Den unge startup-virksomhed Barry vil have danskerne til at forholde sig til deres el-forbrug. Med en fuld digitaliseret og intuitiv brugeroplevelse, big data og forbrugernes smarte elmålere, vil Barry gøre det nemmere for forbrugerne at spare på forbruget og sætte en prop i deres uhensigtsmæssige strømforbrug.

Af Alex Randrup

Tag dig lige et par sekunder, hvor du forestiller dig at have et fuldt overblik over dit el-forbrug. Et øjeblik hvor du præcis ved, hvad der står på den kvartalsmæssige el-regning. Du slipper alle bekymringer og du gruer ikke for, om du har brugt for meget strøm over de mørke måneder. Det er ikke længere et utænkeligt billede. Startup-virksomheden Barrys vision er at blive det mest elskede forsyningsselskab i Europa på tværs af kategorier.

Barry er et såkaldt corporate venture, hvilket vil sige, at de har en ejer. Det er Fortum. En visionær, børsnoteret energigigant med base i Finland. På trods af dette agerer de som et startup. Barry blev stiftet i 2017 og siden da er det gået stærkt. Med en start på tre medarbejdere er teamet i dag vokset til 11, der er spredt på fire europæiske lokationer.

Ambitionerne for startuppet Barry er tårnhøje. Først fremmest skal en den uigennemskuelige energibranche rystes og Barry skal være transparent for forbrugerne. Det forklarer Head of Growth Christophe Lephilibert.

Strøm (og forbrug af samme) skal være håndgribeligt og gennemskueligt. Virksomheden vil hjælpe forbrugerne med at forbruge, når strømmen er billigst og grønnest og samtidig få dem til at forbruge mindre.

Gør forbrugerne klogere via teknologi

Alle hjem er fyldt med elektroniske apparater og dimser. For mange er det blevet vane at kaste dem til opladning uden at skænke vores energiselskab en tanke. Pæren skal jo lyse, når den skal lyse. Faktisk er danskerne så gode til at bruge energi, at vi ligger i den tunge ende på listen over brug af energi målt pr. indbygger, viser en undersøgelse foretaget af WWF Verdensnaturfonden. Her ligger Danmark højere på listen end lande som USA, Sverige og Holland. Hvis alle brugte samme mængde som os herhjemme ville der brug for fire jordkloder.  

Barry vil sætte en stopper for danskernes uhensigtsmæssige strømforbrug. Med de nyopsatte elmålere i hjemmene bliver den enkelte husstands forbrug registreret digitalt og sendes her videre til leverandøren.Via teknologi kan brugerne af Barrys app få indsigt og kontrol over hver husstands forbrug. Som noget helt nyt betaler brugerne løbende, time for time, for deres elforbrug. Det afregnes ved at indsætte penge ind på deres Barry el-konto – en model vi kender fra Rejsekortet. Kort sagt hjælper virksomheden brugerne med at forbruge mindre og forbruge strømmen, når den er billigst og grønnest

Selv siger Christophe Lephilibert, at det for Barry ikke handler om at være den billigste aktør på markedet, men det fornuftige valg.

For Barry handler det primært om at have fair priser. Strøm til indkøbspris og 100% gennemsigtighed. Vi vil give brugerne en bedre forståelse for, hvordan el-markedet fungerer. Vores app sender notifikationer, så man kan forbruge strøm, når den er billigst og grønnest. Man kan sige, at besparelsen lige så meget findes i optimalt forbrugsadfærd. I vores øjne handler det mere om aktivt og bevidst forbrug, end det handler om besparelse.

Barrys kunder betaler i teorien et fee for at ’låne’ deres licens til at købe elektricitet til markedsprisen. Det skulle gerne gøre Barry forretningen og oplevelsen af samme mere transparent og tydelig for brugerne.

Forbrugervendt innovation på energimarkedet

Energimarkedet er et af de markeder, hvor forbrugerne i højere grad er loyale overfor leverandøren og ikke så ofte skifter udbyder, som vi bl.a. ser inden for telefoni og bredbånd. Barry vil tage kampen op med de traditionelle udbydere og ser også sig selv som disruptive. De vil skille sig ud og kundekontakten er det område Barry vil være bedre end konkurrenterne. Gennem digitale notifikationer vil brugerne blive opmærksomme på, hvornår strømmen er billigst og grønnest. Ligeledes er det muligt at holde øje med sit eget forbrugs CO2-udledning for en given periode. En helt ny og direkte interaktion udbyder og bruger imellem som i høj grad kan karakteriseres som innovativ og tidssvarende.

Vores forretningsmodel baserer sig på, at vi kun tjener penge på det abonnement, vi sælger (kr 29/måned). Det er bestemt disruptive. Vi tilbyder kun et produkt og vi er 100% gennemsigtig i alt det, vi gør. Vi udfordrer alt ved den traditionelle måde at drive et elselskab. Tilmed er vi 100% digitale. Alt i en app. Vi giver vores brugere data og insights igennem vores app, så de bedre forstår deres forbrugsmønster på en let og underholdende måde,” siger Christophe Lephilibert.

Christophe og Barry-teamet drømmer om at blive det ledende energy-tech startup i Europa. Tager man forbrugernes øget bevidsthed om politisk forbrug i betragtning er det heller ikke utænkeligt, at det kommer til at ske. Først og fremmest er håbet for virksomheden at blive en veletableret el-leverandør på det danske marked. Omend drømmen er at være noget for nogle og ikke alle.

Vi går ikke efter alle danskere. Barry skal kun have de kunder, som elsker hvad vi laver og forstår, hvad vi har gang i. Vi skal ikke være det nye Ørsted. På EU-niveau er det blevet besluttet, at alle europæere i deres hjem skal have en smart elmåler, der giver mulighed for time for time-afregning: Lige netop den bølge kommer Barry til at surfe på,” slutter Christophe Lephilibert.

Mød Barry – Fremtidens el-leverandør her