Det er blevet moderne at have et tech startup, hvilket ikke er så underligt med alle succeshistorierne i medierne omkring børsnotering, exits og den hurtige vej til millionen. Ofte ender folk med at gøre en meget basal fejl, der mindsker sandsynligheden for at de får succes. Nemlig glemmer en udvikler. Jeg vil gerne give et eksempel på hvordan en ting hurtigt kan løbe løbsk. Jeg er selv founder af virksomheden https://compware.dk/, som er en hardware prissammenlignings hjemmeside.

Det vigtigste er selvfølgelig at finde det rigtige hold, vi er 3 mand i Compware: En frontend udvikler, en backend udvikler og mig som sidder som CEO, med fokus i marketing. Hvis man spørger Y Combinator omkring hvordan det perfekte team skal se ud vil de sige: En kreativ type, en backend udvikler og en sælger. Så vi er da nogenlunde tæt på.

Det eneste der ikke kan spares væk i tech startup er udviklere, det siger lidt sig selv. – Alligevel ser jeg tit folk der får en ide, og prøver at købe sig fra at have en udvikler på holdet. Det er der aldrig kommet noget godt ud af, bare se på den danske stat, eller andre der køber sig til dyrt software. Det ender altid med at projektet går over budget og over deadline. Selvom du har en god produktmanager, er det svært at undgå.

Lad mig stille et scenarie op for dig. Vi har netop på compware udviklet en tilbudsside der viser computer tilbud, som kan findes her for de interesserede: https://compware.dk/tilbud. Vi har snakket meget omkring hvordan den skal virke, endda spurgt folk i målgruppen, vi havde altså en perfekt skabelon. Vi lavede så tilbuds siden. Hvis du skulle købe dig til det, ville det nok koste dig 30.000. Hvis du allerede har alt andet til siden. Okay, du tænker sikkert det er ikke så slemt. – Vi skulle så have feedback til hjemmesiden, vi viste derfor hjemmesiden frem til en gruppe hardware interesserede personer.

Vi havde lavet en stor analyse, og sorteret feedback, og alligevel endte vi i den situation som mange ender i. Du har et produkt, men du kan sagtens se på den feedback at det godt kan gøres smartere og bedre, fordi du alene ikke har tænk på alle ting som 10 personer fra din målgruppe. Vi implementerede det feedback vi var enige i, hvis man skulle gå ud og købe den udviklingstid, ville det nok koste 80.000, næsten 3 gange så meget som det oprindeligt var planlagt. Altså har du lige brugt 110.000 kr. på en ”lille” nice to have feature.

Min pointe her er, at selv de mindste ting kommer til at koste ret mange penge hvis du ikke kan lave dem inhouse, og uden en teknisk cofounder går du galt i byen rigtig mange gange. Det er vigtigt at have en person, der ikke bare laver det du siger, men også tænker på konsekvenserne og andre komplikationer, og det er ikke altid du får det i et webbureau.