En af de store fejltagelser jeg gjorde, da jeg startede min første virksomhed, var ikke at teste ideen ordentligt. Derfor brugte jeg et år på at udvikle noget, som kunderne ikke mente gav værdi nok til, at de ville købe det. Det er imidlertid fejl, jeg ser mange førstegangs iværksættere begå. Derfor vil jeg nu fortælle, hvordan jeg anvendte pretotyping til at teste kundernes interessegrad i mit nye start-up Nordlig. Pretotyping går ud på, at du laver en facade af dit produkt, og herefter lader mulige kunder se og røre ved det. Ultimativt vil være, hvis kunderne tror, at de kan købe produktet, og dermed gør forsøget. Sker det ved du, at kunderne er villige til at købe dit produkt, allerede inden har du kastet penge efter at udvikle det. Nordlig laver indretningsløsninger til private. Det ny er, at det hele foregår online. Derfor satte vi en Wix hjemmeside op, som kort fortalte hvad løsningen gik up på, sammen med en call to action knap, hvor der stod ”prøv Nordlig her”. Trykkede kunden på knappen, kom de videre til en side, hvor de fik af vide, at Nordlig ikke var færdigt udviklet endnu, men at de kunne skrive sig op. Så ville de blive kontaktet, når produktet var færdigt udviklet. Dermed kunne vi måle hvor mange der viste interesse. Herefter brugte vi 200 kr. på adwords reklamer målrettet ord som: • Online indretningsservice • Online indretningshjælp • Indretningsservice • Indretningskonsulent Det var for at føre noget relevant trafik ind på den fiktive side. Inden vi satte gang i pretotyping, havde vi sat et mål på 10% i interessegrad. Altså, at 10% af de besøgende på siden skulle klikke videre. Det var dog lavt sat, da interessegraden var 23%. Dermed kunne vi konkludere, at der var interesse for produktet, så gjaldt


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind