Af Alex Randrup 

Idérigdommen blomstrer i det danske iværksættermiljø. I takt med den mobile revolution har vundet indpas, udspringer mange nye virksomheder med afsæt i tech-industrien. Med god grund. For vi har også set de danske tech-stjerneskud Skype, Momondo, Endomondo, Vivino og Zendesk nå helt til iværksættertoppen “over there”. Men ikke alle nye virksomheder udspringer i et håb at opbygge den næste store sociale digitale platform. Der udspringer stadig opfindere, der finder på, orkestrerer og opbygger virksomheder på en undren og i et håb om at gøre det eksisterende bedre, smartere og bæredygtigt.  

Historien om den danske opstartsvirksomhed True Gum er i høj grad historien om en iværksætteridé, der er vokset på en undren, tidens trends og en iboende tro på, at man kan skabe et naturligt alternativ til det eksisterende tyggegummi på markedet.

472 forsøg gjorde ideen til virkelighed
At være skabere af et naturligt, bionedbrydeligt og vegansk tyggegummi stod aldrig rigtig i karriereplanen for de to tidligere konsulentkollegaer og bofæller Morten Ebdrup og Peter Regnersgaard. Oven på et aftensmåltid fra Årstiderne tilbage i 2016 rækker Peter et stykke lyserødt tyggegummi til Morten, og her opstod den undren, der satte gang i deres fælles iværksættereventyr.

Oven på et måltid af Årstiderne, hvor der jo er fuld transparens og klarhed over produkterne, tager vi et stykke Cherry Mint tyggegummi. Det er lyserødt. Vi aner ikke, hvad det indeholder, og hvad der gør, at det flyder på gader og stræder. Men hvorfor? Det må ikke være helt sundt, når andre fødevarer jo ikke bliver liggende på gaden eller i naturen mange år efter”, siger Morten.

Uden at have den fjerneste idé om, hvordan tyggegummi bliver fremstillet, startede de researcharbejdet, og hurtigt bliver de klar over, at ingredienslisten til det tyggegummi, man så glædeligt kaster i munden, indeholder en lang række af ingredienser, som man bruger til at lave plastikflasker, lim og bildæk. Med få klik får drengene gravet frem, at dækfabrikanten Goodyear har patent på at levere gummibase, der er selve tyggegummiets kerne.

Vi havde en idé om, at det ville være mega nemt at lave et bedre alternativ, men vi anede absolut nul. Helt naivt går vi igang, fordi vi vil have et bedre alternativ, for vi vil jo gerne fortsætte med at tygge tyggegummi, men vi har slet ikke lyst til det, der var på markedet. Efter 472 forsøg følte vi, at vi havde et produkt, der kunne blive til noget,” siger Morten.

“Man skal ikke føle sig for fin til at løfte to ton råvarer op på anden sal”
Det tog godt fem måneder at finde frem til den første prototype, der gjorde udfaldet, og forsøg nummer 472 blev værd at arbejde videre med. To dage efter dette tog Morten og Peter turen forbi chefens kontor og lagde sin opsigelse, for det var slut med consulting og at være lønmodtager.

Vi troede sindssygt meget på ideen på det her tidspunkt. Folk havde tilbudt at investere i os, men vi havde jo ikke noget produkt endnu. Vi vidste, at vi på vej mod et eller andet rigtigt. Jeg husker tydeligt min chefs ansigtsudtryk, for når man siger iværksætteri i dag, så tror de fleste, at man laver fintech, insure-tech eller en ny social platform. Den første reaktion var, om det hele var en joke,” tilføjer Morten om sin tur fra lønmodtagerlivet til at springe ud som iværksætter.

Det var ikke en joke. Hurtigt bliver to yderligere medstiftere tilknyttet virksomheden. Jacob Motzfeldt, en kollega og tidligere studiekammerat fra Copenhagen Business School samt Zabrina Ziegler med speciale i fødevareproduktion fra Københavns Universitet fuldender founder-teamet. Alle fire kaster sparepenge ind i projektet, for som Jacob også tilføjer, så var der en tro på, at projektet kunne fungere, og de troede på, at de i fællesskab og hen ad vejen ville finde løsninger på, hvordan de leverede fødevarerne.

Det kan godt være, når man starter en fin-tech virksomhed, at man bruger lang tid på at kode en platform. Vi battlede med at leve op til Fødevarestyrelsens krav, og det tager altså også lang tid at finde ud af, hvordan man lige smækker en produktion op. Tænk sig bare det at finde et lokale, der er godkendt til fødevarelevering er en udfordring… og især når vi ingen indtægter havde til at dække driften,” siger Jacob Motzfeldt.

Med et tidligere arbejdsliv i konsulentverdenen har det været en omvæltning i arbejdsopgaverne, erkender stifter Morten Ebdrup. Arbejdstiderne er blevet markant længere, den fysiske belastning er steget, og lønnen er faldet. Hvad der umiddelbart ikke lyder tiltalende for de fleste rykkede trods alt for founder-teamet, der holder til i Lokomotivværkstedet i udkanten af Vesterbro i København.

Vi står selv og gør det hele. De sidste tre måneder har vi skåret 300.000 stykker tyggegummi ud med kniv. Vi er blevet klar over, hvor meget rugbrødsarbejde, der følger med det her. Man skal ikke føle sig for fin til at løfte to ton råvarer op på anden sal. Det bruger vi rigtig meget tid på,” tilslutter Morten.

True Gum rider på bølgen af “Free From” og ”Better-for-me” fødevaretrenden
Det kan virke modigt at kaste sig ud ud på et marked, når de store konkurrenter hedder Stimorol og V6. Én ting er, at de virksomheder har et helt andet produktionsapparat og volumen. En anden ting er, at de i højere grad kan konkurrere på prisen. Hvad de ikke formår er, at de ikke taler ind i “Free From”-tendensen, hvor produkterne er karakteriseret ved at være frie for specifikke stoffer. True Gum er det naturlige produkt – fri for plastik og uønsket kemi – som er godt for både miljø og for den enkelte forbruger.

Nu er det jo ikke, fordi de store konkurrenter kan kaldes for de mest innovative. De er gået fra ”Mint” til ”Cool Mint”… Der er jo ikke noget, der reelt har ændret sig. Vi ved jo godt, at vi ikke kan konkurrere på pris. Vi satser på renhed og bæredygtighed. Et produkt, der er godt for din krop og for miljøet. Vi forholder os til det, vi putter i munden”, udtaler Morten Ebdrup.

Det er ikke gået ubemærket hen, at der er en ny opkomling på markedet. 7-Eleven distribuerer True Gum i alle deres butikker. Derudover lancerer Irma produktet i hele kæden i slutningen af september, og så trækker udlandet allerede i den danske startup, som har fået øjnene op for det naturlige tyggegummi via True Gums Instagram.

Vi råder jo ikke over verdens største marketingbudget. For os er det også vigtigt at møde kunderne i øjenhøjde og give potentielle kunder den øjenåbner, som vi selv fik, da vi fandt frem til opskrifterne på det konventionelle tyggegummi. Lige nu drømmer vi stort. Målet lige nu er Skandinavien, hvor vi allerede er lanceret i Norge, og senere Tyskland og England… Og hvem ved så”, afslutter Morten Ebdrup.

Du kan læse og møde True Gum her