De fleste kan blive sælger, men de færreste kan blive en dygtig sælger. Den dygtige sælger kommer ikke af sig selv, det tager tid og kræver mange salgssamtaler, mange træningssessioner og generelt hårdt arbejde. Dog vil jeg påstå, at der findes tre karaktertræk, som den dygtige sælger er nødt til at besidde. Disse tre træk er motivation, at være relationsskabende og at være hårdtarbejdende. Uden dem kan du ikke blive mere end en gennemsnitlig sælger, du kommer altså aldrig til at sprænge budgettet og hive den ene kunde ind efter den anden.

Du kan læse mere om motivation for sælgere her.

Uden motivation kommer du ingen vegne som sælger. En sælgers hverdag består primært af afvisninger og nej’er. Hvis du ikke er motiveret for at kontakte næste kunde, og næste igen til trods for alle de afvisninger, så kommer du aldrig til at sælge. Uanset om din motivation er penge, personlig udvikling, succes, karriereudvikling eller noget andet, så er det afgørende, at den er der. Hvad vi motiveres af er forskelligt, men så længe du ikke er demotiveret, så skal du nok få succes.

Den gode sælger er relationsskabende og forstår, hvordan man connecter med mennesker. Dette skal ikke forstås, som at den dygtige sælger absolut skal være ekstrovert. En introvert personlighed kan være mindst lige så god til at skabe relationer, de gør det bare på forskellige måder. Når en kunde køber af en sælger, er det ikke kun produktet, der bliver købt, men i høj grad også sælgeren. Du kender det sikkert selv, når du bliver kontaktet af en telefonsælger? Først og fremmest køber vi ikke af vedkommende, fordi han er fremmed. Vi aner intet om ham, hans produkt eller den virksomhed han repræsenterer. Derfor er det afgørende at du, som sælger, kan få kunderne til at stole på dig. Hvis de ikke stoler på dig, køber de aldrig.

Hårdtarbejdende
Den dygtige sælger arbejder dedikeret, meget og hårdt. Jeg har oplevet mange sælgere, som var ganske talentfulde og dygtige til at bygge relationer med kunderne, men som aldrig nåede deres fulde potentiale pga. den sløve arbejdsindsats. Du kan ikke sælge til hver person, du kommer i kontakt med, derfor sørger den dygtige sælge for at komme i kontakt med så mange som muligt. Sætte sig ind i kundernes virksomheder, booke mange møder, tage mange kald, være velforberedt og struktureret – altså arbejde hårdt og smart.

Så det var altså de tre vigtigste egenskaber, som jeg mener der adskiller den dygtige sælger fra den gennemsnitlige. Man kan argumentere for, at de hænger sammen, for selvfølgelig er der ingen som formår at arbejde hårdt, hvis ikke de er motiveret. På samme måde er det svært at forblive motiveret, hvis man ikke kan skabe en relation til en eneste kunde, og igen kommer relationen ikke af sig selv, men kræver at du arbejder hårdt for den.

Håber du kan bruge ovenstående og have det in mente, enten hvis du selv er sælger, eller hvis du skal ansætte en sælger og tænker over, hvilke træk du skal lægge mærke til.