Ligestillingen i Norden er noget, vi normalt praler af – men en ny rapport udarbejdet af The Nordic Web for Danske Bank viser, at vi måske bør holde lidt igen. Det står nemlig skidt til, når det kommer investeringer i virksomheder startet af kvinder i Norden.

Af Cecilie Lundskov Fuhlendorff

Selvom vi i Norden har et godt ry for ligestilling mellem kønnene og at ligestillingen på mange områder har taget kvantespring, så er der nogle punkter, hvor vi halter bagefter –  særligt inden for iværksætteri. Danmark er det land i Norden, der har længst vej endnu at gå for at udligne uligheden mellem kønnene i forhold til investeringer i startups. Vi er nemlig det land, der har sværest ved at hive investeringer hjem, når en kvinde står i spidsen for et start-up. Det viser en ny rapport lavet af Nordic Web og Danske Bank, der er den første af slagsen og sætter fokus på ulighed mellem kønnene blandt investeringer i iværksættere i Norden.

Ser man på procentdelen af venture-investeringer i female founders ligger vi i Danmark på 8,47 procent af investeringerne, der tilfalder founding teams med kvindelige medstiftere. Mens tallene i Norge og Sverige ligger på henholdsvis 20,69 og 13,64 procent. Når det gælder start-ups med udelukkende kvindelige stiftere, skraber vi i Danmark bunden med kun 0,78 procent af investeringerne mod 4,6 procent af investeringerne i Norge og Sverige med 3,86 procent.

Rapporten viser med tydelighed, at der er et ulige forhold mellem mænd og kvinder, når det kommer til investeringer i Norden og at landene står over for de samme udfordringer. Kun 13,19 procent af det totale antal af investeringer i 2017 i Norden gik til startups, hvor minimum én af founderne er kvinde. Dette svarer til 103 start-ups. Når det kommer til virksomheder stiftet udelukkende af kvinder, tiltrak de kun 3,28 procent af de samlede investeringer, hvilket svarer til 26 virksomheder fordelt i hele Norden.


Ny indsats for at fremme female founders
For at netop at belyse disse problemstillinger, vi står over for med female founders, og for at italesætte løsninger valgte Dansk Iværksætter Forening sammen med PwC og Danske Bank at afholde konferencen Female Founders i begyndelsen af maj i København. Der blev diskuteret kvinder og iværksætteri, og både garvede og nye iværksættere var klar til at debattere, hvorfor vi har så få female founders i Danmark, og hvordan det kan være, at der investeres mindre risikovillig kapital i netop samme. Og selvom der (for en gangs skyld) var et overtal af kvinder til eventet, så var begge køn repræsenteret i debatten på dagen.

Dansk Iværksætter Forenings formand Peter Kofler erkender, at vi har et problem og står over for en udfordring med female founders. Han retter en kritik mod økosystemet og gør det klart, at dette i høj grad skal bevidstgøre sig, hvad de tillægger køn af betydning i vurderinger og investeringer. Der skal være et opgør med strukturen og ikke lade kønsstereotyper blomstrer indenfor noget så betydende som iværksætteri, lyder det fra formanden.

For der findes kvindeligt iværksættertalent i Danmark, det beviste Female Founders arrangementet. Det fik publikum og de fremmødte aktører fra økosystemet selv lov til at høre til arrangementet. Her var seks female founders på scenen for at pitche deres idé for en jury. Virksomhederne, der spændte over alt fra en forsikrings-app til et sundhedsrådgivningsfirma, med seks forskellige kvinder i front pitchede  deres virksomhedsgrundlag for juryen. En jury bestående af Søren Stig, Chairman hos The Nordic Impact Investing Company, Ekatarina Gianelli, Investment Director hos Inventure og Niel Murray, stifter af The Nordic Web.

Se virksomhederne her:

UNDO
Sophie Bohr Grønbæk, 32 år, Cand Scient, Molekylær Biomedicin.
Undo vil gøre sin del, ved at gøre én af svære pligter til optur.

Drømmen:
At samle de dygtigste og sjoveste mennesker, i et miljø der bringer det bedste frem i dem: Masser af energi, kollega-kærlighed og dedikation til at forbedre vores brugeres liv.

