Det er en videnskab, der hyppigt bliver omtalt: Hvordan er – eller bliver – man en god leder? Der skrives tykke bøger om emnet, der holdes foredrag, og der findes utallige kurser, efteruddannelser og workshops for dig, der gerne vil være den bedst mulige leder. Når du så har taget kurserne, bestået uddannelserne, lyttet til foredragene og læst bøgerne, hvad gør du så? Du føler dig overvældet over al informationen, og du ved slet ikke, hvor du skal starte i forhold til at få implementeret al den nye viden, du har opnået. Det er tit og ofte fordi, man får det bygget op til at blive noget stort og kompliceret, som ærlig talt føles som en lidt for stor mundfuld. Men der er kun én måde, hvorpå du kan spise en elefant; og det er én bid af gangen.

Det rette udstyr får dig i gang
Når du skal i gang med at implementere din nye viden, er det vigtigt, at du gør det klart for dig selv, hvilken tilgang til ledelse, du vil have. Det dur ikke, hvis du både kører disruption og LEAN på samme tid. Vælger du f.eks. at fokusere på LEAN, kan du anskaffe dig LEAN tavler, som du hurtigt vil mærke gør en stor forskel. Tavlerne hjælper dig til at holde overblik over mål, skabe struktur og vedligeholde motivationen for dig og dine medarbejdere. Det er derfor et godt værktøj at prioritere at investere i.

Er det ikke lige LEAN, der tiltaler dig, eller som passer til din virksomhed, kan det også være et ganske almindeligt whiteboard, der gør tricket. En whiteboard tavle er lidt mere “fri leg” i forhold til de tavler, der bruges i LEAN, men de kan stadig skabe struktur og vedligeholde motivationen for dine medarbejdere. Det handler i høj grad om, hvordan du bruger tavlen, og ikke så meget hvad du bruger den til. Det vigtigste er, at det er relevant, at det skaber værdi og at dine medarbejdere kan se pointen med tavlen. Brug den som samlingspunkt, hvor I sammen bliver enige om, hvad den skal bruges til – det vil give en fællesskabsfølelse og give motivation til at vende skuden i fællesskab.