Bliv set på Google. Det er selvfølgelig det, som man gerne vil, og netop fordi alle selvstændige vil findes på Google, under visse søgeord, er konkurrencen hård. Eller er den?

Konkurrencen på Google
Det afhænger af hvilket område, som du konkurrerer indenfor. Og det er det, der er udfordrende. Hvis du tilbyder personlig træning fx, kostplaner eller anden form for sundhed, så skal du være klar til at konkurrere, idet der er et hav af udbydere. Til gengæld er potentialet også stort, fordi der er høj efterspørgsmål. Du kan også finde niche, hvor konkurrencen er lav, og hvor efterspørgslen også er en smule lavere. Når man vil drive en forretning, så kommer man ikke udenom, at forretningen er værdiløs i kroner og øre, hvis du ikke har kunder. Og hvis du ikke bliver set, så får du ingen kunder.

Optimer chancen for at blive set
Så hvad kan du gøre for at optimere dine chancer for at bliv set på Google og helst på side 1?

Google keyword planner
Som det første anbefaler jeg, at du bruger værktøjet; Google keyword planner, fordi du her kan se, hvor mange der søger på et givent søgeord, og hvordan konkurrencen er på søgeordet. Du taster fx søgeordet; personlig træning. Her er der måske 1000 mennesker i Danmark, der månedligt taster dette søgeord ind på Google, men konkurrencen er høj. Google keyword planner lister også relaterede søgeord. Dvs. at du får en liste over ord, der relaterer sig til søgeordet personlig træning. Og her får du også at se, hvor mange der søger, og hvad konkurrencen er.

Måske er der søgeord som styrketræningsprogram og kostplan med høj efterspørgsel men lav konkurrence. Med keyword planner kan du derfor spore dig ind på, hvilke søgeord du skal gå efter.

Hvad skal du bruge søgeordene til?
Kort sagt: Søgeordene skal bruges til at få traffik til dit website, og her skal vi ind på 2 ting, som optimerer chancen for traffik.

SEO
Google advertising campaigns
1. SEO
SEO står for search engine optimization eller på dansk søgemaskineopdatering. Hvad kan du gøre med dit website for at søgemaskineopdatere den til Google? Altså optimere dine chancer for, at Google finder dit website. Her taler man om organisk trafik. Organisk trafik er trafik til dit website uden, at du har betalt for det. Dvs. at Google tilbyder søgeren dit website på første side, fordi det mener, at dit website er det bedste valg.

Den vurderer dit website ud fra dit indhold samt hvor mange besøgende du har (popularitet), og hvor lang tid dine besøgende opholder sig på dit website (afvisningsprocent; kan ses i Google Analytics).

Hvor mange besøgende du har og ophold
Hvor mange besøgende du har, er en indikator for, hvor populært dit website er. Google forstår, at hvis der er mange, der besøger dit website, så må dit website være værdiskabende for de besøgende. Og da det er i Googles interesse at tilbyde dens søgere bedst mulig service, tilbydes det mest værdiskabende website. Derfor er afvisningsprocenten også en faktor, og afvisningsprocenten hænger sammen med din hjemmesides indhold.

Google forstår, at hvis en masse besøger dit website, men forlader det hurtigt, så er dit website ikke værdiskabende. Dvs. at dit indhold ikke imødekommer den besøgendes behov. Og omvendt, hvis afvisningsgraden er lav.

Undtagelsesreglen
Undtagelsesvis må nævnes, at hvis dit website fx er en affilliate forretning (Se fx www.vægttabpiller.dk som er en affiliate hjemmeside lavet af Iværksætterwebsites), hvor kunden hurtigt ser et produkt og klikker på det, og derfra stilles videre til din affiliate partner for at købe, så er dette en convertering. Dvs. et udbytte.

Den besøgende har fundet, hvad den besøgende ledte efter og klikker nu videre for at læse mere. Her vil afvisningprocenten være høj, når du ser Google Analytics, men du kan se, hvor mange der kommer ind på dit website og klikker sig videre til din affiliatepartners hjemmeside. Hvis størstedelen gør dette, så ved du, hvorfor din afvisningsprocent er høj, og så skal du ikke bekymre dig, fordi Google ved, at den besøgende er konverteret til et linket website. Læs evt: Afvisningsprocent.

Ikke en affiliate
Hvis ikke det er en affiliate, så er hovedreglen, at du vil have en lav afvisningsprocent. Desto længere tid kunden opholder sig på din hjemmeside, desto bedre er det. At opbygge en hjemmeside hvor du “trækker” kunden ind i dit “univers” ved at gøre den besøgende nysgerrig, er derfor en god ting. Det kan være fangende overskrifter, videoer, links osv.

Affiliate hjemmesiden www.vægttabpiller.dk er et eksempel på en hjemmeside, der kan fange manges interesse, fordi den 1. hurtigt lister en masse vægttabsprodukter. Dvs. det som kunden søgte efter; vægttabspiller eller relaterede søgeord. 2. Videoer. 3. Overskrifter. 4. Interne og udgående links. 5. Søgemaskineopdaterede artikler. Et affiliate website er ligesom webportaler en måde at skabe passiv indkomst på. Iværksætterwebsites kan også bygge dig en affiliate hjemmeside, hvis du ønsker dette.

5. Søgemaskineopdaterede artikler
Sidstnævnte i forhold til organisk trafik er søgemaskineopdaterede artikler, som er et kæmpe bidrag til det samlede indhold på dit website, og som du nu ved, er organisk trafik, trafik der er gratis og bl.a. relateret til hjemmesidens indhold. Indholdet skal derfor optimeres, så 1. Google forstår, hvad dit indhold handler om og 2. imødekommer den søgendes behov. Og her er SEO tjeklisten et god værktøj, fordi den hjælper dig med at forstå, om Google kan bruge din artikel eller ej. Hvis din tjekliste er opfyldt, så er din SEO god, og Google kan bruge din artikel til dens søgere.

