Hvad er en SEO tjekliste? Når du laver indhold på din hjemmeside, så kan det gavne din placering på Google. For at du ved, at du har gjort det optimale i forhold til at gøre dit indhold til for Google, integrerer vi en SEO tjekliste, når du uploader indhold som fx en artikel, et billede, en video, nye sider osv.

Kort om en SEO tjekliste
En SEO tjekliste er en tjekliste med 18 punkter, der vedrører læsbarhed og søgeord. Hvis du producerer indhold, der er i orden i forhold til tjeklisten, så optimerer du dit website. Dvs. gør det mere attraktivt over for Google og dermed for dens søgere (dine potentielle kunder). Derfor er det smart at skrive artikler/blogindlæg, hvor du opfylder SEO tjeklistens punkter.

Simpel opbygning med punkter
SEO tjeklisten har 18 punkter. Ud fra hvert punkt står der en tekst. Hvis teksten er ok, så lyses der grønt ud fra punktet (gode resultater). Hvis teksten ikke er i orden, lyses der rødt (problem). Hvis plads til forbedringer, orange. Det er enkelt og ligetil at få grønt lys, fordi der står, hvad du skal ændre. Nogle af punkterne er fx:

Problemer
The focus keyword doesn’t appear in the first paragraph of the copy. Make sure the topic is clear immediately.
The exact-match keyword density is 0.2%, which is too low; the focus keyword was found 1 time.
Selvom du har nogle problemer, så kan du godt få et overordnet grønt lys. Dvs. at tjeklisten vurderer, at du overordnet har god SEO. Alligevel er det selvfølgelig bedst at løse alle problemer, og det gøres nemt. Det første problem, som tjeklisten fanger i dette eksempel er, at dit søgeord ikke fremkommer som det første i din brødtekst. Det er bare det. Indsæt dit fokus søgeord, som det første i din artikels brødtekst. Fokus søgeordet er artiklens omdrejningspunkt, og bør hænge sammen med et relevant keyword (Google Keyword Planner) som du vil findes på. Husk, at dine fokus søgeord skal være forskellig fra artikel til artikel. Ellers er det forvirrende for Google. Skal den linke de søgende til den ene eller anden artikel? (Uddybende artikel: Why text structure is important for SEO)

Det andet problem i eksemplet ovenfor er, at din søgeordstæthed er for lav. Dvs. at dit fokus søgeord ikke fremkommer nok gange i brødteksten. Så det er bare at tilføje det flere gange. Sørg selvfølgelig for, at det passer ind i tekstsammenhængen, ellers går det udover læsbarheden! (Uddybende artikel: The importance of keyphrase density).

Forbedringer
The focus keyword does not appear in the URL for this page. If you decide to rename the URL be sure to check the old URL 301 redirects to the new one!
Forbedringer er ment som plads til forbedringer. I ovenstående eksempel nævnes, at fokus søgeordet ikke fremkommer i URL på denne side. URL’en kan du finde lige under din overskrift, når du skriver artiklen. Tryk rediger. Indsæt derefter URL. URL’en skal indeholde dit fokus søgeord.

Uddybende artikel: SEO-friendly URLs

Gode resultater
The meta description contains the focus keyword.

The meta description has a nice length.

The focus keyword appears in 1 (out of 6) subheadings in your copy.

Metabeskrivelsen er den beskrivelse, du ser under overskriften og linket, når du søger på noget på Google. Det er vigtigt, at du har dit fokus søgeord med i din metabeskrivelse. Det er det fordi, at det er artiklens omdrejningspunkt. Derudover skal metabeskrivelsen have den rette længde. SEO tjeklisten fortæller dig, hvis beskrivelsen er for lang, kort eller god. Som det tredje punkt i gode resultater står der, at søgeordet fremkommer i 1 ud af 6 undertitler. Dvs. at det er godt, hvis bare én af dine undertitler er dit fokus søgeord. Fokus søgeordet i denne artikel er Hvad er en SEO tjekliste?

Denne artikel: http://xn--ivrkstterwebsites-srbd.dk/2018/08/09/hvad-er-en-seo-tjekliste/
Anden relevant artikel er: Bliv set på Google.