På Folkemødet 2018 kan du møde Carla Cammilla Hjort. Hun er en iværksætter, der har skabt en forretning ud af sin passion – forkærligheden for de kreative discipliner. Magasinet Iværksætteren har mødt hende til en snak om, hvordan det hele startede, hendes konstruktive syn på kvinder i iværksætterbranchen og dengang hun tog ud at rejse og først kom hjem efter fire år.

Af Cecilie Fuhlendorff

Hun står bag det kreative innovationsstudie ArtRebels og innovationslaboratoriet SPACE10 og kunne aldrig i sit liv forestille sig ikke at være iværksætter. Carla Cammilla Hjort har med sin kreative tilgang til alt i livet skabt sine virksomheder, der står for at udvikle alt fra musikfestivaler til en mere bæredygtig livsstil med fokus på blandt andet boformer og design.

Forkærligheden for kreativitet og iværksætteri er noget, Carla Cammilla Hjort har fået ind med modermælken. Som barn af to iværksættere og en tidligere karriere inden for dans, musik og filmproduktion har hun bevæget sig i det kunstneriske miljø, så langt hun kan huske. Ungdomsdrømmene var mange, og da hun var færdig med gymnasiet, var det ikke en traditionel vej mod en videregående uddannelse, der hev i hende. Hun ville finde sig selv og finde ud af, hvilken virkelighed hun ville have. Hun hævede sin opsparing og påbegyndte en rejse, der blev lidt længere, end hun havde regnet med.

“Da jeg gik i gymnasiet, begyndte jeg at interessere mig meget for filosofi, især eksistentialismen. Jeg havde Nietzsche og Kierkegaard som to af mine helt store forbilleder, og det slog mig på det tidspunkt, at jeg ikke rigtig var klar over, hvem jeg var, og hvorfor jeg var her. Så jeg valgte ikke at tage en videregående uddannelse – jeg valgte i stedet “school of life” og tog ud at rejse. Jeg vidste ikke, da jeg startede med at rejse, at det skulle være fire år, men det blev det, fordi jeg fandt ud af, at det at finde ud af, hvem jeg var, og hvorfor jeg var her ikke var så nemt at finde svar på, som jeg havde håbet på,” siger Carla Cammilla Hjort.

En uddannelse i kropsterapi i Indien skulle dog ende med at give hende nogle klare svar. Gennem nogle år, hvor hun med egne ord var meget “hippie og søgende” havde hun fundet ud af, hvad hendes fremtid skulle bestå af, hvilke værdier, der var vigtige for hende, og så havde hun fået modet til at udleve de drømme, der var opstået på rejsen.

Kreative løsninger i samfundet
Med sine nydefinerede værdier vidste Carla Cammilla Hjort, at hun ville bruge sin kærlighed for at skabe muligheder for andre mennesker til noget. Hun ville skabe nogle virksomheder, som hun mente kunne dække det hul, der ofte er i den kreative branche, hvor kreative mindset og forretningssans ikke altid går hånd i hånd.

“Der er mange kreative mennesker, som ingen forretningssans har. Jeg har to forældre, der er iværksættere. Den ene er meget kreativ, og den anden er mere klassisk iværksætter, men de har deres egne virksomheder, så det er kommet mig meget naturligt at forstå, hvordan man bygger en forretning –  det ligger til min logik og mit erfaringsgrundlag. Så pludselig stod det mig meget klart, at jeg skulle skabe en forretningsmodel, hvor vi kunne bruge alle de kreative talenter til at løse nogle samfundsmæssige udfordringer. Det var en naturlig sammensmeltning mellem kærligheden til mennesker og at skabe muligheder for mennesker, og så det behov, jeg så i det kreative iværksættermiljø, for at hjælpe med at facilitere processer,” siger hun.

Virksomheden ArtRebels fik den derfor den rolle at facilitere og konceptualisere løsninger for virksomheder, kommuner, ministerier og NGO’ er, som alle har fokus på at skabe positiv social forandring via kultur og design. ArtRebels står blandt andet bag festivaler som Trailerpark Festival og senest Made in Space. Med samme tilgang til at facilitere løsninger er SPACE10 i Kødbyen en innovationslaboratorium, hvor der hele tiden arbejdes på at skabe løsninger til fremtiden. Finansieret af Inter-IKEA-Systems udvikler SPACE10 koncepter, der kan give os nye boformer og nye måder at indrette arbejdet på i fremtiden.

Det samfundsorienterede og bæredygtige perspektiv på sine virksomheder er noget, Carla Cammilla Hjort har svært ved at lægge fra sig. Hendes idéer og virksomheder skal give mening for mange mennesker. Det giver hende inspiration og motivation til at arbejde hårdt, når hun ved, at hun får muligheden for at påvirke samfundet i en mere positiv retning.