Dermed har du taget et stort skridt for at bliv set på Google, men vid, at andre websites også opfylder tjeklisten (selvom størstedelen tilsyneladende ikke gør). Hvis fx hjemmesiden ikke er lavet i WordPress, så kan SEO tjeklisten ikke integreres. Det handler derfor om, at du identificerer, hvad folk søger efter, bemærker og vurderer konkurrencen, og så tilpasser dit websiteindhold derefter.

Når du skriver en artikel, så skal du inkludere et fokus søgeord. Dette fokus søgeord er et ord eller sætning, der går igen i din artikel. Det fokussøgeord eller sætning skal så matche det, som folk søger på, på Google. Det er i sin enkle forstand – SEO.

Backlinks
Bliv set på Google med backlinks. Disse backlinks. Et backlink er et link, der linker tilbage til dit website og er uhyre vigtige for din SEO. Desto flere websites du kan få til at linke til dit website, desto bedre er det. Google forstår, at hvis mange websites linker til dit website, så må dit website have høj værdi, og hvis høj værdi må du være værdiskabende for dens søgere.

Derfor vil den foretrække dit website. Det er sværere at få backlinks, end det er at producere indhold, der imødekommer SEO tjeklisten. Derfor er der også mange websites, der slet ikke har backlinks.

Du rykker hurtigt op i Google hierarkiet, hvis den opdager, at dine besøgende også kommer fra mange andre websites, og at de opholder sig længe på dit website efter at have klikket på backlinket (linket fra ekstern hjemmeside). Og desto mere populær den eksterne hjemmeside er, desto bedre er det for dig. Fx det store websites som iform you name it. Men selv mindre populære websites påvirker din Google rangering markant.

2. Google advertising campaigns
En anden måde at bliv set på Google er at betale for at bliv set på Google. Alle de annoncer som du ser på Google, når du søger på noget på Google, er folk der har betalt for det. Der står annonce ud fra nogle af dem. Der hvor der ikke står annonce, er websites der fungerer på SEO. Altså organisk traffik som vi har været inde på. Statistisk set er der flest, der klikker på websites, hvor der ikke står annonce.

Det kan tage tid at bliv set på Google, og her snakker vi mindst 6 måneder, før at du kan se, at Google lister dit website på side 1 ud fra givne søgeord. Afhængigt af hvor produktiv du er med at producere indhold og få lavet backlinks osv. Men regn med 6 måneder og opefter. Derfor er en måde at starte på at betale sig ud af det og dermed skabe trafik til dit website.

Over tid vil det også spille ind på din SEO, fordi Google kan se, at folk, selvom de kommer fra en annonce, opholder sig længe på dit website (forudsat, at dit website er godt).

Lav en annonce
Du kan lave en Google advertising campaign eller med andre ord en annonce, hvor du sætter et dagligt budget og betaler hver gang, at én klikker sig ind på dit website fra Google. I Google Keyword Planner kan du se, hvor meget det vil koste per klik at blive taget i betragtning til første side ud fra et givent søgeord. Det kan være det koster 5 kroner. Du kan så lave et dagligt maksimum budget på 25 kroner og sætte din annonce til at vare 7 dage for eksempel. Det er helt op til dig, hvad du vil betale.

Det vigtige er så at finde ud af, hvad du får ud af din annonce. Hvis det lykkedes dig at få 5 mennesker per dag til dit website (35 på 1 uge), hvad kom der så ud af det? Og det er så her, at du bruger Google analytics, hvor du sporer de besøgendes adfærd. Måske resulterede de 35 besøgende ligefrem til et salg. Eller måske ikke et salg.

Du må ikke tænke, at din kampagne var forgæves, for den har ført til nyttige informationer om dine besøgendes adfærd på dit website. Undersøg, hvilke sider de forlod hurtigst, og hvilke sider de opholdt sig længst på.

Så kan du tilpasse dit website, så det passer bedre til dine besøgende næste gang. Det kan være sådant noget som overskrifter og indhold. Er din artikel spændende og salgsbar, eller er den bare tung og kedelig? Kunne du ændre i opsætningen? Skabe flere links? Links der fører direkte til produktoversigten. Tænk på at selvom artiklernes formål er SEO, så kan formålet samtidigt også være at skabe salg.

Opsummering
Du kan altså derfor bliv set på Google enten igennem SEO eller igennem betalte annoncer.

SEO
For at blive set på Google skal du altså hjælpe Google med at forstå, hvad dit website handler om. Dette i form af indhold. Fx skrive artikler indeholdende søgeord. Og her følge SEO tjeklisten. Når du følger SEO tjeklisten, og den siger god SEO, så kan du i princippet ikke gøre mere ved den artikel. SEO tjeklisten holder dig også opdateret omkring læsbarheden. SEO tjeklisten fanger fx også hvis du forsøger at SPAMME din artikel med søgeord. Det straffer Google dig nemlig for.

Det næste er at forsøge at få backlinks fra andre websites.

Basispakken
Selv i vores basispakke; WordPress website til 4999,- inkl. moms. integrerer vi SEO tjeklisten i dit website. Dermed kan du selv gøre en indsats for at gøre dit website interessant over for Google fremfor at betale en bondegård til en SEO ekspert, som let tager 20.000 kroner for sådan en opgave. Ved at du skriver artikler/blogs på din hjemmeside, gør du et stort arbejde i forhold til SEO. Læs mere i artiklen; SEO og artikelskrivning, hvor der uddybes og konkretiseres, hvordan du skriver en SEO-venlig artikel.

Bliv set på Google