Internettet er for længst nået ud til alle brancher. Når virksomheder og deres potentielle kunder er undervejs, er de næsten alle udelukkende online. Tilsvarende er onlinemarketings status blevet forstærket markant til erhvervelse af nye kunder. Alligevel kan virksomheder, der er tilstede online, stadig vække stor opmærksomhed ved hjælp af klassiske reklamemedier.

Af Sasa Kovacevic, Partner, Obsidian Digital

De trykte mediers fordele

Derfor har klassiske reklamemedier stadig en høj status. Også i den digitaliserede verden:

  • Du kan meget hurtigt nå ud til et stort antal potentielle kunder.
  • Mange kunder vurderer, at trykt reklame er mere seriøst end annoncer på internettet.
  • Især føler mange ældre mennesker sig mere tiltrukket af offline-reklame.
  • Vha. et iøjefaldende layout (højglans, relieflak, præg) kan virkningen hos din målgruppe blive forstærket.
  • Med målrettet geomarketing kan du holde dit spredningstab relativt lavt.
  • Din målgruppe kan ikke bare klikke trykte medier væk.

Klassiske reklamemedier

Der findes mange muligheder for at udvide dit kundegrundlag med offline-medier:

  • Med flyers kan du hurtigt reklamere for et særligt event eller en rabatkampagne. Det ideelle er at uddele dem, når målgruppen er samlet på et sted. Hvis du fx vil reklamere for en koncert, kan du uddele flyers på et lignende event. På den måde når du ud til mange potentielle kunder på kort tid og med et lille budget.
  • Annoncering i lokalaviser koster ligeledes kun lidt og du kan på den måde erhverve mange nye kunder.
  • Med udendørs reklame i store formater får du lettere din målgruppes opmærksomhed. Du kan øge kendskabet til dit mærke med iøjnefaldende plakater, hvis du hænger dem op i gågader, i nærheden af parkeringspladser eller på stærkt befærdede veje.
  • Ved at sponsorere events kan du opnå en stærk brandingeffekt.
  • På messer er give-aways, som du deler ud til forretningsforbindelser og kunder, et godt valg. Jo oftere de bruger din reklamegave, desto større sandsynlighed er der for, at de husker din virksomhed.
  • Ved imagebrochurer kan det særligt betale sig at lægge vægt på en fremragende trykkvalitet. På den måde viser du din virksomheds værdier og præsenterer dine produkter. Læg din imagebrochure ud på messer eller tag den med til forretningsmøder. De er lige så relevante i B2B-virksomheder.

Online-reklame vs. offline-reklame – hvad kan bedst betale sig?

Svaret er helt klart: Begge dele! Men i mange brancher er en godt struktureret hjemmeside vigtigere end i andre. Hvis du er online-forhandler uden stationær butik, når du meget bedre ud til din målgruppe med webbaseret reklame end med flyers eller avisannoncer. Men der findes også virksomheder, der ikke kan undvære klassiske trykte medier.

Det gælder især for virksomheder, der har deres kunder lokalt – altså fx frisører, værksteder eller supermarkeder. Hvad der bedst kan betale sig for din virksomhed, må du vurdere i det enkelte tilfælde. I næsten alle tilfælde er et marketingmiks dog hensigtsmæssigt.

Et godt eksempel på en virksomhed som er digital men også har satset på offline er producenten Høvding med deres populære cykel airbaghjelm, der er gode til at kombinere de forskellige muligheder både offline og online marketing giver dem.

 

Om Sasa

Sasa Kovacevic arbejder til dagligt som Head of SEO og e-commerce specialist hos search bureauet Obsidian Digital i København og Aarhus. Sasa hjælper virksomheder med at få større synlighed i søgemaskinerne ved hjælp af Google AdWords, søgemaskineoptimering og andet marketing. Sasa arbejder på et strategisk og praktisk plan, hvilket sikrer kunderne et 360 graders tilgang til forretningen.