Forbrugerne er limet til deres smartphones i dag og brugen af de små skærme strækker sig langt ud over sms’er og telefonopkald. Faktisk foretrækker over 80 procent af os mobiltelefonen fremfor computeren til køb af varer og tjenester online, herunder produktsøgninger og prissammenligninger, og global mobilhandel forventes at udgøre en indtægt på i alt 669 milliarder dollars i 2018.

Men i takt med at mobilhandel gør e-handel nemmere og mere praktisk, især for travle forbrugere, åbner det også op for nye kanaler for svindlere, der sælger forfalskede varer og vildleder forbrugerne.

Problemet er, at nogle virksomheder stadig er nybegyndere, når det kommer til mobilhandel, og det udnytter svindlere i stor stil. Mobilhandel og mobilsvindel er vanskelige og ukendte områder for mange virksomheder, og det er områder som byder på mange forhindringer, der kan gå i vejen for en effektiv brandbeskyttelse.

Introduktionen af apps og nye e-handel muligheder, der kun kan tilgås fra mobilen, er særligt udfordrende for virksomheder. Nogle varer er kun tilgængelige fra mobilen, hvilket betyder, at virksomhederne skal gennemsøge endnu flere kanaler for at opretholde deres varemærkebeskyttelse og sikre sig mod svindlere.

Vi ser også en klar fusionering mellem social og mobil handel i dag i form af lokale e-handel muligheder, der bruges til at sælge produkter og services, som gør det endnu vanskeligere for virksomheder at overvåge deres mærker. Det skyldes blandt andet, at der opfordres til direkte kontakt gennem fx chat mellem køber og sælger, som gør det næsten umuligt for virksomheder at holde styr på og identificere varemærkesvindlere.

Ovenstående problemer er dog langt fra de eneste, som mobilhandel medfører for virksomheder. Listen er lang. Blandt andet er det også en udfordring for virksomheder at overvåge og holde styr på den konstante strøm af nye apps. Der lanceres nye apps flere gange om dagen, og det kan derfor være utrolig ressourcekrævende for virksomheder at overvåge og dermed beskytte deres brand og deres kunder mod online-svindlere.

Varemærkebeskyttelse anno 2018 skal omfatte alle digitale kanaler
Med så mange forskellige onlinekanaler er det ekstremt vigtigt for varemærkeindehavere at have en bred tilgang til varemærkebeskyttelse. Vi lever ikke længere i en verden, hvor det kun er nødvendigt at overvåge sin hjemmeside. I dag har alle virksomheder brug for en varemærkebeskyttelsesstrategi, der omfatter alle digitale kanaler på tværs af alle enheder og systemer.

Der er flere best practice metoder, som virksomheder kan følge, når det gælder opretholdelse af en god varemærkebeskyttelse inden for mobilhandel. For det første gælder det om proaktivt at overvåge, identificere og håndhæve, hvor det er nødvendigt, og udnytte nye teknologier til at gøre det. Identificer de højeste mål og prioriter dem, der forårsager mest skade for dit brand. Du bør også uddanne dine forbrugere i at være opmærksomme på problemet med mobilhandel og henvise dem til, hvor de kan købe legitime produkter.

Og når vi nu taler om forbrugerne, så er der flere tips, de kan have in mente, for at undgå at blive snydt, når de handler online. For eksempel, skal de være opmærksomme på, at hvis en pris ser for god ud til at være sand, så er der stor sandsynlighed for, at der er tale om svindel. Derudover skal de undgå store rabatter, de skal være forsigtige med at bruge søgeord som “billig” og “rabat”, og de skal overveje at søge anmeldelser af hjemmesiden frem på fx Trustpilot, så de kan sikre sig, at der ikke er forbrugere, der er blevet snydt af sitet før dem.