Nyhedsbrev. Et nyhedsbrev er et brev, som du kan sende ud til dem, der har tilmeldt sig det. Husk, at de skal være tilmeldt, ellers er det SPAM og ulovligt. Hvis du gerne vil have mulighed for at sende nyhedsbreve, så kan vi godt integrere denne funktion i Basic website løsningen.
Mailchimp
Det er mest udbredt at bruge Mailchimp til at sende nyhedsbreve, og derfor vil jeg i denne artikel komme lidt ind på Mailchimp og give dig relevante links til, hvordan du bruger Mailchimp. Da det er så udbredt, er der også en masse information og videoguides til, hvordan du bruger det. Først vil jeg frembringe argumenter for overhovedet at bruge nyhedsbreve.

Hvorfor sende nyhedsbreve?
Her vil jeg bringe nogle argumenter op for at bruge nyhedsbreve.

Nyhedsbreve vækker opmærksomhed. De holder dine kunder og/eller dine potentielle kunder ved ilden.
Nyhedsbreve er en måde at skabe en database på, der indeholder potentielle kunder. Hvis de har tilmeldt sig brevet, så er der potentiale for salg.
Brug nyhedsbreve til at nå ud til en masse. Over tid kan du få mange tilmeldte. Med ét klik kan du nå ud til dem allesammen.
Nyhedsbreve kan opbygge værdi, fordi de kan øge chancen for salg.
Nyhedsbreve giver en form for relation mellem tilmeldt og firma. Hvis de tilmeldte ikke afbryder tilmeldelsen, så er der en relation, som kan føre til salg.
Du er ikke afhængig af andre platforme.
Gratis markedsføring af dine nye tiltag. Forestil dig en database med 500 tilmeldte, hvor du med ét klik sender værdiskabende information ud.
Nyhedsbreve vækker opmærksomhed. De holder dine kunder og/eller dine potentielle kunder ved ilden
Som et eksempel kan vi forestille os, at du driver en forretning som diætist. Du har haft mange kunder, der har haft gavn af dine kostplaner. Når de er afsluttet hos dig med kostplan og rådgivning, så er relationen slut, medmindre i aftaler ét eller andet. Nyhedsbreve er en måde at bevare relationen på, selvom kunden er afsluttet. Hvis kunden har været tilfreds, så vil kunden typisk gerne bevare en slags relation til dig og dit firma. Og det er her et nyhedsbrev kan være gavnligt. En tilfreds kunde tilmelder sig oftest gerne nyhedsbrevet. I eksemplet her, hvor du driver en forretning som diætist, kan det være, at du en dag vil lade dine afsluttede kunder vide, at du har lavet en ny kostplan. Forestil dig 500 afsluttede kunder, der har været tilfredse og har tilmeldt sig. Forestil dig, at de nu modtager din nyhed om din kostplan. Det optimerer din chance for genkøb og viderebyggelse på relationen frem for, at relationen visner hen. Værdi findes i mange ting. På grund af opbygning af tilmeldte og potentialet i det, er nyhedsbreve værdifuldt.

Nyhedsbreve er en måde at skabe en database på, der indeholder potentielle kunder. Hvis de har tilmeldt sig brevet, så er der potentiale for salg.
Som vi har været inde på, så kan nyhedsbreve føre til salg, fordi det vækker frisk opmærksomhed til din forretning.

Brug nyhedsbreve til at nå ud til en masse. Over tid kan du få mange tilmeldte. Med ét klik kan du nå ud til dem allesammen.
I gamle dage skulle man sende breve til folks postkasser. Det ville være et hårdt arbejde at nå 500 postkasser. Når nyhedsbrevet er sat op, så kan du med ét klik nå alle tilmeldte. Denne ekstreme optimering af at kunne nå ud til mange langt hurtigere har sine fordele men også sine ulemper. Fordelen har vi været inde på. Men ulempen er, at folk modtager information, som de ikke er interesseret i. Netop fordi det er så nemt, så kan det være fristende hele tiden at forsøge at skabe salg ved at sende information ud til sine 500 tilmeldte.

Skabe såvel som miste kundetilfredshed
I vores eksempel, så kan du lige såvel miste kundetilfredshed og relationen til dine, før, tilfredse kunder, som du kan lykkes med det modsatte. Derfor kræver det, at du behersker nyhedsbreve og har fingeren på pulsen.

Ikke kun i forhold til opsætning og layout, men også i forhold til hvor ofte du sender nyhedsbreve ud (intervaller). Og hvad er det, du sender ud? Ting mister værdi, hvis det ofte er let at få fat i. Med det sagt menes, at hvis du for ofte sender tilbud på samme kostplan, så mister folk interessen. “Jeg venter lidt… det kommer sikkert alligevel på tilbud om et par dage…” Ligeledes kan det vække irritation hos dine ellers glade kunder, hvis du sender nyhedsbreve ud for tit. Svært kan det være at opstille regler for nyhedsbreve. Det er en føling, som man selv må erfare sig. Og den erfaring på basere sig på facts. Hvad kom der ud af din sidste nyhedskampagne? Du kan se resultaterne i Mailchimp. Dvs. hvor mange nåede det ud til, og hvor mange interagerede med det. I Google Analytics kan du så se, hvor mange der klikkede sig videre til dit website. Og hvad kom der ud af, at de klikkede sig ind på dit website? Førte det til at nogle kontaktede dig og hvor mange?

Med tiden vil du derfor have meget data liggende, som du kan basere din strategi på. Og netop fordi mailchimp er så almindeligt, så kan du lære af andres fejl. Der er masser af information:

Email List Marketing: How Often Should You Send Out Your Email Newsletter?
Sending email newsletters with MailChimp – Beginner’s tutorial
How Often and When to Send Your Email Newsletter
Email Frequency and Timing: How to Send the Right Emails at the Right Time
Nyhedsbreve kan opbygge værdi, fordi de kan øge chancen for salg
Som vi har været inde på, så er nyhedsbreve en god måde at vedligeholde og booste relationen til dine tilmeldte. Formår du at levere værdiskabende information, så er der kunder at hente. Leverer du irrelevant information, risikerer du det modsatte.

Tænk også på at alle der tilmelder sig ikke er “gamle” kunder. Du kan have folk, der tilmelder sig efter at have besøgt dit website. Folk du ikke kender, men som har vist interesse for din forretning. Derfor er det også en god strategi at sortere i sine tilmeldte og inddele dem i grupper. Dermed kan du gøre dine nyhedsbreve mere præcise. Desto mere information du har på dine tilmeldte, desto bedre kan du målrette. De tilmeldte som har været dine kunder, og som du kender, har måske individuelle præferencer, som du kender til. Et nyhedsbrev der lige rammer plet, er værdifuldt, og så er 10 nyhedsbreve, der fører til salg, bedre end 500, der ikke fører til noget.

Nyhedsbrev som salgskilde