5 hardcore affiliate marketers har skabt sig et mål for en fælles julefrokost: Las Vegas All Inclusive. Julefrokosten skal betales af deres fælles affiliateprojekt Din-Bil.dk. Her er artiklen om hvordan projektet opstod, og hvordan du selv kan lave et tilsvarende projekt.

I sommeren 2017 mødtes 5 affiliate marketers i en nydannet affiliate netværksgruppe. Navnene på de 5 affiliate marketers var Kim Jørgensen, Kim Fredtoft, Alexander Rosenborg, Jonas Olsen og Laust Kehlet (undertegnede selv). Gruppens medlemmer havde to strukturelle faktorer til fælles: 1) De var alle medlemmer af forummet Marketers.dk og 2) De boede alle sammen på Sjælland. Men hvad skulle der til, og hvad var vigtigt for gruppens succes.

Hvordan opstod netværksgruppen?

Hvordan laver du en netværksgruppe? For vores vedkommende var der to ting, der var helt fundamentale: 1) En fælles interesse om affiliate marketing og 2) Muligheden for at møde fysisk.

Find personer med samme interesse

Det her er nok noget af det sværeste, eller det kan i hvert fald være en stor barriere. Hvordan finder du personer med samme interesse som dig selv uden at kende dem? Der er flere muligheder og denne liste er langt fra udtømmende:

  • Sociale medier – Facebook grupper, Twitter og LinkedIn er oplagte i denne sammenhæng
  • Forums – Hvis der eksisterer forums for dit interessefelt eller i nærheden af dit interessefelt, så er det en rigtig god mulighed
  • Dit eget personlige eller faglige netværk – Brug dine egne kontakter – måske de kender nogle andre der er lige så nørdede som dig selv med netop din interesse
  • Cold Calls med email og telefonopkald – Research nettet og find personer, som du godt kunne tænke dig at danne netværksgruppe med og giv dem et kald eller smid dem en email

For vores vedkommende, så var vi medlemmer af Marketers, der er et forum for affiliate marketers i Danmark. Temaet for forummet er så indsnævret til affiliate marketing, at det var oplagt for os. Jeg kan huske, at jeg var lidt i tvivl om jeg skulle skrive mig på opslaget som interesseret, da det gjaldt hele Sjælland. Jeg boede på det tidspunkt i København og var ret overbevist om jeg kunne finde en lokal gruppe i København. Jeg hoppede på, og det er jeg super glad for i dag. Vi er i dag 5 i gruppen – 2 fra København, 2 fra Syd/Midtsjælland og så mig selv, der er rykket ud til Københavns nordlige forstæder. Med biler, tog og så videre er afstanden ikke et større problem end som så!

Vi startede med at være 8-9 personer tilmeldt netværksgruppen, men da vi mødtes offline var vi 5. Det er en vigtig pointe, og en reduktion af antal der rigtig ofte sker i opstarten af netværksgrupper. Vær altid lige lidt flere end hvad du tænker er ideelt! Når du går fra ide til at møde fysisk, så falder der rigtig ofte nogle fra af den ene eller anden praktiske grund.

Hvordan sikrede vi succes

Netværksgruppen har et fælles konkret mål. Udvikle Din-Bil.dk så den kan betale for en rigtig drengerøvs julefrokosttur til Las Vegas. Lad mig bare sige det helt ærligt: Vi er langt fra det mål! Men det mål er ikke det, der definerer succes for netværksgruppen. Altså hvis vi når det mål er det virkelig fedt, og en smuk røverhistorie at kunne tilføje til vores egen fortælling, men succeskriterierne er noget andet.

Succes for netværksgruppen er følgende:

  • Debat af interessepunkter
  • Udvikling af netværk
  • Udvikling af egne evner indenfor interessefeltet
  • Have det hyggeligt sammen

Hvis der ikke er en god kemi mellem deltagerne, så kan det være meget svært at have en funktionel og god netværksgruppe. Heldigvis faldt vores gruppe ret godt ud, og der blev fortalt massevis af røverhistoriere fra Day 1. Vores problem var, at det blev ret meget til røverhistorier, og det måske overskyggede de andre elementer.

Vi diskuterede lidt om forskellige temaer, og hvordan vi skulle sætte en struktur op om det. For os blev det meget en snak om at skulle opsætte en fornuftig struktur, som vi alle var rationelt set helt enige i var det rigtige, og så når vi mødtes blev det til en halv time debat om et konkret issue og så 5½ times snak røverhistorier. Denne struktur passede ikke helt til os!

Det var her Din-Bil.dk kom ind i billedet. Din-Bil.dk var en ide, hvor vi tog udgangspunkt i nogle af de ting, som vi allerede kendte til og som vi gerne ville blive bedre til. Så vi skabte Din-Bil.dk, der er en guide til forbrugere, hvor de kan finde autoværksteder og lignende til deres bil i lokalområdet.

Med Din-Bil.dk var vi i stand til at koble interesse, røverhistorier og udvikling af evner op i en hellig treenighed.

Det centrale for vores succes som netværksgruppe er derfor et fælles konkret projekt, og helt ærligt den dag hvor vi har tjent nok på hjemmesiden til at tage på en julefrokost til Las Vegas All Inclusive, så sælger vi nok hjemmesiden og laver et nyt projekt.