Pitch:
Undo vil sætte gang i en revolution i forsikringsindustrien. Ved at indsprøjte teknologi og gennemsigtighed i en branche, der ofte mangler begge, skaber Undo en helt ny forsikringsoplevelse. Hver bruger får en skræddersyet forsikring og vi har fjernet jurasprog, skjulte gebyrer og håbløse formularer. Med app’en kan man nemt ændre sin forsikring og lynhurtigt melde en skade. Vores teknologi sikrer, at skader lynhurtigt behandles og pengene udbetales, så brugeren kan komme videre i sit liv. I modsætning til traditionelle forsikringsselskaber kræver Undo intet papirarbejde. Vores mission er, at kunderne skal betale mindre og forstå mere, når de køber forsikring.

QVEST
Marie Mathiesen, 39 år, Bachelor i litteratur fra UC Berkeley i Californien, MA i engelsk fra UPenn i Pennsylvania og PhD i organisation og strategi fra CBS.

QVEST er skabt til at få mennesker til at tænke mere og bedre. Med QVEST sættes spørgemagten fri i projekter i organisationer.

Drømmen:
At millioner af mennesker rundt om i verden deltager i QVEST og stiller spørgsmål.

Pitch:
QVEST er et spørgsmåls-drevet digitalt værktøj til projektledere. I en QVEST stiller en gruppe mennesker hinanden spørgsmål en til en om et emne. Efter et par dages digital udveksling af spørgsmål og svar får alle deltagere adgang til output i en lækker infografik, som også visualiserer det uformelle netværk i gruppen. Med QVEST kan projektledere mobilisere grupper af stakeholders på 10-500 personer. QVEST giver projektlederen adgang til at vide, både hvad der optager projektgruppen, og hvordan gruppen kommunikerer. Den unikke viden giver bedre beslutningsgrundlag og klare pejlemærker for projektsucces.

FeedsFloor
Pernille Andersen, 39 år, Cand.Merc.Int. i økonomi og japansk

FeedsFloor er et digitalt showroom, som gør det nemmere at blive fundet af potentielle kunder både lokalt og internationalt. FeedsFloor bygger videre på eksisterende strukturer i forretningsverden, som fx events, handelskamre, eksportorganisationer og erhvervsråd m.m.

Drømmen
Organisationsmæssigt drømmer Pernille Andersen om at bygge virksomheden, alle gerne vil arbejde for. Produktmæssigt er hendes drøm at bygge en virksomhed, som gør det nemmere for små og mellemstore virksomheder at lave forretning digitalt både lokalt og internationalt.

Pitch:
FeedsFloor blev lanceret i 2017 og er verdens førende selv-betjente digitale showroom. Enhver kan lave et digitalt showroom, invitere relevante virksomheder til at udstille deres profil og produkter/services samt invitere sit community til at opdage og følge de viste virksomheder. På FeedsFloor.com kan man lave en gratis profil og publicere nyheder, produkter og serviceydelser m.m. FeedsFloor samarbejder bl.a. med brancheforeninger, erhvervsråd, byer, handelskamre, eksportorganisationer, messer og Facebook-grupper i Danmark og internationalt.

Spenderlog
Maria Flyvbjerg Bo, 28 år, Cand.Merc.IT

Spenderlog tracker og analyserer folks forbrug for at hjælpe dem med at komme tættere på den livsstil, de ønsker. Uanset om målet er at spise sig fra sygdom, leve sundere eller spare penge.

Drømmen:
Med Spenderlog er drømmen at hjælpe folk med at skabe bedre forbrugsvaner og leve sundere ved at give dem et indblik i, hvordan de lever, og hvordan de kan forbedre sig.

Pitch:
Spenderlog giver forbrugerne overblik over deres forbrugsvaner og hjælper med at leve bedre. Spenderlog henter automatisk forbrugerens elektroniske kvitteringer, kategoriserer – ved brug af kunstig intelligens – de varer, vedkommende har købt, og viser hvordan vedkommende lever. Om fokus er på at leve sundere, spise sig fra en sygdom eller optimere sit forbrug, hjælper Spenderlog med at få kortlagt og ændre vaner.

Alle pitchere fra det første Female Founders arrangement har fået tilbud om at blive featured i magasinet.