Med et par esser i ærmet har iværksætterne Tobias Hinchely og Mikkel Pedersen kastet sig ud i, hvad der for mange kan minde om mission impossible. De vil have et opgør med vinsnobberiet og give vinen tilbage til folket. Med deres nystartede virksomhed Bacchus Box vil de ruske op i vinmarkedet på en ny og innovativ måde, som endnu ikke er set herhjemme.
Af Alex Randrup
Året hed 2015. Stormen Egon rasede over Danmark, vi brugte alle hashtagget #jesuischarlie, Frankrig vandt VM i fodbold, vi dansede til Lukas Graham og iværksætter Tobias Hinchely fik en god idé. Idéen var, at vin skal være mere tilgængeligt, enklere at få, lettere at nyde og sjovere at lære om. Vin serveret på en forfriskende måde til brugere med eller uden den største forhåndskendskab til de gyldne dråber.
Tre år senere blev fundamentet støbt. Og et netværk af digitale eksperter, vinkøbmænd og dygtige rådgivere slog følge med det fælles mål, at de ville opbygge en ny, moderne og inkluderende vinklub, der rent faktisk havde noget nyt at tilbyde. Navnet for foretagendet er Bacchus Box.
Ambitionerne for virksomheden er store. Det skal ikke være en sludder for en sladder. Det skal ikke være en snak om gardiner og fisefornemme druer. Investerer forbrugerne i konceptet, investerer man i en oplevelse. Et vineventyr.
Navnet Bacchus er ligesom alt andet ikke tilfældigt. Bacchus Box værner netop om den gode gamle Bacchus’ principper. Bacchus er bedre kendt som Dionysos. Guden Bacchus gik ind for fred, og han interesserede sig ikke det mindste for stand eller social baggrund – vin, frihed, fred og hedonisme var for alle. Hans livsstil kan måske diskuteres, men grundprincipperne er de samme påpeger stifter Bacchus Box, Tobias Hinchely.
Bacchus Box vil gøre tingene på en anden måde
Mikkel Pedersen og Tobias Hinchely der sammen står bag virksomheden har vidt forskellige baggrunde, men de deler dog et fælles mål. De vil disrupte vinmarkedet og give danskerne et nyt koncept, der gør det nemmere at forbruge, nyde og købe vin. Bacchus Box er vin på abonnement. Man kan vælge mellem fire forskellige ordninger. Fælles for dem alle er, at de er en del et nyt vinunivers, der skal bryde med ekspertretorikken, der gennemsyrer branchen. Forbrugerne skal ikke bare spises af med årets vin fra det lokale supermarked, bare fordi en enkelt vinkender har besluttet sig for det.
Der er hverken gråt hår eller fine linjer at spore hos de to unge herrer. Men det er dog ikke erfaring de mangler. Tobias har tidligere ejet en vinbar i Indre København. For et halvt år siden solgte han, så der nu er plads til at satse fuldt ud på at opbygge et digitalt vinimperium. Selvom det ikke var en dans på roser, var tiden i vinbaren en nødvendig del af rejsen. Her fik han et indblik i en ensrettet og ekspertorienteret branche, der ekskluderede alle uden laksko og skræddersyet jakkesæt. Mikkel derimod er iværksætter med stort i. Hvor mange unge teenagere har haft travlt med at brænde deres konfirmationspenge af, så startede Mikkel sin første virksomhed i konfirmationsalderen. Herefter solgte han hele to webshops. I dag driver han Bacchus Box på fuld tid.
“Let’s face it – alle kan jo lide vin! Vi vil ikke være endnu en vinhandler. Vi vil sælge oplevelser. Vi tager vores medlemmer på en rejse ud i forskellige vinregioner, sorter, temaer, koncepter og alt, der gør vin til en af de bedste former for eventyr. Vores kasser er ikke kun fyldt med lækker vin, de er pakket til randen med opskrifter, inspirationsmateriale om vinregionen, de udvalgte sorter og viden om hvordan du nyder vinen bedst. Alt i alt vil vi skabe en fordybende oplevelse, du aldrig vil finde andre steder,” siger Tobias Hinchely.
Abonnementsløsning skal tilbyde nye oplevelser
Founderne Tobias og Mikkel har spottet potentialet, der ligger i at tilbyde abonnementer. For som de begge påpeger er livet fuld af on demand-produkter, og man kan hurtigt blive forvirret af alle de muligheder, som man hele tiden får kastet i hovedet. Med en månedlig skræddersyet boks med vin er planen, at forbrugeren både vil få den gode oplevelse og den gode vin serveret på et sølvfad. Det får kunderne til rent faktisk at tage stilling til, hvilken vin og hvilken oplevelse der går lige i ens smagsløg og hjerte.
Selvom målet er at ruske nyt liv i de gamle klude, forkaster iværksætterne ikke alle de gamle traditioner. Særligt fællesskabet omkring vinen vil de gerne holde fast i. For det er ikke kun flaskens indhold, der bestemmer den gode smag – det er lige så meget de gode omgivelser og den gode oplevelse. De vil ikke prakke nogle noget på, men i stedet vil de både give forbrugerne, hvad de ønsker, og hvad de har brug for. Bacchus Box er en moderne, jordnær og håndgribelig version af en vinklub, som hver måned giver medlemmerne et tematisk og vinfyldt eventyr.