksættere kan de nå ud til endnu flere lande med de populære spil. Fotograf: Lasse Hyldager   Det er sjældent, man kan bruge sine skoleprojekter til andet end eksamen. Det var dog ikke tilfældet for en gruppe studerende, der i 2013 tog prototypen af deres spil fra skolebænken og ud i den virkelige verden. Den Aalborg-baserede virksomhed, som i dag tæller 14 ansatte, har skabt et eventyrligt, æstetisk og kreativt spilunivers, som udgives til alle platforme — PC, Mac, PlayStation, Xbox, Nintendo, IPhone og Android. De har lanceret tre anmelderroste spil, har flere på vej, og har rundet over 5 millioner downloads på verdensplan. ”Der er generelt et enormt vækstpotentiale i spilbranchen, og man kan hurtigt skalere sin forretning — alene i 2018 vil der globalt blive solgt computerspil for mere end 850 mia. kr.,” siger Klaus Pedersen, medstifter og CEO i Bedtime Digital Games, og fortsætter: ”Men det er også en risikobetonet branche med mange om buddet. Derfor er det helt afgørende, at man får adgang til den nødvendige kapital for bl.a. at kunne udvikle spil, der har et globalt kvalitetsniveau og for at nå ud til flere markeder.” Ny kapital baner vejen for globale samarbejdsaftaler Bedtime Digital Games er i dag repræsenteret på alle verdens kontinenter, men ambitionen er at indtage flere lande og sætte sig tungere på de enkelte markeder. Her spiller internationale partnerskaber en central rolle. ”Med den friske kapital fra bl.a. Vækstfonden kan vi være mere ambitiøse med vores vækststrategi — vi kan rykke hurtigt på de muligheder, som byder sig, ved bl.a. at rejse rundt og indgå internationale partnerskaber,” siger Klaus Pedersen, der for nyligt har indgået et partnerskab med den kinesiske telegigant China Telcom om at distribuere virksomhedens tre spil i Kina og Sydøstasien. Kina er verdens største spilmarked og ca. 30 gange større end det nordiske. Virksomheden håber derfor på, at de med det nye partnerskab når hurtigere ud til det hastigt voksende asiatiske marked og får skabt et solidt fodfæste. ”Med vores seneste spil ”Figment” har vi for alvor satset internationalt og fået spillet oversat til 19 forskellige sprog — alt fra tysk, fransk til kinesisk, japansk og arabisk. Det kan være en afgørende indgangsvinkel til lande, som f.eks. Kina, der ikke er stærke i fremmedsprog,” siger Klaus Pedersen. Bedtime Digital Games arbejder med en forretningsmodel, hvor man køber spillene for et engangsbeløb i stedet for løbende småbeløb. På den måde kan de udgive spillene til hver platform hed ad vejen, fremfor at have den fulde pakke af spilversioner klar på én gang. Den friske kapital skal derfor også bruges på produktudvikling, så bl.a. nuværende spil kan udgives på endnu flere platforme.   Finansiering fra Vækstfonden Vækstkaution: Hvis din virksomhed ikke kan stille tilstrækkeligt med sikkerheder til at få finansiering via fx banken. En Vækstkaution kan være på op til 2 mio. kr. Dækker op til 75 pct. af finansieringsinstituttets tab efter sikkerheder og øvrige kautioner.   Vækstlån til iværksættere: Vækstlån til iværksættere er for unge virksomheder, som allerede har produkter og kunder, men som har svært ved at skaffe finansiering til at accelerere væksten. Lånet skal være på min. 1 mio. kr. og kan bruges, når sikkerheder ikke rækker til almindelig bankfinansiering. Personlig kaution og mindst 50 pct. privat medfinansiering er en forudsætning.   Venture fra Vækstfonden: Man skal have et færdigt produkt med et stort og gerne internationalt skaleringspotentiale Vi vurderer på disse kriterier; ledelse, marked, innovation, forretningsmodel, CSR, forretningsplan, afkast og exit. Din forretningsplan er det vigtigste værktøj i vores dialog.     Vækstfonden har i december lanceret flere nye initiativer for tidlige iværksættere Matching-facilitet for business angels Vækstfonden introducerer en ny lånefacilitet målrettet business angels, som investerer egenkapital i tidlig fase–selskaber. Vækstfonden gennemfører due diligence og godkender business angels individuelt eller kollektivt, som herefter ved en egenkapitalinvestering i seed- eller pre-seed-virksomhed kan trække på lånefacilitet i forholdet 1 til 1. Alle investeringsbeslutninger træffes af BA’erne, og lånet udstedes automatisk af Vækstfonden direkte til virksomheden. Early engagement-lån Produktet er et konvertibelt lån målrettet selskaber, der har stort værdipotentiale og er ventureegnede, men som endnu ikke har dokumenteret track record. Investeringen skal bidrage til at bringe selskabet frem til en reel ventureinvestering fra økosystemet inden for 1-2 år. Investeringen er på op til 3 mio. kr. med et konvertibelt lån og ydes altid i syndikat med business angels, VC-fonde eller andre. Forstærket fondsindsats Vækstfonden planlægger i rollen som cornerstone-investor og fødselshjælper at indgå i nye typer partnerskaber med nye typer af private aktører som fx acceleratorer, pre-seed fonde og company builders i ind- og udland. Justeret vækstlån til de tidlige faser Produktet er en justering af det allerede kendte Vækstlån, så det i højere grad bliver målrettet de tidlige iværksættere. Lånet er rettet mod virksomheder, der er kommercielt attraktive med potentiale for vækst, men som ikke har venturepotentiale. Der er krav om 50 pct. medfinansiering fra private aktører.


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind