De fleste kan blive sælger, men de færreste kan blive en dygtig sælger. Den dygtige sælger kommer ikke af sig selv, det tager tid og kræver mange salgssamtaler, mange træningssessioner og generelt hårdt arbejde. Dog vil jeg påstå, at der findes tre karaktertræk, som den dygtige sælger er nødt til at besidde. Disse tre træk er motivation, at være relationsskabende og at være hårdtarbejdende. Uden dem kan du ikke blive mere end en gennemsnitlig sælger, du kommer altså aldrig til at sprænge budgettet og hive den ene kunde ind efter den anden. Du kan læse mere om motivation for sælgere her. Uden motivation kommer du ingen vegne som sælger. En sælgers hverdag består primært af afvisninger og nej’er. Hvis du ikke er motiveret for at kontakte næste kunde, og næste igen til trods for alle de afvisninger, så kommer du aldrig til at sælge. Uanset om din motivation er penge, personlig udvikling, succes, karriereudvikling eller noget andet, så er det afgørende, at den er der. Hvad vi motiveres af er forskelligt, men så længe du ikke er demotiveret, så skal du nok få succes. Den gode sælger er relationsskabende og forstår, hvordan man connecter med mennesker. Dette skal ikke forstås, som at den dygtige sælger absolut skal være ekstrovert. En introvert personlighed kan være mindst lige så god til at skabe relationer, de gør det bare på forskellige måder. Når en kunde køber af en sælger, er det ikke kun produktet, der bliver købt, men i høj grad også sælgeren. Du kender det sikkert selv, når du bliver kontaktet af en telefonsælger? Først og fremmest køber vi ikke af vedkommende, fordi han er fremmed. Vi aner intet om ham, hans produkt eller den virksomhed han repræsenterer. Derfor er det afgørende at du, som sælger, kan få kunderne til at stole


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind