Hvad er affiliate marketing? Affiliate marketing går ud på, at du, på dit website, indsætter reklamer for en eller flere annoncører. Hvis en besøgende på dit website klikker på reklamen, så viderestilles denne til annoncørens hjemmeside. En cookie sporer hvor kunden kommer fra, og hvis kunden er viderestillet fra din hjemmeside til annoncørens og ender med at købe, så får du kommission af salgsprisen. Kommissionen varierer fra annoncør til annoncør. Involverede parter Der er 4 parter involveret i en affiliate proces. Annoncøren. Annoncøren er en webshop, der ønsker at få mere salg. Affiliate netværket er bindeleddet mellem affiliate og annoncør. Affiliate er dig. Kunden. En affiliatepartner er derfor en slags ambassadør for annoncøren, fordi dit arbejde som affiliate er at finde ud af, hvordan du kan tiltrække besøgende til din hjemmeside, så de kan blive viderestilles til annoncøren for at købe. Hvad kan du gøre som affiliate? Du skal på en eller anden måde finde ud af, hvordan du kan få folk til at besøge din hjemmeside og få dem til at interessere sig for din hjemmesides indhold. Altså skabe værdi. Valg af niche Det er det svære. Hvad kan du tilbyde? Skaber det værdi? Hvordan er konkurrencen? Brug Google Keywordplanner til at spore dig ind på, hvor mange der søger på det, som du vil tilbyde, og se hvordan konkurrencen er. Her kan det være svært. Kan du finde en niche, hvor efterspørgslen er høj og konkurrencen lav? Eller er du hårdfør og vælger en niche, hvor konkurrencen er høj, men hvor efterspørgslen også er høj? Design og layout En tommelfingerregel er, at din hjemmeside skal være synligt værdiskabende, enkel og ligetil. Dvs. at hjemmesiden, i klarhed, viser det, som den besøgende kom efter. Hvis du er en Amazon affiliate og reklamere for hundeudstyr, så skal du kun skrive artikler, der vedrører hundeudstyr. Pas på med at brede det for meget ud. Det skal være smalt og dybt. Og det gælder alt indhold. Alle brikker skal tilsammen danne puslespillet. For så står alting klart. Overskrifter, menuer og brødtekst Det er overskrifter. Hvad står der i overskriften? Hvilken skriftstørrelse? Hvilken farve? Passer det til resten? Det er menuer. Har du overflødige menuer? Det er brødtekst. Hænger din brødtekst sammen med hjemmesidens budskab? Husk på at den besøgende foretrækker, at det der blev søgt på, springer direkte i øjnene og med det samme. Billeder og videoer Billeder og videoer er gode, hvis de passer til kontekst og budskab. Flow og konvertering Et godt flow og konvertering er beviset på, at din hjemmeside har et godt design og layout. Hvis den besøgende kommer ind på dit website og klikker sig videre. Så har du gjort dit som affiliatepartner, og det er så op til annoncørens hjemmeside at afslutte salget. Flowet måles i Google Analytics, hvor du har en oversigt over den besøgendes adfærd på hjemmesiden, og dermed hvor godt flowet er. Du vil have den besøgende viderestillet til annoncøren. Lykkedes det?


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind