Det er et velkendt værktøj til brand awareness, når virksomheder bestiller firmagaver med deres navn, logo, slogan eller lignende, som tydeligt viser, hvor produktet kommer fra. Disse produkter kan så uddeles til møder, messer og andre begivenheder, hvor der er grund til at udbrede kendskabet om sin virksomhed. Det er helt ned til den klassiske kuglepen med navn og logo til en flot nipsting, der kan stå fremme og danne base for en snak på kontoret.

Ud over produkterne til kunderne, er der også de produkter, virksomhederne får produceret med navn, logo og slogan til de ansatte. Her har de det formål, at de skal skabe en fællesskabsfølelse – “du er en af os, når du går rundt med en kuglepen med vores navn og logo” – som skaber loyalitet og i forlængelse heraf også en høj arbejdsmoral. Derudover er der de gængse nipsting, som kan pryde kontorlandskaberne, som også bærer navn, logo og slogan.

En tredje forgrening i kategorien “produkter og firmagaver” er julegaver til de ansatte. Det er typisk det samme produkt til alle ansatte, ellers også er det et katalog af gaver, hvor den enkelte ansatte kan vælge lige netop det produkt, som de helst vil have. Det kan være Kay Bojesens tidløse dyresamling, Royal Copenhagen eller andet i den dur, der udstråler dansk design og kvalitet.

Måske findes der er en smartere måde at gøre det. Måske behøver det ene ikke udelukke det andet. Måske er der endda besparelser at hente, hvis du overordnet set køber et lidt bedre og lidt mere all round produkt, som kan gives til både kunder og ansatte. På den måde kan du købe i bulk, hvilket ofte betyder mængderabat på produkterne, men derudover opnår du også besparelser i forsendelse, da produkterne kommer samme sted fra, og du opnår administrative besparelser, da der ikke skal bruges ekstra tid på udvælgelse og bestilling af produkter fra mange forskellige steder. Det er en ren win/win/win for virksomhed, ansatte og kunder.