Det har længe været en mangelvare ude på de danske uddannelsesinstitutioner. Manglende uddannelser inden for essentielle aspekter af online markedsføring såsom Facebook Annoncering og SEO sætter sit tydelige præg på det kuld af studerende, der ryger ud på arbejdsmarkedet.

Virksomhederne i Danmark efterspørger som aldrig før unge mennesker, der har en bred viden indenfor de forskellige aspekter af online marketing – det er dog de færreste, der har lært noget indenfor feltet på deres uddannelser, hvilket skaber et kæmpe behov på markedet.

Det ser dog ud til, at der nu sker noget indenfor dén front. Hører man fra nogle af de førende konsulenter i branchen, lyder det til, at skolerne i højere grad har fået øjnene op for, at man er kommet håbløst bagud i denne branche. Derfor tilkaldes konsulenterne som eksterne lektorer og undervisere – det er ét skridt i den rigtige retning.

Det er svært for uddannelserne at følge med

En af de fremtrædende grunde til, at online markedsføring er en mangelvare ude blandt landets universiteter og gymnasier, er blandt andet grundet den hastige udvikling på markedet. Det er svært at følge med, hvis der skal udarbejdes materiale til uddannelser; når først materialet er skrevet færdigt, er algoritmerne nemlig højst sandsynligt ændret markant.

Derfor er der behov for, at man henter eksterne parter ind, som har en finger på pulsen hver evig eneste dag. Ellers sakker vi simpelthen for langt bag ud.