Mange webshops er dybt afhængige af et godt julesalg. Derfor gælder det om at være 100% klar til opgaven og få mest muligt ud af den øgede efterspørgsel i november og december. Hvordan bliver du som webshop klar til julehandlen?

Jeg har kigget oplevelsesvirksomheden DuGlemmerDetAldrig over skulderen og set, hvordan de forbereder sig på at få solgt flest mulige julegaver til den laveste pris pr. kunde som muligt.

Her er mine findings.

Remarketing

Den store afhængighed af julehandlen betyder, at klikpriser og konkurrencen stiger voldsomt. Det vil altså sige, at prisen for en ny kunde kan gå hen og blive meget dyr. Så dyr, at julehandlen i værste fald går hen og bliver en underskudsforretning.

For at undgå sådan et scenarie er det en god ide at have et stort fokus på remarketing: Markedsføring over for mulige kunder, der på den ene eller anden måde allerede har interageret med dit brand.

Den store fordel ved remarketing er, at det i langt de fleste tilfælde er markant billigere at skaffe et salg. En af de bedste tricks er at lave en remarketing liste med kunder, der tidligere har købt hos dig. Når de allerede har købt hos dig (og forhåbentlig haft en god oplevelse med det), så er de alt andet lige meget mere tilbøjelige til at købe hos dig igen sammenlignet med en ny kunde.

Remarketing kan også køres mod personer, der har set en bestemt side på din webshop, set en af dine youtubevideoer osv. For dig som webshopejer handler det om at finde ud af, hvilke målgrupper og remarketinglister det kan betale sig at byde højere på, så du får så billige julesalg som muligt – og samtidig undgår at byde på klik, der ikke ender med et salg.

Endnu større fokus på USP’er

Som webshop kan det være svært at skille sig ud i forhold til konkurrenterne. Hvis ikke man lykkedes med at skille sig positivt ud fra konkurrenterne, så er der ingen tvivl om, at man går glip af mange julesalg.

En god måde at skille sig ud på op til jul er at øge fokusset på dine USP’er. Alt fra gratis fragt, til 24/7 kundeservice, gratis ombytning frem til 1. marts osv. Ved at tydeliggøre dine USP’er ekstra meget op til jul, så kan du alt andet lige forvente en højere konverterningsrate. Og som du nok allerede ved, så er en højere konverteringsrate tit og ofte lig med en billigere pris du skal betale pr. salg.

Mobilepay or die

Antallet af folk, der betaler med mobilepay er eksplosivt stigende. Hvorfor? Fordi det er super nemt og telefonen typisk er tættere på dig end dit betalingskort. Derfor kræver dette råd ingen større forklaring: Tilbyd mobilepay som betalingsløsning eller mist et salg.

SEO-indsatsen skal startes i januar

Hvis du gerne vil ranke højt på julegaver, julegaver til ham, julegaver til hende osv., så nytter det ikke noget at starte din SEO-indsats i oktober. Det er ganske enkelt for sent. Start i stedet i januar, så du har et lille år til at få fuld valuta for din tid.

I januar kan du evaluere på den netop overståede julehandel. Evalueringen skulle meget gerne ende ud i nogle findings og handlingsforslag du kan implementere i din SEO-strategi. Det kan for eksempel være en produktgruppe, der har klaret sig ekstra godt og derfor skal synliggøres endnu mere til næste jul.

Kundeservice i den højeste kvalitet

Når først du har fået en ny kunde, så gælder det om at få den kunde til at købe igen. Det er nemlig meget billigere sammenlignet med at skaffe en helt ny kunde. For at få en kunde til at blive tilbagevendende, så kræver det i høj grad, at din kundeservice hører til i toppen. Derfor skal det sidste råd være, at du skal have branchens bedste kundeservice. Har du det, så er jeg sikker på, at du i år og fremover vil få en glimrende julehandel.