“Der ligger rigtig meget hårdt arbejde i at drive virksomhederne, men der ligger også en glæde. Der er en glæde og en begejstring ved at kunne skabe min egen virkelighed – det er det vigtigste, fordi det er der, jeg er mit eget bedste fulde potentiale. Jeg har altid haft en klar ide om, hvordan jeg kunne tænke mig, at tingene skulle drives og skabes, så det ville være svært for mig at være ansat. Men der er også en glæde ved, at jeg kan gøre en forskel i den verden, vi lever i. Det er det, der gør, at jeg føler, at det, jeg laver, er meningsfuldt,” siger Carla Cammilla Hjort.

Selvudvikling skal give flere kvindelige iværksættere
Det samfundsmæssige perspektiv gælder også, når Carla Cammilla Hjort skal debattere kvinder og iværksætteri på Folkemødet på Bornholm. For da hun hørte, at vi i Danmark har færre kvindelige iværksættere end i mange europæiske lande, men at dem, vi har, klarer sig langt bedre, blev hun interesseret i, hvordan vi kan gøre noget ved det. Hun kender selv til de mange møder med andre ledere, hvor hun er den eneste kvinde, og hvor hun har skulle manifestere sig som leder – samtidig inden for et felt hun selv kalder “lidt skævt” i forhold til den generelle iværksætterbranche. Hun følte derfor et ansvar for at tale højt om hendes perspektiver på, hvordan flere kvindelige iværksættere og ledere kommer på banen herhjemme.

“Det handler både om personlig udvikling og at åbne op for emnet, så vi får fremmet den her agenda. Det, jeg oplevede ved at arbejde med mig selv, var, at jeg fandt mit mod, mine styrker og mine værdier. Den personlige udvikling har betydet alt for mig. Den har gjort mig afklaret omkring, hvad jeg ville. Jeg er selv blevet ved med at udvikle mine lederevner, og det tror jeg også er afgørende. Men vi skal også snakke om emnet i det offentlige rum og skabe en kultur omkring det, så vi alle bliver mere oplyste. Vi skal have endnu flere debatter, events og flere medier, der sætter fokus på, hvordan vi får udviklet flere kvindelige ledere,” siger Carla Cammilla Hjort.

Selv forsøger hun i sine virksomheder at skabe en kultur om at få flere kvindelige ledere, og hun har tidligere deltaget i events som Girls Are Talking, der har kvinder i fokus. For hende handler iværksætteri generelt om mange ting, som vi normalt glemmer, og derfor bør vi også være bedre til at snakke om iværksætteri på andre måder end i traditionel forstand. Det ville både skabe flere kvindelige iværksættere og flere iværksættere generelt i fremtiden.

“Tit når vi snakker iværksætteri, så har det med at skulle ligne CBS det hele, og der tror jeg, vi skal blive bedre til vide, hvordan vi kan gøre det, så det rammer de unge i dag. Alting behøver ikke kun være udviklet af akademikere. Jeg synes, det er ironisk, at vi går i skole for at lære at blive iværksættere og tit bliver uddannet af nogle, der ikke selv har været iværksættere,” siger Carla Cammilla Hjort.

Hun mærker blandt andet, hvordan SPACE10 er langt mere kendt i udlandet, fordi forståelsen for den måde, hun driver forretning på, ikke er nær så udbredt i Danmark, som den er mange steder i verden. Innovation inden for kreative koncepter halter stadig bagefter herhjemme.

“I Danmark har vi historisk været kendt inden for arkitektur og møbeldesign, og meget af det, vi laver i disse brancher, har også et internationalt renomé. Men sådan noget som innovation har vi jo ikke været bannerfører for på samme måde,” siger Carla Cammilla Hjort.

Fremtid i udlandet
Spørger man, om Carla Cammilla Hjort skal være iværksætter resten af livet, falder svaret hurtigt: “Ja! Det kan ikke være anderledes”. Planen for begge hendes virksomheder er, at de skal vokse sig større og blive endnu dygtigere, og så skal flere dele af verden få glæde af dem. Indtil videre er Shanghai, Mumbai, New York og London på tegnebrættet som nogle af de markeder, de vil rykke ind på i løbet af de næste fem år. Samtidig er hun ved at udvikle på festivalskonceptet Made in Space.

“Udover SPACE10 og Artrebels, som skal fortsætte det, de gør i dag, så udvikler vi på Made in Space, der blev lanceret sidste år. Det bliver en mobil festival, som vi regner med skal være i blandt andet Mumbai, og som også kan bruges strategisk i de lande, vi gerne vil rykke ind i,” siger hun.

Hvis Carla Cammilla Hjort skal se langt ud i fremtiden, så overdøver iværksættertrangen også trangen til at gå på pension. I stedet er planen et retreat i Sydeuropa, hvor hun kan have en virksomhed, der udvikler ledere og passer til en mere afdæmpet livsstil. For hun har svært ved at se, hvordan hun ikke skal arbejde.

“Så må arbejdet komme til mig – selvom jeg bliver gammel, må jeg udvikle en virksomhed, der spiller sammen med det at blive ældre. Det bliver nok et arbejde med god udsigt” siger Carla Cammilla Hjort.